جودی دتر؛ فمینیست عکاس
جودی دتر (Judy Dater) عکاس و فمینیست آمریکایی متولد ۱۹۴۱ هالیوود و بزرگشدهی لس آنجلس است. پدر او صاحب یک سینما بود و دتر از فیلمهایی که بر روی پرده سینما پخش میشد تاثیر زیادی میگرفت. او سال ۱۹۵۹ در رشته هنر دانشگاه لسآنجلس شروع به تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۲ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. همچنین در سال ۱۹۶۶ از دانشگاه سانفرانسسکو مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد.
آنجا بود که جودی دتر برای اولین بار زیر نظر جک ولپوت (Jack Welpott) عکاس آمریکایی، آموزش عکاسی را فرا گرفت. و پس از ازدواج با یکدیگر در سال ۱۹۷۵ اولین کار مشترکشان را با عنوان زنان و دیدگاههای دیگر(women and other visions) منتشر کردند. آنها در سال ۱۹۷۷ از همدیگر طلاق گرفتند .
جودی دتر در سال ۱۹۶۴ در ورکشاپی پیرامون آثار اوارد وستون ادوارد وستون(Edward Weston) و در آنجا و بعدتر در موسسه اسلن(Eslen) با ایموجین کونینگهام (Imogen Cunningham) ملاقات کرد و بهشدت تحتتاثیر او قرار گرفت.
همکاری دتر با این دو عکاس در زمینه عکاسی پرتره و همچنین رفاقت میان آنها تا زمان مرگ کونینگهام در سال ۱۹۷۶ ادامه یافت. سه سال بعد دتر کتابی را شامل پرترهها، عکسها، مصاحبههایی با عکاسان، دوستان و خانواده کونینگهام منتشر کرد. همچنین او پس از وردود به مدرسه عکاسی وست کوست (West Coast) زیر نظر عکاسان زیادی همچون انسل آدامز (Ansel Adams)، برت وستون (Brett Weston) و وین بولاک (Wynn Bullock) آموزش عکاسی دید.
دتر جزو عکاسانی است که به خاطر سلفپرترههایش بسیار مشهور است. او اغلب در پی ثبت شخصیتها است و در آن به حالات و نگرانیهای خودآگاه و ناخودآگاه زنان میپردازد. او همچنین پرتره هایی از زنانی دارد که از آنها در نورهای اغلب طبیعی عکاسی کرده است. دتر تا سال ۱۹۷۹ تنها عکاسی سیاه و سفید انجام میداد اما از آن زمان به بعد شروع به عکاسی رنگی نیز کرد.
جودی دتر تا به حال کتابهای زیادی را همچون بیست سال (Twenty years)، بدن و روح (Body and soul) و.. چاپ کرده است . او همچنین موفق به کسب جوایز زیادی همچون بورسیه کونینگهام و دو جایزه معتبر از آزانس ان ای آی NEA در آمریکا شده است.
در مجموع میتوان گفت کارهای اولیه جودی دتر حرکتی در راستای جنبش فمینیستی بودند و عمدتا تمرکز اصلی آنها بر روی آزادیها و ساختارهای زنانه بود .امروزه با وجود اینکه عکاسی تمامرخ و کامل از برهنگی بدن هنوز هم به عنوان یک ریسک در عکاسی فاین آرت در آمریکا قلمداد میشود، دتر با از بینبردن مرزها، عکسهایی را بهوجود میآورد که تمامی این کدهای اخلاقی را به چالش میکشد .او تلاش دارد تا ذهنیت مردم را که از پیچیدگی ها ی اجتماعی که همچون مرزی , ذهنیت آنها را در باره زیبایی فیگور زنانه محدود ساخته است را آزاد سازد. او با گرفتن عکس زنان مشهور در یک معنای گسترده، باعث بر هم ریختن محدودیتهای متری در مورد زیبایی میگردد.
دتر از اول تحت تاثیر آثار ادوارد وستون و آگوست ساندر(August Sander) بوده است و همچون وستون سعی در استفاده برخی از مدلها در میان درختها و در جاهایی همچون جنگل، صحرا وغیره داشته است. جودی دتر تنها جلودار به چالش کشیدن فیگور و بدنهای زنان نیست، اما یکی از افرادی است که مباحث مهمی را در مورد زنان در جامع خودش مطرح کرده است. او با قرارگرفتن در موقعیتها و استفاده از کاراکترهای مختلف، تلاش دارد به نوعی مفهوم دید بارگی را بار دیگر مورد چالش قرار دهد. مفهومی که در آن همواره از دیدگاه جنسی به بدن زن نگاه میشود و فرصت ارائه مفاهیم مهم دیگر را از او سلب می کند.
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)
-
عکاس: جودی دتر(Judy Dater)
جودی دتر(Judy Dater)