فراخوان سومین جشنواره عکس ایران‌شناسی
عکسخانه خبر ۱۳۹۱/۱۱/۱۴

فراخوان سومین جشنواره عکس ایران‌شناسی

جشنوارة عكس گيا و زياي خليج‌فارس كه مدتي است خبر آن از طريق اين پايگاه اطلاع‌رساني شده، بخشي از مطالعات خليج‌فارس در معناي يكي از موضوع‌هاي اصلي پژوهش در بنياد ايران‌شناسي بوده و هست. در همين راستا تاكنون شش كتاب، يك بانك اطلاعاتي با 20000 ركورد و نمايشگاهي از نقشه‌هاي تاريخي افزون بر يك همايش بين‌المللي دربارة خليج‌فارس توسط بنياد ايران‌شناسي به جامعة علمي كشور ارايه شده است.

چنين رويكردي به خليج‌فارس به دغدغه و علاقة استاد فقيد دكتر حسن حبيبي مربوط بود كه با نگاهي ويژه و شيوه‌اي تازه بنيان روشي نوين در اين دست مطالعات را براي نخستين بار در كشور، در بنياد ايران‌شناسي بنا گذاشت و كتاب وصف خليج‌فارس در نقشه‌هاي تاريخي، مهم‌ترين دستاورد آن به شمار مي‌رود.  جشنوارة عكس گيا (گياهان) و زيا (جانوران) خليج‌فارس نيز كه نام و انديشة شكل‌گيري‌اش را به استاد مديون است، به اراية جنبة زيست محيطي آن آبراهة پراهميت مي‌پردازد كه در كنار ساير وجوهِ پرداخته شدة خليج‌فارس در حوزة توليدات علمي، تاكنون كمتر مورد پردازش و توجه قرار گرفته است؛ تا آنجا كه مي‌تواند عنوان اولين جشنوارة عكس محيط زيست ايران را به خود اختصاص دهد. 

استقبال هنرمندان فرهيخته با ارسال آثار متنوع و پرشمار در سومين جشنواره عكس ايران‌شناسي محل سپاس و ماية خشنودي است؛ و علي رغم وصول حدود 1200 عكس تا 30 بهمن 1391 به دبيرخانه جشنواره، از روي تأسف اكنون بنياد ايران‌شناسي در سوگ بنيان‌گذار خويش به سر مي‌برد و شرايط برگزاري نمايشگاه آثار مهيا نيست. بنا به اقتضا و با توجه به تمهيدات به عمل آمده، به اطلاع شركت‌كنندگان و علاقمندان مي‌رساند كه تقويم برگزاري نمايشگاه و مهلت ارسال آثار به شرح و ترتيب زير تغيير يافته است : 

آخرين مهلت دريافت آثار: 27 فروردين 1392 

مقدمه گستره آبی 232 هزار كیلومتر مربعی كه چند هزاره است اسناد و مدارك و منابع همواره آن را به نام خلیج فارس شناخته و شناسانده اند، از دیدگاه زیست محیطی و موجودیت طبیعی نیز اهمیتی به اندازه تاریخ پر فراز و نشیب خود دارد. گونه های جانوری، گیاهان و نباتات، اكوسیستم دریا، اقلیم و به یك تعبیر طبیعت منحصر و زیبای خلیج فارس اهمیتی همپای جغرافیای سیاسی و جایگاه اقتصادی به آن بخشیده است. ایران با 1259 كیلومتر مرز آبی از دهانه خلیج فارس تا اروند رود، كه (معادل با مجموع مرزهای هفت كشور دیگر همجوار خیلج فارس است)، بیشترین بخش از طبیعت ساحلی و دریایی خلیج فارس را داراست افزون بر این، اساساً اقلیم طبیعی شمال خیلج فارس مساعدتر و متنوعتر از كرانه های جنوبی آن است. با توجه به آنچه گذشت بنیاد ایران شناسی از عكاسان هنرمندی كه مایلند تصاویری مرتبط با موضوع گیاهان عرضه كنند دعوت می نماید با دستاوردهای خود در جشنواره عكس گیا و زیا خلیج فارس بنیاد ایران شناسی شركت نمایند.

الف) اهداف جشنواره

زمان برگزاري نمايشگاه: 17 ارديبهشت 1392

 گسترش اطلاعات تصویری محیط زیست و دانش جغرافیای طبیعی و طبیعت شناسی كشور

 انعكاس تصویری طبیعت و محیط زیست خلیج فارس به عنوان یكی از وجوه مربوط به مطالعات خیلج فارس

 ایجاد زمینه مشاركت عامه مردم در ثبت تصویری سرزمین ایران

 تأمین وتولید منابع تصویری طبیعت ایران

 ب) موضوع جشنواره:

 ارائه تصویری طبیعت گیاهی و جانوری خلیج فارس (انواع گیاهان و انواع جانوران از جمله آبزیان و پرندگان دریائی و گیاهان و جانوران ساحلی هرگونه موجودیت طبیعی (و البته غیر انسانی) در خلیج فارس با تمركز بر روی زیست گیاهان و نباتان

 

 ب) مقررات جشنواره:

■ارائه آثار در قالب لوح فشرده و فقط از طریق تحویل به دبیرخانه یا نمایندگی های بنیاد ایرانشناسی در مراكز استان ها و یا ارسال پستی به دبیرخانه خواهد بود.

■ عكس های ارسالی برای ارزیابی كافی است به صورت پیش نمایش در عرض 1024 پیكسل ارائه شوند و در صورت پذیرش از سوی هیئت دوران، ارسال عكس در اندازه اصلی و با كیفیت DPI 300 الزامی است.

■ درون لوح فشرده علاوه بر عكس های ارسالی، یك قطعه عكس شناسایی از شركت كننده و یك سند متنی كه حاوی مشخصات و عكس های ارسالی او باشد لازم است.

■هرگونه دخل و تصرف كه سندیت عكس را مخدوش كند در عكس نباید انجام گیرد. ولی تصحیح نور و رنگ مجاز است.

■هرعکس بايد دربرگيرندهنام عکاس،تاريخ عکاسي وموضوع عکاسي به شرح نکات زيرباشد.

1- نام گونه گیاهی یا جانوری ... به فارسی و لاتین (در صورت اطلاع)

2-محل جغرافیایی ثبت تصویر

3-یك سطر توضیح درباره گونه. موضوع تصویر (چنانچه گیرنده عكس میتواند به موضوع اشاره كند) مانند تعلق آن به سرشاخه ها و خانواده ها و نظایر آن، ویژگی زیستی، محل انتشار یا زندگی

■تکميل برگه شركت در مسابقه و تحويل و يا ارسال آن به همراه اثر يا آثار مربوطه به دبيرخانه الزامي است.

■هر شرکت کننده می تواند حداکثر20عکس به جشنواره ارسال کند.

■به تمام شرکت کنندگان كه آثارشان براي نمايشگاه پذيرفته شود،گواهي شركت درجشنواره داده ميشود.

■بنيادايران شناسي حق استفاده از عکس هاي پذيرفته شده را در نشريات و تارنماي بنياد و به نمايش گذاشتن آنها در ساير مکان هاي ديگر براي خود محفوظ نگه ميدارد.

■ارسال اثر و شرکت در جشنواره به معناي موافقت با تمامي مقررات آن است و تصميم در مورد مسائل پيش بيني نشده به عهده برگزار کننده است.

ت) جوایز

 جوایز نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال به همراه نشان جشنواره عکس ایران شناسی و دیپلم افتخار به برگزیدگان هیات داوران اهداء خواهد شد. 

برای هر عکس به نمایش در آمده در جشنواره برگزارکننده مبلغ هفتصد هزار ریال به عنوان حق انتشار به صاحب اثر پرداخت خواهد شد.

 پ) شورای علمی جشنواره: 

■ انوری، امیرهوشنگ (پژوهشگر بنیاد ایران شناسی)

■ بختياري فرد، حميدرضا (عضو هيئت علمي دانشگاه هنر)

■ دانيالي،احمد (عضوهيئت علمي سازمان سياحتي)

■ دهقان مدیسه، سیمین (عضو هیئت علمی پژوهشکده آبزی پروری)

■ سواری، احمد (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر)

■ طاحونی، پوران (عضو هیئت علمی بنیاد ایرانشناسی)

■ عطارپور، ارد (پژوهشگر و مستند ساز)

■ علوی، عبدالحسین (مستند ساز)

■ کامرانی، احسان (عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان)

■ كنین، عبدالحسین (پژوهشگر حوزه جانوران خلیج فارس) 

■ نبی پور، ایرج (رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس)

■ نیامیمندی، ناصر (عضو هیئت علمی پژوهشکده میگوی کشور - بوشهر)

■ وثوقی، محمد باقر (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)

 چ) تقویم جشنواره: 

■ آخرین مهلت ارسال آثار: 15 بهمن ماه 1391

 ح) سازمان جشنواره: 

■ سازمان دهنده و برگزار کننده: بنیاد ایران شناسی

■ مدیرجشنواره: احمد دانیالی

■ دبیر جشنواره: عبدالكریم مشایخی (رئیس بنیاد ایران شناسی استان بوشهر)

■ مسئول دبیرخانه مرکزی جشنواره: حمید افشار 

■ مسؤول دبیرخانه بوشهر: عماد شیرویس

■دبیرخانه: تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران شناسی، بنیاد ایران شناسی، تلفن: 88212009-021

رایانامه:award@photoiranology.ir تارنما: www.photoiranology.ir