بازداشت دختر افغان نشنال جئوگرافیک توسط مقامات پاکستان
عکسخانه خبر ۱۳۹۵/۰۸/۰۶

بازداشت دختر افغان نشنال جئوگرافیک توسط مقامات پاکستان

مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد روز چهارشنبه دختر جوان چشم سبزی را که ۳۰ سال پیش با قرار گرفتن بر روی جلد مجله مشهور نشنال جئوگرافیک، به نماد افغانستان تبدیل شده‌بود بازداشت کردند. این خبر را خانواده این زن اعلام کرده‌اند.

شربت گل که در یک کمپ پناهندگان بزرگ شده‌است و امروز در دهه چهارم عمرش قرار دارد، به اتهام جعل یک کارت هویت پاکستانی دستگیر شده‌است.

شهشاد خان، برادر شوهر خانم گل می‌گوید که او پس از بازداشت به یک زندان در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان منتقل شده‌است. این عضو خانواده شربت گل می‌گوید که صبح روز چهارشنبه مقامات اداره تحقیقات فدرال پاکستان (FIA) به خانه او هجوم بردند و ضمن ضبط برخی داشته‌هایش او را بازداشت کردند.

شهشاد خان اضافه می‌کند: «مقامات اداره تحقیقات فدرال پاکستان به خانه او وارد شدند و ضمن تفتیش کل منزل بسیاری از اسناد مهم او از جمله ۲۸۰۰ دلار پول نقد را ضبط کردند.»

رویترز گزارش می‌دهد که مقامات اداره تحقیقات فدرال پاکستان و مقامات مربوط به شناسنامه‌های ملی این کشور برای توضیح در مورد این حادثه در دسترس نبودند.

روزنامه داون پاکستان در وب‌سایت خود گزارش داده‌است که دلیل بازداشت خانم گل جعل یک سند هویت پاکستانی بوده که به او اجازه می‌داد در پاکستان باقی بماند.

او اگر به اتهام جعل و تقلب محکوم شود ممکن است تا سقف ۱۴ سال محکوم به حبس شود.

شربت گل برای سال‌ها پس از آنکه سال ۱۹۸۵ عکس او به عنوان یک دختر نوجوان آواره افغان روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شد، به عنوان یک ستاره بدون نام و نشان مشهور شد که چشمان سبز جذابش از در تمایزی روشن با روسری با ترکیبی از خشونت و درد در چهره نمایش داده‌شده‌بود.

این عکس برای سال‌های به عنوان نماد مصیبت‌های افغانستان در طول آشغال این کشور از سوی اتحاد جماهیرشوروی و مبارزه جنگ‌سالاران متحد آمریکا با آن‌ها در طول دهه ۱۹۸۰ بود.

عقب‌نشینی شوروی در سال ۱۹۸۹ عامل سقوط دولت کابل شد و سال‌ها جنگ داخلی را در پی خود پدید آورد تا اینکه نهایتاً جنبش اسلام‌گرای طالبان در میانه‌های دهه ۱۹۹۰ قدرت را در این کشور در دست گرفت.

بعد از اینکه عملیات نظامی ائتلافی با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۰۱ رژیم طالبان را سرنگون کرد، استیو مک‌کوری، عکاس مجله نشنال جئوگرافیک به افغانستان اعزام شد تا سوژه این عکس را پیدا کند. نهایتاً استیو مک‌کوری شربت گل را پیدا کرد که ۱۶ سال پیش روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک قرار گرفته‌بود.

 

استیو مک‌کوری
استیو مک‌کوری

 

به گفته برادر شوهر خانم گل در سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ شربت گل در افغانستان زندگی می‌کرد اما بعدها به پیشاور در پاکستان مهاجرت کرد تا با شوهرش زندگی کند.

بازداشت شربت گل در شراطی رخ می‌دهد که دولت پاکستان فشار برای بازگرداندن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پناهنده و آواره افغان در این کشور را به خاک افغانستان افزایش داده‌است. آن هم در شرایطی که حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان روز به روز در حال افزایش است و سالانه جان هزاران بی‌گناه را می‌گیرد.

شهشاد خان معتقد است که اصولاً شربت گل یک پناهنده یا آواره محسوب نمی‌شود بلکه یک شهروند عادی پاکستان است، چرا که قانوناً با برادر او رحمت خان ازدواج کرده‌است. رحمت خان متولد پاکستان بود، وی پنج سال پیش فوت کرد و شربت گل دختر افغان نشنال جئوگرافیک را با چهار فرزندشان تنها گذاشت.

شهشاد خان می‌گوید: «بچه‌هایش از زمان دستگیری او تا کنون چشم روی هم نگذاشته‌اند، او یک بیوه فقیر است. فرزندان شربت گل به او و او به عدالت نیازمند است.»

منبع: رویترز