عکس‌های «قطره‌گرافی»، قاسم‌زاده در کاریز کیش
ایسنا خبر ۱۳۹۲/۰۱/۱۶

عکس‌های «قطره‌گرافی»، قاسم‌زاده در کاریز کیش

بخشی از تلاش‌های یک‌ساله‌ی «علیرضا قاسم‌زاده ایروانی»، در حوزه‌ی عکاسی «قطره‌گرافی» در ایران، در ایام نوروز 92 در شهر زیرزمینی کاریز در کیش در معرض نمایش است.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه «قطره گرافی» در ایران است. به دلیل پیچیدگی‌های این نوع عکاسی، افراد انگشت‌شماری در این ژانر فعالیت می‌کنند. عکاسی «قطره‌گرافی»، در واقع پیوند میان هنر و تکنولوژی است. هنری که با الکترونیک و مکانیک آمیخته شده است. آب از شگفت‌انگیزترین عناصر طبیعت است که علیرغم سادگی عناصر تشکیل دهنده‌ی آن، پیچیده‌ترین واکنش‌ها را در شرایط گوناگون از خود نشان می‌دهد. در واقع «قطره‌گرافی» مخاطب را در برابر تصاویری قرار می‌دهد که گوشه‌ی دیگری از عظمت و زیبایی‌های دنیای ناشناخته‌ی آب و مایعات را به نمایش می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، «قطره‌گرافی»، واژه‌ی جدیدی است که به تازگی به دایره‌ی لغات عکاسی افزوده شده است و شاخه‌ی جدیدی در ژانر «ماکروگرافی» محسوب می‌شود. «قطره گرافی» در مفهوم کلی به عکاسی از قطرات آب و مایعات در شرایط مختلف گفته می‌شود.

در حالت ابتدایی به عکاسی از لحظه برخورد قطره به یک سطح سخت و یا داخل آب گفته می‌شود و در پیچیده‌ترین حالت به عکاسی از لحظه برخورد دو قطره یا بیشتر به طور همزمان با یکدیگر اطلاق می‌شود. به این شکل که ابتدا قطره‌ای از ارتفاع مشخص به داخل آب افتاده و پس از برگشت، قطره دوم یا سوم بر روی آن انداخته می‌شود. این نوع برخورد که در طبیعت به ندرت بسیار اتفاق می‌افتد، ‌به دلیل سرعت بسیار بالای آن، از چشم انسان پنهان می‌ماند، اما عکاس قطره‌گراف با ایجاد این اتفاق در استودیو و در شرایط تحت کنترل به تصاویر منحصر بفردی از لحظات برخورد دست پیدا می‌کند.

دست‌یابی به چنین تصاویری مانند دیگر کارهای ماکروگرافی نظیرعکاسی از حشرات، نیازمند داشتن حوصله، صبر و کنترل بالا بر روی عوامل دخیل در هنگام عکاسی است. بر اساس برخی تجربه‌های شخصی برای ثبت چنینی تصاویر منحصربفردی حدود 30 تا 70 ساعت زمان نیاز دارد.

از جمله ویژگی‌های منحصربفرد عکاسی «قطره‌گرافی» می‌توان به تکرار ناپذیر بودن آن اشاره کرد. در این نوع عکاسی اشکال و فرم‌هایی که ایجاد می‌شوند با هزاران بار تکرار نیز مجددا به دست نمی‌آیند. این تصاویر به عناون عناصر دکوراتیو در اماکن مختلف می‌تواند استفاده شود و یا منبع الهامی برای مجسمه‌سازها و فعالان سایر رشته‌های هنرهای تجسمی باشد. بر اساس این گزارش، انتخاب کاریز کیش، برای نمایش «قطره‌گرافی» عکس‌های علیرضا قاسم‌زاده ایروانی، رابطه‌ی مستقیمی با مفهوم آب به‌عنوان عنصر اصلی همه‌ی عکس‌ها دارد، تا عکس‌ها و محیط نمایش دارای یک مفهوم مشترک باشند. همه‌ی عکس‌هایی که در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفته‌اند، دارای شماره ثبت اثر هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارای شناسنامه اختصاصی هستند.