پرترههایی از افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
تخیل و آفرینش ارتباط تنگاتنگی دارند. هنرمندان به عنوان افرادی برخوردار از تخیل قوی قادر هستند تولیدگر صحنههای جذاب و هیجانانگیزی باشند. آمیر مک کیگ (Amber McCaig)، عکاس استرالیایی جزو این گروه از افراد است که تخیل قویاش باعث شکلگیری مجموعهی برجستهای شده است. او در این مجموعه که ترکیبی از پرترهی افراد در نقشهای متفاوت است با جعبهای از وسائل مختلفی چون نقشهها، گنجها و ... سعی دارد با کاوش در هویت افراد، شکل جدیدی از انسانهای امروزی نشان دهد.
در سالهای اخیر علاقه به فانتزی و زندگی در قرون گذشته در موارد بسیاری مسئلهی رسانههایی همچون سینما و تئاتر بوده است. این قالب که عمدتا مفاهیم زیادی را با درونمایهی جوانمردیها، عشقها، پادشاهیها و ...نشان میدهند موجب آشنایی و همذاتپنداری هر چه بیشتر مخاطب با این دوران می گردند.
در عکسهای مک کیگ، دزدان دریایی اسپانیایی، نجیبزادگان ونیزی و جنگجویان قرن یازدهم، شخصیتهایی هستند که از دوران تاریک خود گریخته اند و بر روی این صحنه در حال اجرای نمایش هستند. آنها همچون قهرمانهای اسطورهای میمانند که برای یاری و کمک به همنوعهای خود به دورهی معاصر آمدهاند . آمبر مک کیگ(Amber McCaig) با دادن نقش این شخصیتهای اسطورهای به افراد عادی سعی دارد آمال و آرزوهای انسان امروزی را برآورده سازد. او با استفاده از رنگهای بسیار شفاف و جزئیات فراوان انسانهای امروزی را در موقعیت هایی گوناگون قرار میدهد. این افراد معمولی به نوعی نقشی را بر عهده گرفته اند که در زندگی روزمره قادر به انجام آن نیستند اما بارها در تصورات و رویاهای خود به آن فکر کرده و از طریق همذاتپنداری سعی در بازسازی آن را دارند.
این تصاویر را میتوان از دو دیدگاه فلسفی و روانشاناسی بررسی کرد. از دیدگاه فلسفه و با بهره گیری از فلسفه «رواقیون»[۱]. آمبر مک کیگ کاراکترهایش را همچون انسانهایی نشان میدهد که سعی دارند با غلبه بر شهوانیات و تفکرهای ناحق و همراهی با قوانین طبیعت به انسانهای ایدهالی تبدیل شوند که سرشار از خوشبختی وآزاداندیشیاند. اما از دیدگاه روانشناسی و بنا بر نظریه «یونگ»[۲ در کتاب «انسان و سمبلهایش» نمادهای قهرمانی در انسانها زمانی بروز میکند که خویشتن آنها نیاز به تقویت داشته باشد، بهعبارتی هنگامیکه خودآگاهی به تنهایی یاری مقابله با مشکلات را نداشته باشد. در این میان نمادهای قهرمانی از ضمیر ناخودآگاه افراد بیرون آمده و باعث توانایی افراد در برابر مشکلات میگردند. اغلب این افراد با ظاهری درمانده و خسته از تکرار و اتفاقات دنیای بیرونی، خود را در قالب شخصیتهایی که شکل گرفتهی تصورات و ضمیر ناخودآگاهشان هست میپندارند تا به این طریق در برابر مشکلات بروز یافته از دنیای معاصر غلبه کنند .
آمبرمک کیگ فارغ التحصیل رشته عکاسی در سال ٢٠٠٩ از دانشگاه «سوث بانک South Bank» است. آمبر بعد از اتمام دانشگاه تمرکز اصلیاش را بر روی موضوعات تاریخی گذاشته است. مجموعهی اخیر او با عنوان «پرترههایی از دوره قرون وسطی» در جشنواره بینالمللی «بالارت» در سال ٢٠١٣ موفق به کسب جایزه گردیده است.
[۱] Stoicism مذهبی فلسفی است که بوسیله زنون کیتسیونی (Zeno of Citium) تاسیس شد. مذهب رواقی در قرن دوم میلادی در روم نفوذ یافت و حکمایی مانند سنکا (Seneca)، اپیکتتوس (Epictetus) و مارکوس آورلیوس (Marcus Aurelius) به آن گرویدند. پیروان این فلسفه رواقیون یا رواقیان خوانده میشوند. زنون فلسفه را منقسم به طبیعیات، منطق و اخلاق میدانست. منطق وی مبتنی بر اُرغنون (Organon) ارسطو (Aristotle) بود، اما میگفت که هر معرفتی به ادراکات حواس باز میگردد.
نظریه رواقیون در طبیعیات اساساً مادی بود. درنظر آنها هرچه حقیقت دارد مادی است. توده و ماده، یا جسم و جان، حقیقت واحد و با یکدیگر مزج کلی دارند. در اخلاق رواقیان فضیلت را مقصود بالذات میدانستند و معتقد بودند که زندگی باید سازگار با طبیعت و قوانین آن باشد و میگفتند آزادی واقعی وقتی حاصل میشود که انسان شهوات و افکار ناحق را به یکسو نهد و در وارستگی و آزادگی اهتمام ورزد. رواقیان به سبب پیروی از این اصول نزد عامه مردم به لاقیدی معروف بودند.
[۲] Carl Gustav Jung روانشناس سوئیسی
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
-
عکاس: Amber McCaig
پرترهی افراد در نقش قهرمانان قرون وسطایی / آمبِر مک کیگ
.
.