واقعیت و سایه‌اش
سپهر خلیلی یادداشت ۱۳۹۴/۰۲/۰۸

واقعیت و سایه‌اش

در عکاسی دیجیتال، نسبت با زمان، نسبتی گذرا است، برای ثبت نابهنگام تصویری که در انبوهه‌ی حافظه‌ای مصنوعی تلنبار می‌شود. گویی که آدمی، برای یادآوری لحظه‌ای مفقود از زندگی‌اش به حافظه‌ی غیر ارگانیک متوسل می‌شود. این حافظه‌ی خارجی، همواره جدای از حافظه‌ی بشر باقی خواهد ماند.

  • لمسِ روزمرّگی
    گلارا جهانیان یادداشت ۱۳۹۴/۰۲/۰۳

    لمسِ روزمرّگی

    یادداشتی کوتاه درباره‌ی مجموعه‌ی «رفته ها / bygones» غزاله هدایت.

  • یکی بود یکی نبود ... یه روزی یه عکسی...
    فابیو مارکانجلی یادداشت ۱۳۹۳/۱۱/۱۲

    یکی بود یکی نبود ... یه روزی یه عکسی...

    آیا همان لبخندی که از لمس عکس‌ها، ورق زدن و تفسیرکردنشان، خاطرات کمرنگ شده‌ای را دوباره زندگی می‌کردیم، همچنان وجود دارد؟

  • اخلاق در حوزه عمومی
    علی میرسپاسی یادداشت ۱۳۹۳/۱۱/۰۲

    اخلاق در حوزه عمومی

    پرسش اساسی این است که دشواری ما ایرانیان چیست؟ برخی، مشکل ما را سقوط اخلاقی‌مان می‌دانند، اما من با این ارزیابی موافق نیستم. به نظرم وجود «فساد نهادی» و عدم وجود «اخلاق اجتماعی» در نهادهای مهم کشور، سبب عدم نیک‌کرداری و رعایت برخی از ارزش‌ها و باورهای حرفه‌ای و عمومی شده است.

  • تجليل از لوئيس بالتز - جِری بَجر
    جری بجر یادداشت ۱۳۹۳/۰۹/۰۹

    تجليل از لوئيس بالتز - جِری بَجر

    ادای احترام جِری بَجِر، منتقد عكاسی، نسبت به دوست خود لوئيس بالتز؛ عكاس نيو توپوگرافيستی كه در ۶۹ سالگی، در پاريس، چشم از جهان فرو بست.

  • خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد
    مهران افشارنادری یادداشت ۱۳۹۳/۰۶/۳۰

    خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد

    شنبه بیست و نهم شهریور ماه، مطلبی بر روی سایت انجمن عکاسان ایران قرار گرفت که از ختم‌به‌خیر شدن پرونده عکاسان قزوینی در راستای «میانجیگری و وساطت مشفقانه» انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی عکاسان ایران و مجله عکس خبر داده بود. موارد مطرح‌شده در این خبر از سوی دو عکاس قزوینی مورد اعتراض قرار گرفت و در سایت عکسخانه هم در مطلبی به این موضوع پرداخته شد. نهایتا با گذشت ۲۴ ساعت این مطلب از روی سایت انجمن عکاسان ایران برداشته شد.

  • اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی
    مهران افشارنادری یادداشت ۱۳۹۳/۰۶/۲۹

    اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی

    طی روزهای اخیر انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران تعدادی از رسانه‌ها را در خصوص نحوه‌ی پوشش اعتراض دو تن از عکاسان پیش‌کسوت به برگزاری نمایشگاه «تاریخ بی‌دروغ»، به «حرمت‌شکنی، چاپ مطلب بدون تحقیقات کامل و دلایل مدغن» متهم کرده و همچنین نگرانی خود را از رسانه‌ای شدن این گونه مطالب عنوان کرده است. در ادامه این انجمن فضای حاکم بر شبکه‌های اجتماعی را «احساسی ، جنجال‌برانگیز، ملتهب و سطحی‌نگر» دانسته است. از سوی دیگر انجمن عکاسان ایران در خبری ضمن اعلام رفع مشکل عکاسان قزوینی یادداشتی که اختلافات از آن شروع شد را «توهین‌آمیز» اعلام کرده و در متن خبر نوشته شده که «به منظور جلوگیری از سواستفاده‌های بیشتر این مساله در فضایی به دور از غوغاسالاری با همراهی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، انجمن عکاسان ایران و نشریه عکس و با حضور طرفین پرونده حل شده است». این یادداشت ساعاتی پس از انتشار مورد اعتراض دو عکاس قزوینی قرار گرفت و آنها اعلام کردند که میانجی در این میان تنها نشریه عکس بوده است.

  • ماموریت تایم به یک عکاس جنگ برای عکاسی از یک بازی کامپیوتری
    اشلی گیلبرتسون یادداشت ۱۳۹۳/۰۶/۲۷

    ماموریت تایم به یک عکاس جنگ برای عکاسی از یک بازی کامپیوتری

    تایم به اشلی گیلبرتسون(Ashley Gilbertson) عکاس جنگ ماموریت داد تا از طریق قابلیت عکس‌برداری بازی به مستند کردن سردسته شخصیت بازی که برای حفظ بقا در دنیای زامبی‌های آلوده می‌جنگد بپردازد. گیلبستون در ادامه درباره‌ی تجریبانش نوشته است.

  • این تصویر اثر من است
    آرش عاشوری‌نیا یادداشت ۱۳۹۳/۰۵/۳۰

    این تصویر اثر من است

    حالا چرا می‌گویم این تصویر اثر من است؟ چون عکس خانم سیمین بهبانی از این‌جا کپی شده و عکس تبدیل به طرح و یا نقاشی شده و به نام دیگری چاپ شده.

  • تجربه‌ی تصّورِ تسکین
    میلاد عسکری گوهری یادداشت ۱۳۹۳/۰۵/۱۰

    تجربه‌ی تصّورِ تسکین

    موضوع این نوشتار انتشار عکس‌های جنگ و یا قربانیانِ جنگ درشبکه‌های اجتماعی و توسط افرادِ عادی و نه نهاد‌های خبری است. این مورد توسط کاربرانِ این شبکه‌ها به دو صورت موافقت و مخالفت ارزیابی می‌شود. این نوشتار با تاکید بر فاجعه‌ی جنگِ اخیرِ غزه سامان یافته است. (نقش نهاد‌های خبری به علت تثبیت شدن در گفتمانِ غالب هدف این نوشتار نیست، اما تفکیک نقش افراد، شهروندانِ عادی شبکه‌های اجتماعی، و نهاد‌های خبری ضرورت دارد.)