پیتر هوگو در گالری یوسی میلو
محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۷/۱۱

پیتر هوگو در گالری یوسی میلو

این هفته به بررسی نمایشگاه تازه پیتر هوگو که هم اکنون در گالری یوسی میلو در شهر نیویورک در حال برگزاری است، می‌پردازیم.

پیتر هوگو 

گالری یوسی میلو

۶ سپتامبر تا ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳  

امتیاز: *** (خوب)

درباره عکاس: پیتر هوگو متولد سال ۱۹۷۶ در کیپ تاون در آفریقای جنوبی است. او عکاسی خود‌آموخته است و آثارش عموما با رویکردی مستند به ابعاد مختلف زندگی در آفریقا می‌پردازند. هوگو در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه ورلد پرس فوتو در بخش پرتره شد.

درباره نمایشگاه: 
پیتر هوگو در این نمایشگاه ۲۴ عکس در ابعاد بزرگ (از بیست و پنج در سی اینچ تا سه تا چهل در پنجاه اینچ) را در معرض نمایش قرار داده که در دو بخش شرقی و غربی گالری یوسی میلو به روی دیوار رفته‌اند. عکس‌ها در هشت سال گذشته خلق شده‌اند.

Pieter Hugo

یکی از ویژگی‌های آثار پیتر هوگو این است که در کنار ابعاد سیاسی و اجتماعی، عکس‌های او همواره حاوی کیفیت‌های شخصی‌ نیز هستند. این نمایشگاه که «کین» نام دارد، به نوعی روایت تازه‌ی عکاس است از خانه، از آفریقای جنوبی، سرزمینی که همواره در چالش هم‌زیستی نژادهای مختلف بوده است. سرزمینی که منازعات نژادی میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان،  نقش مهمی در تاریخش ایفا کرده است. به قدرت رسیدن حزب ملی آفریقای جنوبی در سال ۱۹۴۸ و دوره آپارتاید و سیاه‌پوستانی که از معمولی‌ترین حقوقشان محروم شدند، اطلاعات ساده تاریخی هستند که بدون دانستن آنها عکس‌های هوگو شاید معانی دیگری در ذهنمان داشتند.

اما پیتر هوگو یکی از گروه اقلیت است. یک عکاس سفید پوست در جامعه‌ای که هنوز هم دو تکه به نظر می‌رسد. او در این مجموعه با به تصویر کشیدن آدم‌های زندگی‌اش، از تصویر همسر باردارش تا خدمتکاران و کارگران سیاه‌پوستی که برای خانواده‌ی او کار می‌کردند، به زندگی خانواده‌ خود در کنار سیاهان می‌پردازد.  پرتر‌ه‌های او صمیمی و واقعی به نظر می‌رسند و کیفیت نور و وضوح عجیب و ابعاد عکس‌ها این واقعیت را دو چندان می‌کنند. مناظر و فضاهای داخلی به پرتر‌ه‌ها زمینه‌ای تازه می‌بخشند و به کیفیت عاطفی آثار می‌افزایند. 

بخش دیگر عکس‌ها به افرادی اختصاص دارد که از ارتباط آن‌ها با هوگو بی‌خبریم. عکس فرد بیکاری در کیپ تاون و یا زوج همجنس‌گرایی بر روی تخت در لباس قبیله‌ای و یا عکس پسرهای کت و شلوار پوشی که ظاهرا پس از ختنه شدن گرفته شده، نمایانگر پیچیدگی‌هایی از جامعه‌ی معاصر آفریقای جنوبی است. و البته جدا از آن‌ها از عکس‌های طبیعت بی جان و جزییات جاری در آن‌ها نمی‌توانم یاد نکنم که لایه‌ی جذاب دیگر از این مجموعه هستند.

«کین» از جهات زیادی نمایشگاهی دیدنیست و البته پیتر هوگو عکاسی جدی. از یاد نبریم که او هشت سال از عمرش را صرف خلق این آثار کرده است. 

Pieter Hugo

Pieter Hugo

Pieter Hugo

بیشتر: عکس‌هایی از این نمایشگاه را می‌توانید در سایت گالری یوسی میلو ببینید.