بهار عکاسی در نیویورک
عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۱/۱۷

بهار عکاسی در نیویورک

این روزها نمایشگاه‌های عکاسی متفاوتی در شهر نیویورک در حال برگزاری‌اند. در موزه‌ها، نمایشگاه «یک عکس چیست؟» در مرکز بین‌المللی عکاسی توجه‌های بسیاری را نسبت به خود جلب کرده و نظرات مثبت و منفی زیادی را برانگیخته است.

این روزها نمایشگاه‌های عکاسی متفاوتی در شهر نیویورک در حال برگزاری‌اند. در موزه‌ها، نمایشگاه «یک عکس چیست؟» در مرکز بین‌المللی عکاسی توجه‌های بسیاری را نسبت به خود جلب کرده و نظرات مثبت و منفی زیادی را برانگیخته است. این نمایشگاه به تغییرات این رسانه در مواجهه با عکاسی دیجیتال و رسانه‌های دیگر همچون ویدیو و مجسمه می‌پردازد.

گزیده‌ای از عکس‌های این نمایشگاه را می‌توانید در سایت آی سی پی ببنید. 

موزه گوگنهایم هم نمایشگاه مفصلی در باب آثار کری مائه ویمز ترتیب داده است. مائه ویمز سالهاست که در زمینه عکس و ویدیو کار می‌کند و آثارش با موضوعاتی همچون جنسیت، ابعاد مختلف زندگی آمریکایی-‌آفریقایی و البته داستان پردازی گره خورده است. 

اما در محله چلسی و در گالری فردریکس اند فریز، نمایشگاه لوکاس فولیا توجهات بسیاری را نسبت به خود جلب کرده است. فولیا در مقطع کارشناسی در دانشگاه براون و در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ییل تحصیل کرده است. او از بین سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۳ به مناطق روستایی در ایالت‌های ایداهو، مونتانا، نوادا، نیومکسیکو، تکزاس و وایمونگ سفر کرده است، مناطقی به عنوان کم جمعیت ترین مناطق در آمریکا شناخته می‌شوند اما در حال پیشرفت و تغییرند. پروژه فولیا به زندگی ساکنین این مناطق اختصاص دارد، ساکنین غرب مدرن آمریکا. 

نکته قابل توجه این نمایشگاه دیالوگیست که این عکس‌ها با تاریخ عکاسی و عکس‌هایی از غرب آمریکا دیده‌ایم برقرار می‌کنند.  میل به داستان پردازی و چیدن صحنه ویژگی دیگر این عکس‌هاست. فولیا در هر عکس عناصری را در کادر برای بینندگانش قرار داده است و به آنها اجازه می‌دهد که داستان خودشان را از این عکس‌ها داشته باشند. 

این مجموعه را به می‌توانید به طور کامل در سایت لوکاس فولیا ببینید. 

یکی دیگر از نمایشگاه‌های قابل توجه این ماه نمایشگاه تاد هایدو در گالری بروس سیلور استین اتین است. هایدو در زمینه عکاسی و هنرهای زیبا در مدرسه هنر و طراحی رود آیلند و کالج هنر کالیفرنیا تحصیل کرده است. شهرت هایدو به زیبایی رمانتیک آثارش است و سکوت و راز‌آلودگی از کیفیت‌های همیشگی عکس‌های اوست. موضوعات عکس‌های هایدو تازگی خاصی ندارند، اما در کادر او دیدنی به نظر می‌رسند. عکس‌های او نورپردازی و  کیفیتی سینمایی دارند، اما آنقدر اطلاعات کمی در اختیار بیننده قرار می‌دهد که عکس‌هایش بیش از اینکه داستان‌پردازانه به نظر آیند، نقاشانه‌اند. ضمن اینکه عکس‌های او با ابعاد بسیار بزرگ ( در این نمایشگاه ۶۰ در ۷۷ اینچ) ارا‌ئه می‌شوند و تک نسخه هستند. قیمت هر عکس هایدو در این نمایشگاه ۳۴۰۰۰ دلار است. 

عکس‌های این نمایشگاه را می‌توانید در سایت گالری بروس سیلوراستین ببینید.