گوگل فتواسکن بدون دردسر عکس‌های چاپی را دیجیتال می‌کند
شهاب شهسواری خبر ۱۳۹۵/۰۸/۲۶

گوگل فتواسکن بدون دردسر عکس‌های چاپی را دیجیتال می‌کند

اپ گوگل فتو اسکن (Google PhotoScan) ابزاری است که روی گوشی هوشمند اندروید یا آی‌او‌اس خود نصب می‌کنید و با استفاده از آن می‌توانید، یک نمونه کاملا با کیفیت از عکس کاغذی خود را دیجیتالی کنید. دیگر خبری از نقطه‌های نورانی درون عکس و سایه‌ها نیست.

خانه‌های ما پر از عکس‌های خاطره‌انگیز از گذشته‌های خوب و بد، یادگارها، خانواده، قدیم و جدید، کوچک و بزرگ است که طی سال‌های دراز تاریخی طولانی از زندگی خانوادگی ما را گرد هم آورده‌اند.  نگه‌داری از این عکس‌های چاپی تا اندازه‌ای مشکل است، گاهی آلبوم‌ها، گاهی درون جعبه‌ها و کارتن‌هایی در انباری‌ها و پیدا کردن عکس‌ها خیلی سخت‌تر می‌شود.  اینجاست که دیجیتالی کردن عکس‌ها به کار می‌آید.

راه‌های مختلف و متفاوتی برای دیجیتالی کردن این عکس‌ها وجود دارد، مثلا عکس گرفتن از عکس، گوشی هوشمندتان را بردارید بالای عکس کاغذی بگیرید و از آن یک عکس بگیرید.  اما خب واقعیت این است که این روش خیلی کارامد نیست، بازتاب نور از سطح شفاف عکس، سایه دوربین، زاویه دوربین نسبت به سطح عکس، همه باعث می‌شود که نمونه دیجیتالی زیاد جالب از آب در نیاید.

اینجا است که سراغ اسکنر می‌رویم، همان دستگاهی که وقتی روشنش می‌کنیم ویژ ویژ سر و صدا می‌کند، بعد آرام آرام شروع می‌کند به نمونه برداری دیجیتالی از عکس شما. اما یک عکس با کیفیت شاید چند دقیقه کار ببرد. و خب اسکنرها را هم نمی‌توان همیشه زیاد با خود این طرف و آن طرف برد، مثلا وقتی عکس مادربزرگ‌تان را در سنین خردسالی در خانه دختر خاله مادری می‌بینید، اسکنری که روی میز خانه‌تان است به کارتان نمی‌آید، مگر اینکه دختر خاله مادری آنقدر دست و دلباز باشد که عکس را به شما قرض بدهد تا آن را دیجیتالی کنید.

اما حالا گوگل یک اپ جدید ارائه داده‌است که درست با استفاده از دوربین گوشی هوشمند شما، اما با فن‌آوری‌هایی بسیار پیچیده نرم‌افزاری فرآوری عکس استفاده می‌کند تا از روی عکس‌های چاپ شده شما عکس دیجیتال با کیفیت بسازد.

پیش از این توسعه‌دهندگان اپ‌هایی را مانند فتوماین (Photomyne) و آنفید (Unfade) مخصوص دیجیتالی‌کردن عکس‌ها تولید کرده‌بودند، اما هر چند این اپ‌ها قادر به کراپ و چرخاندن و بهبود کیفیت عکس‌های گرفته‌شده از روی عکس‌های چاپی بودند، اما توانایی از بین‌بردن بازتاب‌های نور و سایه‌ها از روی عکس را نداشتند.

اپ گوگل فتو اسکن (Google PhotoScan) ابزاری است که روی گوشی هوشمند اندروید یا آی‌او‌اس خود نصب می‌کنید و با استفاده از آن می‌توانید، یک نمونه کاملا با کیفیت از عکس کاغذی خود را دیجیتالی کنید. دیگر خبری از نقطه‌های نورانی درون عکس و سایه‌ها نیست. اپ به گونه‌ای طراحی شده که نقاط نورانی را پاک کند، سایه‌ها را از بین‌ببرد، از چند زاویه مختلف چندین عکس بگیرد و مجموع عکس‌ها را به یک عکس کاملا قابل استفاده دیجیتال تبدیل کند، بدون نقاط نورانی.

طرز استفاده از اپ ساده‌است. اپ از دیدگاه دوربین به عکس نگاه می‌کند و از شما می‌خواهد که عکس را در قاب قرار دهید، دکمه شاتر در پایین گوشی (اگر گوشی عمودی دست‌تان است) یا سمت راست (اگر گوشی را افقی گرفته‌اید) را فشار می‌دهید. یک دایره فکوس مخصوص گوگل و چهار دایره سفید در گوشه‌های عکس شکل می‌گیرند. خیلی آرام دایره تو خالی فوکوس را درست دور دایره‌های سفید قرار می‌دهید، هر یک در چند دهم ثانیه با پر شدن یک خط آبی نشانه تمام شدن اسکن آن نقطه عکس است. نهایتا چهار نقطه را که پر کردید عکس شما آماده می‌شود.

via GIPHY

این اپ خودش کارهایی مانند صاف کردن و چرخاندن عکس، اندکی فرآوری نور و تباین را بر عهده می‌گیرد و یک عکس تر و تمیز کراپ شده دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهد.  فرآیند واقعا خیلی کوتاه و خیلی هم ساده‌است.

برای اینکه امکانات و ادعاهای این اپ جدید گوگل را امتحان کنیم یک عکس از خاطرات قدیمی دوران دانشگاه را انتخاب کردم، هر دو عکس در نور کم و با استفاده از فلش دوربین گرفته‌شده‌اند.  اگر در وسط عکس معمولی را نگاه کنید می‌بینید که بازتاب نور فلش کاملا عکس را سفید کرده، اما در عوض در عکسی که با گوگل اسکن‌فتو دیجیتال شده‌است خبری از بازتاب نور نیست هر چند که در تمام مدت فرآیند فلش دوربین روشن بود.  به اضافه اینکه کار چرخاندن و کراپ کردن عکس را هم خود گوگل فتواسکن انجام داده‌است و نیازی به دست کاری اضافه در عکس وجود نداشت.

عکس گرفته‌شده بدون استفاده از اپلیکیشن گوگل فتو اسکن
عکس گرفته‌شده بدون استفاده از اپلیکیشن گوگل فتو اسکن
 
عکس گرفته‌شده با کمک اپلیکیشن گوگل فتو اسکن
عکس گرفته‌شده با کمک اپلیکیشن گوگل فتو اسکن

 

این اپ را برای گوشی‌های هوشمند محصول اپل می‌توانید از این آدرس در اپ‌استور یا برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی از این آدرس در گوگل پلی بر روی گوشی همراه خود نصب و بلافاصله از آن استفاده کنید.