۱۰۰ عکس تاثیر گذار تاریخ به مناسبت ۱۷۵ سالگی هنر عکاسی
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۸/۳۰

۱۰۰ عکس تاثیر گذار تاریخ به مناسبت ۱۷۵ سالگی هنر عکاسی

هفته‌نامه تایم به مناسبت ۱۷۵ سالگی عکاسی پروژه‌ای بی‌سابقه با عنوان ۱۰۰ عکس تاثیر گذار را به پایان رسانده‌است.

این پروژه یک پروژه چند رسانه‌ای است که ۱۰۰ تصویری را که جهان را تغییر داده‌اند و تجربه بشری را شکل داده‌اند به نمایش می‌گذارد. اصلی‌ترین بخش پروژه موزه مجازی تعاملی مجله تایم برای نمایش هر ۱۰۰ عکس است. در این وب‌سایت در عین حال ۲۰ مقاله و ۲۰ مستند تصویری کوتاه برای اولین بار منتشر شده‌اند که روایت‌هایی در مورد پشت صحنه این عکس‌ها را به نمایش می‌گذارند.

در کنار این وب‌سایت مجله تایم یک کتاب هم شامل همه این ۱۰۰ عکس به صورت کاغذی منتشر خواهد کرد و در عین حال جمعه گذشته این پروژه به عنوان تیتر اصلی روی جلد هفته‌نامه قرار گرفت.

نه تنها خود این مجموعه بسیار جالب توجه است بلکه روایت‌ها و ویدئوهای پشت صحنه عکس‌ها هم بسیار جالب و هیجان انگیز هستند.

مجله تایم در مورد این پروژه می‌نویسد:

هر چند عکاسی هنری بسیار جوان‌تر از نقاشی است و اولین عکس شناخته‌شده تاریخ به سال ۱۸۲۶ باز می‌گردد، اما امروزه با پیشرفت خیره‌کننده فن‌آوری در طول نزدیک به دو قرن گذشته، تعداد عکس‌هایی که در هر روز گرفته می‌شود از تعداد کل تابلوهای نقاشی که روی دیوارهای تمام موزه‌ها و گالری‌های جهان قرار گرفته‌اند، بیشتر است. فقط طی سال ۲۰۱۶ صدها میلیارد عکس گرفته‌شده‌است.

ما این پروژه را با یک ایده بسیار ساده و سر راست آغاز کردیم: جمع‌آوری فهرست موثرترین ۱۰۰ عکسی که از ابتدای ابداع این فن تاکنون گرفته‌شده‌است. حال سوال این است که چگونه می‌توان مجموعه‌ای به این وسعت از عکس‌ها را به چنین مجموعه کوچکی تبدیل کنیم؟ اول از همه از کارشناسان دعوت می‌کنید. ما در مجله تایم با مجموعه‌داران، مورخان عکاسی و دبیران سرویس عکس در سراسر جهان تماس گرفتیم تا پیشنهادهای‌شان را بشنویم.  یشنهادهای تخصصی این افراد کمک کرد تا تعداد گزینه‌ها محدودتر شود، حالا نوبت خبرنگاران و دبیران شد تا با دقت عکس‌های منتخب را در این دوره دقیقا موشکافی کنند. بررسی موشکافانه به معنای هزاران مصاحبه با عکاسان، سوژه‌های درون تصاویر، دوستان، اعضای خانواده‌شان و دیگران بود. خبرنگاران تایم تا هر جایی که مسیر آنها را پیش می‌برد، جلو رفتند. این فرآیند یک برنامه جامع و کامل بود که تعداد زیادی گزارش و روایت تازه در مورد عکس‌ها را از صندوقچه اسرار بیرون کشید که مجله تایم مفتخر است آنها را برای اولین بار منتشر کند. این روایت‌ها در دو حالت گزارش‌های نوشتاری و ویدئوهای مستند منتشر می‌شود.

هیچ فرمول دقیقی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان یک عکس را موثر نامید. بعضی از عکس‌ها در فهرست ما قرار گرفته‌اند فقط به این دلیل که اولین‌ها در نوع خود بوده‌اند، گروهی دیگر اما به این دلیل که به اندیشه ما شکل تازه‌ای داده‌اند  بعضی از این عکس‌ها هم وارد فهرست شده‌اند چرا که مستقیما شیوه زندگی ما را تغییر داده‌اند. آنچه در میان همه این ۱۰۰ عکس مشترک است این است که همه آنها نقاط عطف تجربه بشری ما هستند.

در فرآینده انتخاب این تصاویر ما به این نتیجه دست یافتیم که یکی از جنبه‌های مشخص در مورد تاثیر عکاسی در طول همه دو قرن گذشته دست نخورده باقی مانده‌است. اینکه همیشه عکاس باید در محل حاضر باشد. بهترین عکس‌های معمولا شاهدان حاضر هستند، روشی برای فراهم آوردن تصویر یکتایی از دنیایی بزرگ‌تر. چنین نکته‌ای را می‌توان در عملکرد الکساندر گاردنر ( Alexander Gardner) دید که سال ۱۸۶۲ اتاق تاریک عظیم خود را با اسب به محل نبرد آنتیتام (Battle of Antietam) برد، یا آنگاه که دیوید گاتنفلدر ( David Guttenfelder) به عنوان اولین عکاس حرفه‌ای شال ۲۰۱۳ عکس خود را از میان خاک کره شمالی مستقیما در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. همان‌گونه که جیمز ناکتوی ( James Nachtwey) زندگی خود را همواره وقف در محل حاضر بودن کرده‌است، می‌گوید: «به رفتن ادامه می‌دهید، عکس‌های‌تان را ارسال می‌کنید، چرا که این عکس‌ها می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که تغییر در آن محتمل باشد. من همیشه به این امید کار می‌کنم.»