لزلی هیویت در گالری سیکما جنکینز
محمدرضا میرزایی ویژه ۱۳۹۲/۰۸/۰۲

لزلی هیویت در گالری سیکما جنکینز

از آثار لزلی هیویت می‌توان خوانش‌های متفاوتی داشت، چون بیش از اینکه در پی پاسخ دادن باشند، سئوال ایجاد می‌کند.

لزلی هیویت - Leslie Hewitt

گالری سیکما جنکینز - Sikkema Jenskins

۳ سپتامبر - ۵ اکتبر ۲۰۱۳

امتیاز: *** (خوب)

درباره عکاس: لزلی هیویت متولد سال ۱۹۷۷ در شهر سینت البنز در ایالت نیویورک است. کارشناسی‌اش را از مدرسه هنر کوپر یونیون و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه ییل دریافت کرده است. آثار او هر چند که بیشتر وقت‌ها درباره‌ی عکاسی‌ است ولی ارائه‌ی هنری او در عکس خلاصه نمی‌شود. لزلی هیویت مجسمه‌‌  می‌سازد و آثارش را در قالب چیدمان نیز ارائه می‌کند.

درباره نمایشگاه: این نمایشگاه دربرگیرنده ۱۳ عکس در ابعاد بزرگ از لزلی هیویت است که بر دیوار نصب شده‌ یا بر روی زمین قرار گرفته‌اند. در این نمایشگاه همینطور دو دیوار سفید توسط هیویت ساخته شده که به معماری گالری سیکما جنکینز افزوده شده‌اند.

در دهه‌ی هفتاد میلادی بود که از آن خودسازی و پرداختن به عکس‌هایی که دیگران گرفته‌اند بیش از همیشه وارد گفتمان عکاسانه شد. عکس‌های لزلی هیویت را  می‌توان به نوعی ادامه آن آثار دانست، هر چند اینبار یک هنرمند سیاه‌پوست در حال استفاده از آن دستور زبان تصویری است.

لزلی هیویت معمولا از عکس‌ها عکس می‌گیرد، به این شکل که یک عکس را بر یک کتاب یا صفحه‌ای بریده شده از یک مجله قدیمی قرار می‌دهد و از آن بر پس زمینه‌ای مانند کفپوش زمین عکس می‌گیرد. زیبایی شناسی آثار او بسیار ساده‌اند و شاید به همین دلیل باشد که بیشتر جلب توجه می‌کنند. عکس‌هایی که هیویت از انها استفاده می‌کنند ببشتر اوقات محو و آنی هستند، اما عکس‌های خود او علی‌رغم سادگی حساب شده به نظر می‌رسند و این چالش به جذابیت عکس‌ها می‌افزاید.

از آثار لزلی هیوت می‌توان خوانش‌های متفاوتی داشت، چون بیش از اینکه در پی پاسخ دادن باشند، سئوال ایجاد می‌کند. می‌توان گفت که آثار او نمایانگر تغییر معنای عکس در گذر زمان و یا در زمینه‌ای تازه است. یا در عین حال، آن‌ها را از منظر شیئیت عکس‌ها مورد بررسی قرار داد. برخی با تکیه بر اطلاعاتی همچون سیاه پوست بودن او بر این موضوع دامن زدند که این عکس‌ها تلویحا حضور سیاه پوستان در رسانه‌های آمریکایی به تصویر می‌کشند. اما پیش از همه اینها تازگی این عکس‌ها و کنجکاوی اوست که برای من جذابشان می‌کند، دنیای تازه‌ای که در عکس‌های لزلی هیویت با ساده‌ترین عناصر ساخته شده است. 

بیشتر: عکس‌هایی از این نمایشگاه را در سایت گالری سیکما جنکینز ببینید.