نمایشگاه گروهی «در غیاب آن» در گالری شماره شش
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۲/۲۲

نمایشگاه گروهی «در غیاب آن» در گالری شماره شش

نمایشگاه گروهی عکس زروان روح بخشان و متین توفیقی با عنوان «در غیاب آن» در گالری شماره شش گشایش می‌یابد.

​در توضیح نمایشگاه به قلم زروان روح‌بخشان آمده است:

«- زمان آدم‌ها را دگرگون می‌کند اما تصویری را که از ایشان داریم ثابت نگه می‌دارد. / مارسل پروست

زمان می‌گذرد و هر حضور و وجودی را به غیاب و مرگ نزدیک می‌کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد تصویر عکاسی شده، تا آنجا که ممکن است، ثابت می‌ماند و در برابر نابودی و مرگ مقاومت می‌کند. اما در واقع تصویر لحظه‌ای از وجود است؛ لحظ‌های از رویدادی که در زمان رخ داده است. عکس تصویری است از یک لحظه‌ی خاص؛ تصویری از لحظه‌ای درگذشته که دیگر حضور ندارد! چنان که بارت می‌گوید، عکس همواره متعلق به گذشته است. ما به واسطه‌ی عکس‌ها به یاد می‌آوریم آن‌لحظه، آن‌جا، آن‌شهر، آن‌خیابان، آن‌خانه، آن‌شخص، آن‌درخت را. با نگاه کردن به عکس‌ها به غیاب آنها می‌نگریم.

آن چه پیش روست، چه در قالب کتاب عکس و چه تک عکسی بر دیوار، در لحظه و آنی ثبت شده است و کنار هم نشینی آن، به همان همیشگی تکراری، گذر زمان، نظر دارد. عکس‌هایی آنی که لحظاتی گذرا از گذار ما را به تصویر میکشند؛ ما و شهری که در آن زندگی می‌کنیم؛ در و دیوار و خیابان‌ها و مردمانی که معنا و شکل شهر را می‌سازند و درختانی که زندگی را ممکن می‌کنند. آری گویی که این گذاری است بی آغاز و بی انجام.»

زروان روح بخشان، متولد 1357 در تهران، هنرمند، کیوریتور، عکاس، منتقد و مدرس هنر است. وی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی پژوهش هنر از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. علاقه و زمینه ی کار او تاریخ و فلسفه ی هنر و عکاسی بوده است. دغدغه‌ی اصلی او به عنوان یک عکاس خیابانی دگرگونی فضای بصری شهر و تأثیر و تأثر آن بوده است. او عکس‌ها و آثار خود را در بیش از 20 نمایشگاه گروهی و بین المللی به نمایش درآورده و نیز 6 نمایشگاه انفرادی هم در کارنامه‌ی خود دارد. او به عنوان کیوریتور، چندین نمایشگاه، کارگاه و نشست برگزار کرده که از آن جمله می‌توان به «واقع‌گرا نمایی» در سال 1390 و «گشایش» در سال 1392 اشاره کرد او در حال حاضر با رسانه‌ی عکاسی، چیدمان و هنر کتاب کار می‌کند و در کنار اینها درباره ی هنر معاصر ایران در نشریات مختلف می‌نویسد.

متین توفیقی متولد 1358، دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی گرافیک دانشگاه آزاد تهران مرکز است. علاقه و زمینه‌ی کار او طراحی فضای سبز، باغ و منظر و عکاسی است. دغدغه‌ی اصلی او به عنوان عکاس ثبت لحظات خاص شخصی و نیز فصای سبز و معماری شهری است. او به عنوان یک طراح فضای سبز با خصوصیات اغلب گیاهان و درحتان آشنا بوده و همین امر رابطه ی درخت و بنا را برای او به موضوع کار تبدیل کرده است. او که تجربه‌ی همکاری با دو آرشیو عکاسی نام و زرتاک را در کارنامه اش دارد، آثار خود را در 4 نمایشگاه گروهی به نمایش درآورده است.

وی در حال حاضر با رسانه‌های عکاسی و ویدیو هنر کتاب کار می‌کند و در عین حال به طراحی فضای سبز نیز مشغول است.

افتتاحیه:  جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۴ تا ۸ عصر.

این نمایشگاه تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ ادامه دارد.

ساعات بازدید ۴ تا ۸ عصر.

گالری در روز های پنج شنبه و ایام تعطیلات رسمی بسته است.

آدرس گالری شماره شش: خیابان میرزای شیرازی، کوچه‌ی بیستم، پلاک دو، طبقه همک‌ف، گالری شماره ۶