سندیورشات / چند نکته در رابطه با قیمت‌گذاری عکس:
رپورتاژ آگهی خبر ۱۳۹۵/۰۳/۲۱

سندیورشات / چند نکته در رابطه با قیمت‌گذاری عکس:

10 روز تا پایان مهلت فراخوان مسابقه‌ی شماره 6 @sendyourshot باقی مانده است. امسال تعدادی از عکس‌های شرکت‌ داده‌ شده در مسابقه از طرف برگزارکننده و مکتب تهران خریداری خواهند شد.

10 روز تا پایان مهلت فراخوان مسابقه‌ی شماره 6 سندیورشات باقی مانده. امسال تعدادی از عکس‌های شرکت‌ داده‌ شده در مسابقه از طرف برگزارکننده و مکتب تهران خریداری خواهند شد.  بودجه‌ی در نظر گرفته شده برای خرید حداقل دو و حداکثر هشت میلیون تومان است که با توجه به کیفیت عکس‌های ارسالی و نحوه‌ی قیمت‌گذاری آن‌ها توسط شرکت‌کنندگان هزینه می‌شود. با توجه به عکس‌های ارسال شده تاکنون، سعی می‌کنم در این باره چند نکته را توضیح بدهم:

1) کف خرید دو میلیون تومانی به معنی نیست که عکس‌ها باید حداقل دو میلیون تومان قیمت داشته باشند تا در لیست خرید قرار بگیرند. این مبلغ می‌تواند برای خرید یک یا چندین عکس صرف شود.

2) اگر در مسابقه شرکت می‌کنید، عکس‌هایتان را برای فروش هم عرضه کنید. قیمت‌گذاری و فروش بخشی مهم از فعالیت عکاسی است و حتی برای عکاسان آماتور نیز کسب مهارت در این بخش می‌تواند مهم باشد. هیچ‌وقت امکان آمدن روزی که بخواهید از راه فروش عکس‌هایتان کسب درآمد کنید را دست کم نگیرید. این دوره‌ی مسابقه فرصت خوبی برای تمرین است. برای قیمت‌گذاری:

- به میزان تقاضا برای عکس‌هایتان فکر کنید. در نظر داشته باشید که بازار عکس هم مانند هر بازار دیگری بر مبنای عرضه و تقاضا کار می‌کند و اصلی‌ترین عامل ایجاد تقاضا کیفیت و نوآوری و بازاریابی این دو است. به این فکر کنید که چه حرفی برای گفتن دارید و عکس‌هایتان در چه سطحی آن‌چه می‌خواهید بگویید را بازگو می‌کنند.

- می‌توانید به سایت‌هایی که عکس برای فروش آنلاین ارائه می‌کنند مراجعه کنید و ببینید عکس‌هایی در کلاس عکس شما در چه بازه‌ای قیمت‌گذاری شده و چقدر به فروش رفته‌اند، اما در نظر داشته باشید که این‌جا عکاس دریافت‌کننده‌ی همه‌ی مبلغ پیشنهادی بابت عکس خواهد بود؛ بدون پرداخت حق واسطه‌گری، بدون هزینه برای تنظیم قرارداد فروش و بدون هزینه برای چاپ و قاب‌کردن عکس.

- می‌توانید هزینه‌هایی که بابت عکس کرده‌اید را هم حساب کنید و با دو یا چند برابر کردن هزینه‌ها به قیمت فروش تکی برسید. اگر این قیمت از بازه‌ی قیمتی عکس‌های مشابه یا تخمین خودتان از ارزش تجاری عکس  فاصله‌ی زیادی داشت ضریب را کاهش یا افزایش دهید.

- اگر با چند عکس در مسابقه شرکت می‌کنید، همه‌ی عکس‌ها را در یک بازه‌ی قیمتی عرضه نکنید و به این ترتیب ببینید که کدام بازه در فروش موفق‌تر است.

در نهایت اگر به قیمت‌هایی رسیدید که از نظر شما پایین و کم‌ارزش محسوب می‌شوند باز هم از ارائه‌ی عکس برای فروش صرف نظر نکنید. قیمت‌های کمتر به هیچ عنوان از ارزش کیفی کار شما کم نمی‌کند و تجربه‌ی فروش را هم به همراه می‌آورد.

3) عکس‌هایتان را ارزان یا گران قیمت‌گذاری نکنید. فروش زیر قیمت عکس کار را برای افزایش قیمت در فروش‌های بعدی مشکل می‌کند. از طرف دیگر هر چقدر قیمت یک عکس بالاتر باشد، فروش آن اسباب و تدارک بیشتری می‌طلبد. قیمت‌های بیشتر به این معنی است که عکس‌های یک عکاس علاوه بر ارزش هنری، اصطلاحاً ارزش تجاری هم دارند و در بازار عکس قابل خرید و فروش هستند. ارزش تجاری عکس هم در درجه‌ی اول نه از کیفیت بالای آن، بلکه از چگونه تنیده شدن عکاس یا ارائه‌کننده‌ی عکس در تار و پود بازار و رسانه و میزان دسترسی به جامعه‌ی خریداران ناشی می‌شود. بنابراین اگر عکس‌هایتان را با قیمت‌های تجاری عرضه می‌کنید، باید آن را با رزومه‌ای که نشان‌دهنده‌ی ارزش تجاری آن‌ها باشد نیز همراه کنید؛ رزومه‌ای که توسط ما یا هر خریداری در بازار عکس درخواست خواهد شد و نقشی تعیین‌کننده در موفقیت فروش عکس خواهد داشت و بدون آن عرضه به قیمت‌های بالا شانس شما برای فروش عکس‌هایتان را کم خواهد کرد. اگر در بازار تازه‌واردید و قصد ماندن دارید از قیمت‌های پایین‌تر شروع کنید و آن‌ها را به تدریج افزایش دهید. موفقیت در افزایش تدریجی قیمت و حفظ فروش نشان‌دهنده‌ی افزایش ارزش تجاری کار شماست اما شروع کردن با قیمت‌های بالا و کاهش قیمت در فروش‌های بعدی این ذهنیت را پدید می‌آورد که ارزش عکس‌های شما در حال کم شدن است و نه اضافه شدن.

امیدوارم موارد بالا تا حدی چگونگی رسیدن به قیمت‌های واقعی برای هر عکس را روشن کنند. برای دانلود فراخوان مسابقه می‌توانید به www.sendyourshot.com مراجعه کنید.

کانال تلگرام مسابقه: telegram.me/sendyourshot

کاوه نجفیان