نقدی بر نمایشگاه «من، سفر»
پریسا رفیعی مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۶/۰۲/۱۵

نقدی بر نمایشگاه «من، سفر»

در وهله‌ی اول بدیهی می‌نماید که جملات در تلاشند مسئله‌ای به غایت سیاسی اجتماعی را در ارتباط با مسئله هویت انسان‌ها بسنجند و بر اهمیت نقش مرزها در زندگی انسان‌ها که برگرفته از سیاست‌های حاکمان است تاکید کنند. عکس‌ها اما زبانی فارغ از بداهت توضیحات ابتدایی نمایشگاه دارند و واژگان دیگری را برای تعریف معنای مرز اتخاذ کرده‌اند.

  • تجلیلِ خُشکیدگی یا همهمه‌ی نمک‌سودِ سازهای ناکوک
    فرشید رحیمی مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۵/۱۰/۲۸

    تجلیلِ خُشکیدگی یا همهمه‌ی نمک‌سودِ سازهای ناکوک

    «جزر» عنوان نمایشگاهی چند رسانه‌ای با موضوع دریاچه ارومیه است که در گالری «راه ابریشم۲» از بیست و چهارم دی‌ماه بر پا شده است.

  • نگاهی به نمایشگاه «محدوده قرمز» اثر جلال سپهر
    فاطمه یوسفی مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۵/۰۳/۰۹

    نگاهی به نمایشگاه «محدوده قرمز» اثر جلال سپهر

    جلال سپهر هنرمند عکاسی که از سال ۱۳۷۲ تا کنون به عکاسی پرداخته و پیش از این نمایشگاهی با عنوان «گره» در زمینه‌ی فرش داشته، در آخرین نمایشگاه خود در گالری راه ابریشم، باز هم به سراغ این موضوع رفته و فرش را در فضایی خشک و لم‌یزرع، استعاره‌ای از جغرافیای خاورمیانه، به تصویر کشانده است.

  • زن علیه زن
    کیانا فرهودی مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۵/۰۳/۰۲

    زن علیه زن

    تصاویر میلانی‌زاده عین به عین از روی نقاشی‌ها پرداخته و عکاسی شده‌اند و تنها تفاوت آنها با تصویر اصلی این است که مرد روایت جای خود را به یک زن داده است. مرد تصویر دگا به زنی در لباس زنانه (که البته شبیه لباس مرد نقاشی‌ست) تغییر یافته و دیه‌گو ریورای نقاشی فریدا جای خود را به زنی داده که موهایش را پوشانده و لباسی شبیه به لباس دیه‌گو دارد. اما آیا این جابجایی موفق است؟

  • سبکِ باد
    رضا یاوری مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۴/۰۹/۲۰

    سبکِ باد

    در روزگاری که یکی از اصلی ترین ملاک‌‌های شناخت ارزش هنری آثار افراد، بدنه‌ی کاری و هویت آثار یک هنرمند شناخته می‌شود، پراکندگی و سردرگمی آثار علیرضا فانی و فقدان وحدت و هویت شخصی در آثار گوناگون او، چه در زمینه‌های تکنیکی و چه در مضامین، بیش‌تر به نوعی موج‌سواری روی جریان های غالب روز می‌ماند تا کندوکاو در مفاهیم و دغدغه‌های شخصی هنرمند.

  • نقدی بر نمایشگاه «تهران، مورخ تهران»؛ گل‌آرا جهانیان
    رضا نیازی مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۴/۰۵/۲۴

    نقدی بر نمایشگاه «تهران، مورخ تهران»؛ گل‌آرا جهانیان

    پرسش از اینجا آغاز می‌گردد که آیا می‌توان راهی جست تا تصاویر مدیوم عکاسی با وجه استنادی در هنرامروز نیز همچنان حائز اهمیت ویژه‌ای باشد؟

  • یادداشتی بر مجموعه‌ی «از میان حروف سیاه» مریم سعیدپور
    حامد دهقان مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۴/۰۳/۱۸

    یادداشتی بر مجموعه‌ی «از میان حروف سیاه» مریم سعیدپور

    مجموعه‌ی «از میان حروف سیاه» تصاویری‌ست از داستان‌های معاصر ایرانی، داستان‌هایی که از میان انبوهی از داستان‌های هم دوره‌ی خود با انتخاب عکاس جدا شده‌اند تا با استفاده از رسانه‌ی عکاسی از متن به تصویر در آیند، تصاویری که به زعم هنرمند از درون متن به پرده‌ی ذهن او راه پیدا کرده‌اند.

  • یادداشتی بر نمایشگاه «موقعیت منجمد» صمد قربان زاده در گالری محسن
    شکوفه معینی مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۴/۰۳/۰۹

    یادداشتی بر نمایشگاه «موقعیت منجمد» صمد قربان زاده در گالری محسن

    عکس‌های صمد قربان‌زاده فضایی را شکل می‌دهد که بی‌رحمانه نسبت به انسان‌های بی‌رمق و منفعل واکنش نشان می‌دهد، انسان‌هایی که به نظر می‌رسد بی رمق بودنشان به دلیل درگیری‌های شخصی خودشان باشد، آنها انگار دچار نوعی بی حسی و کرختی شده‌اند که قادر به درک مسائل بیرونی نیستند و این بی حسی باعث قطع هر گونه ارتباطی با دنیای خارج شده است.

  • حال، در تعلیقِ گذشتن؛ نگاهی به نمایشگاه حالِ گذشته‌ی مهران مهاجر
    پریسا کشتکار مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۳/۱۲/۱۷

    حال، در تعلیقِ گذشتن؛ نگاهی به نمایشگاه حالِ گذشته‌ی مهران مهاجر

    آن‌چه لازم است پیش از هر‌چیز درباره‌ی نمایشگاه «حال گذشته» مهران مهاجر مطرح شود، بذل توجه به این نکته است که عکس‌های این مجموعه از انتقال معنای سرراست و خوانش سطحی و بی‌تأمل می‌گریزند و بدین‌ ترتیب، مخاطب برای دریافت معنا ناگزیر است به سمت دلالت های ضمنی عکس حرکت کند.

  • در میانه‌ی همه‌چیز و هیچ؛  نقدی بر «حالِ گذشته» مهران مهاجر
    هادی آذری مرور گالری‌های داخلی ۱۳۹۳/۱۱/۲۰

    در میانه‌ی همه‌چیز و هیچ؛  نقدی بر «حالِ گذشته» مهران مهاجر

    «حالِ گذشته» مهران مهاجر علی‌رغم برخی عدم انسجام‌ها، گنگی‌ها و اغتشاش محتوایی، سوالات مهمی را پیش روی ما می‌گشاید، هرچند در نهایت شاید از اتخاذ موضعی مشخص تن زند.