نمایشگاه «در ۱۱:۰۸ ۲۳ اسفند، ۱۳۸۴» رضا آرامش در گالری آب‌انبار
عکسخانه خبر ۱۳۹۳/۱۰/۰۵

نمایشگاه «در ۱۱:۰۸ ۲۳ اسفند، ۱۳۸۴» رضا آرامش در گالری آب‌انبار

عنوان این نمایشگاه برگرفته از حادثه‌ای‌ست که در روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴ اتفاق افتاد، هنگامی که نیروهای اسرائیلی به اردوگاهی در شهر «جریکو» واقع در فلسطین حمله کردند.

«در ۱۱:۰۸ ۲۳ اسفند، ۱۳۸۴» مجموعه‌ای‌ست از آثار متاخر رضا آرامش، که از این بین سه اثر به‌منظور ارایه در نمایشگاه حاضر، شکل گرفته‌اند. این سه اثر عبارت‌اند از: فیلم ۱۶ میلی‌متری‌ای با عنوان «نه آنچه منظور بود» که از ۴۷۰ تصویرِ یافته، ساخته شده‌است؛ چیدمان مکان‌مندی که به‌واسطه‌ی تاباندن نور از ورای اسلاید‌ها شکل گرفته و عکس‌های سیاه و سفید در ابعاد بزرگ.

در کاتالوگ نمایشگاه، به‌قلم دیوید تُرپ، گرداننده‌ی مستقل و بنیان‌گذارِ پرفورمنس استودیو آمده است:

«پیشینه‌ی ادبی اروپا بر آثار رضا آرامش تاثیر به‌سزایی دارد و از سوژه و روند کارش بینشی ارایه می‌دهد. برآیند این تاثیر و تاثیرات موطنش در خاورمیانه، هم‌گرایی فریبنده‌ای را سبب می‌شود.

دو نویسنده اگزیستانسیالیست قرن بیستم "ژان ژنه" و "آلبر کامو" طرحی از یک ایده مطرح می‌کنند و در آن هر دو به اهمیت فرد بیگانه می‌پردازند، عاری از نورم‌های اخلاقی اما حاوی بار عاطفی. "ژنه" که در نوشته‌هایش به شرح تحمیل دل‌به‌هم‌زن سبک و روش بر قدرت در افراطی‌ترین حد می‌پردازد، خود زندانی نظام است و رهایی‌اش در گرو تجلیلش از هنجارهای جامعه. "کامو"، غریبه‌ی الجزایری در خاک اروپا، افراد را چون ناظران توصیف می‌کند، ناظری که شرح حال خود را در بستر دیگران می‌گوید، دیگرانی از او جدا افتاده. در پی "ژنه" و "کامو" و معاصر این دو، "برتولت برشت"، جامعه را عرصه ظهور ارزش‌های سیاسی می‌دید و در تقابل با تاکید بر وضعیت فردی بر تلاش‌های جمعی تاکید می‌کرد.

این سه چهره‌ی ادبی لحظه‌ای متمایز اما متعارف را در هنر بازنمایی می‌کنند و درهم‌تنیدگیِ رشته‌ی افکارشان در ژرفنای آثار "رضا آرامش" مشهود است.»​

زمان نمایشگاه: ۵ دی - ۲ بهمن، ۱۳۹۳

آدرس مرکز هنرهای معاصر سازماناب - آب/انبار: تهران، میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان بوربور، خیابان خاقانی، بن‌بست روشن‌منش، پلاک ۲