علیه یک تاریخ جعلی
هادی آذری نقد ۱۳۹۶/۰۷/۲۶

علیه یک تاریخ جعلی

نقدی بر نمایشگاه «این ما هستیم؛ نه آن‌ها».

  • سوگواری برای تصاویر؛ چیدمان آلفردو خار برای عکس‌هایی که نخواهیم دید
    مارک دُردِن نقد ۱۳۹۵/۰۱/۱۴

    سوگواری برای تصاویر؛ چیدمان آلفردو خار برای عکس‌هایی که نخواهیم دید

    «به نظرم در یک پارادوکس بزرگ زندگی می‌کنیم. از یک سو به‌وسیله‌ی هزاران تصویر بمباران می‌شویم، اما از سوی دیگر تصاویر هیچ‌گاه تا این اندازه، چه از طرف حکومت چه توسط نهادهای خصوصی، تحت کنترل نبوده‌اند. در نتیجه من اعتقاد دارم ما توانایی دیدن و به حرکت در آمدن از طریق تصاویر را از دست داده‌ایم. هیچ چیز ما را به حرکت وا نمی‌دارد. چیزها دیگر هیچ معنایی ندارند.»

  • زنان بدون مردان
    هادی آزادبخت نقد ۱۳۹۴/۱۰/۲۹

    زنان بدون مردان

    مدتی پيش در گالری آرته نمایشگاهی از آثارگذشته پرستو احدی با نام «زنان بدون مردان» به نمایش درآمد. تمرکز عکاس بر زنان ایرانی است. در این مجموعه ما با سه طیف از زنان سرو کار داریم؛ زنان کهنسال، زنان جوان(خانه‌دار) و دختربچه‌ها که هر کدام فضای مربوط به خود را دارند.

  • نقدی بر نمایشگاه «تهران، مورخ تهران»؛ گل‌آرا جهانیان
    رضا نیازی نقد ۱۳۹۴/۰۵/۲۴

    نقدی بر نمایشگاه «تهران، مورخ تهران»؛ گل‌آرا جهانیان

    پرسش از اینجا آغاز می‌گردد که آیا می‌توان راهی جست تا تصاویر مدیوم عکاسی با وجه استنادی در هنرامروز نیز همچنان حائز اهمیت ویژه‌ای باشد؟

  • از جشنواره عکاسی تا عکاسی جشنواره‌ای
    هادی آذری /حسام الدین رضایی نقد ۱۳۹۳/۱۰/۱۳

    از جشنواره عکاسی تا عکاسی جشنواره‌ای

    «ملال تابستان است و فکر برگزاری یک مسابقه کاملا خصوصی عکس، بیش از هر چیز به روزهایمان نور می‌بخشد...»، «...حالا که سایه‌ها می‌دانند که چه تابستانی است دوربین‌تان را (که اصلا مهم نیست اس‌ال‌آر باشد یا تلفن همراه) بردارید...» و «...هیچکس زاغچه‌ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت» این‌ها جملاتی است از فراخوان عکسی که ادعا دارد که می‌خواهد «نگاه بی رودربایستی به وضعیت عکاسی معاصر داشته باشد. گذشته از لحن سانتیمانتال فراخوان و عبارات و ترکیباتی فوق الذکر که طنازی‌های به‌ظاهر ادبی مجریان تلویزیونی را تداعی می‌کند؛ مشکل بنیادین این رخداد تناقضات اساسی آن است که بسیاری از جشنواره‌ها و رخدادهای عکاسی در ایران به آن دچاراند.

  • مرثیه‌ای برای یک رویا؛ نگاهی به فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس ایران
    هادی آذری - حسام‌الدین رضایی نقد ۱۳۹۳/۰۶/۲۱

    مرثیه‌ای برای یک رویا؛ نگاهی به فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس ایران

    خواندن فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس با افسوسی بزرگ همراه بود. این‌که چگونه یک رخداد جدی در حوزه‌ی عکاسی و شاید حتی جدی‌ترین رخداد عکاسی در سال‌های پیش از این، یکباره به رخدادی در حد یک جشنواره عکس معمولی تنزل کرده است.

  • دوپارگی هویت
    مینا فلاح نقد ۱۳۹۳/۰۵/۱۹

    دوپارگی هویت

    موضوع این نوشتار، در رابطه با مجموعه عکسی به نام «یک تجربه» است که اخیرا در سایت خبرگزاری مهر منتشر شده است.

  • ژرومِ عکاس؛ نقدی بر مجموعه «یک سفر ایرانی» از حسین فاطمی
    هادی آذری - حسام‌الدین رضایی نقد ۱۳۹۳/۰۴/۳۰

    ژرومِ عکاس؛ نقدی بر مجموعه «یک سفر ایرانی» از حسین فاطمی

    هنر راز ماندگاری مکان‌‌ها و برجسته شدن آنهاست. شانزه‌لیزه چیزی جز یک خیابان معمولی مثل بیشتر خیابان‌های پاریس یا دیگر شهرهای بزرگ اروپایی نیست. شانزه‌لیزه با ادبیات بزرگ شده و با سینما به مردم شناسانده شده است. شانزه‌لیزه چیزی از خودش ندارد اما پیوند آن با آثار ادبی و هنری، این خیابان را تبدیل به مکانی با روحی عاشقانه کرده است.

  • بررسی مجموعه عکس: اورشلیم با کفش‌های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس
    میلاد عسکری گوهری نقد ۱۳۹۳/۰۳/۲۸

    بررسی مجموعه عکس: اورشلیم با کفش‌های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس

    مجموعه عکس "اورشلیم با کفش های پاشنه بلند: دگرباشان سرزمین مقدس" ( JERUSALEM IN HEELS: TRANSEXUALS OF THE HOLY LAND) با در نظر گرفتن بستری که عکاسی شده-اورشلیم- مجموعه‌‌‌ی پیچیده‌ای است؛ زمین مقدسی که به شدت در پارادایم جنگ و دشمنی و نابودی دیگری برای بقاء خود شناخته شده است.

  • استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژه‌ی واقع‌نمایی‌های مهدی مقیم‌نژاد
    رضا نیازی نقد ۱۳۹۳/۰۲/۱۷

    استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژه‌ی واقع‌نمایی‌های مهدی مقیم‌نژاد

    پروژه‌ی «واقع‌نمایی‌ها»ی مهدی مقیم‌نژاد در مدت شکل‌گیری و حضوری نزدیک به یک دهه، عکاسی ایران را با تجربه‌‌ای جدید و ویژه مواجه ساخته است.