انتشار کتاب «نمادها و نشانه‌ها»
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۲/۱۵

انتشار کتاب «نمادها و نشانه‌ها»

کتاب «نمادها و نشانه‌ها» با تالیف ت.ا.کنر و ترجمه‌ی کیارنگ علایی توسط نشر زبان تصویر (کتاب پرگار) منتشر شد.

این کتاب در شش بخش مستقل به کارکرد نمادها در هنر، معماری، محیط، قدرت، آیین و رنگ می‌پردازد و نگاهی تحلیلی به هنر کلاسیک، هنر قرون وسطایی، هنر باروک، هنر رمانتیک، دوره رنسانس، مکان‌های مقدس، نمادهای رمزگونه در آیین بودا، مسیحیت، نمادهای به کار رفته در محیط شهری و فضاهای نمادین دارد.

در بخش هنر این کتاب، نشانه‌های نهفته در آثار پیکاسو، جوتو دی بوندونه، میکلانژ، جیان لورنزو برنینی، پیتر پل روبنس، یوهانس ورمیر، دوناتلو، جیوانی پیرانسی، داوینچی، ویکتور دنی و... مورد اشاره و تامل قرار گرفته‌اند. در بخش معماری به کارکردهای نماد در قدرت بخشی به ساختمان‌ها و بناها اشاره شده و نمادهای به کار رفته در تپه گلستنبری، یادمان استون هنج، موزه لوور، کلیسای سنت پیر، معبد انکگوروات و مسجد امام اصفهان پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «علائم، نشانه‌ها و نمادها معانی خود را به شیوه‌های مختلف به ما انتقال می‌دهند. نمادها حاصل پیوند یک یا چند نوع تجربه، فرهنگ و دانش بشری است و اگرچه در گذشته‌های دور ریشه ‌دارند، اما بخشی از تجربه‌های روزانه انسان به شمار می‌روند. اساس پدیدار شدن نمادها و تکرار آنها در فرهنگ‌های مختلف، معنابخشی به تصورات آدمی است. نمادها در سامان بخشیدن به زندگی، بیش از حد تصور توانایی دارند. با مرور گذشته و نگاه اجمالی به زندگی حال در می یابیم که نمادها در تمام وقایع ساده زندگی و امور درونی انسان جریان دارند و آشنایی با آن ها درک بهتری از این هستی پیچیده و تو در تو را فراهم می سازد. نمادها از این بابت که شکلی از تفکر بدون کلمه و گفتار هستند، قابل توجه و تامل اند. از طرف دیگر مطالعه نمادها، پیوندهای دیرین انسان را با طبیعت، اساطیر و باورهای دینی گوشزد می‌کند.»

«ا.ت.کنر» نویسنده و محقق در زمینه نمادها و رمزها است. او در لندن و در حوزه مطالعات میان رشته‌ای در فرهنگ و علوم انسانی تحصیل کرده است و اکنون در جمهوری چک زندگی می کند.

کتاب «نمادها و شانه‎ها» نوشته ت.ا.کنر در 160 صفحه رقعی و به صورت مصور توسط انتشارات زبان تصویر (کتاب پرگار) روانه چاپ شده و در وب‌سایت ناشر و همچنین غرفه‌ی انتشارات کتاب پرگار به آدرس شهرآفتاب، ناشران عمومی، سالن شماره۲، راهرو۲، غرفه شماره ۵۹۳، نشر زبان تصویر( کتاب پرگار) در دسترس علاقه‌مندان است. طراح گرافیک این کتاب سعید مزینانی است و قیمت آن پانزده هزار تومان است.