تهران – پوشه اول ولیعصر؛ فراخوان کارگاه ایده تا اجرا «عکس و ویدیو»
رپورتاژ‌ آگهی خبر ۱۳۹۶/۰۹/۱۴

تهران – پوشه اول ولیعصر؛ فراخوان کارگاه ایده تا اجرا «عکس و ویدیو»

نگارخانه آریا در نظر دارد با همکاری هنرمندان در حوزه عکس و ویدیو شریان‌های اصلی و مهم شهر تهران را بر اساس اهمیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن در سه پوشه و در سه دوره زمانی مختلف، در قالب برگزاری دوره‌های کارگاهی معرفی و بازنمایی کند. در پایان این دوره، نمایشگاهی از آثار منتخب شرکت کنندگان در این دوره‌ها برگزار خواهد شد.

تهران، به عنوان پایتخت ایران، یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای جهان از لحاظ مساحت و جمعیت است. ابرشهری با مجموعه‌ متناقض از فرهنگ‌ها و قواعد اجتماعی، معماری مشخص، و مرکزیت سیاسی-اقتصادی که به کل آن را از سایر شهرهای کشور مجزا ساخته است.

تهران، کلافی پیچیده در هم از خیابان‌های بلند و کوتاه و کوچه‌های تودرتوست. بستری وسیع از خرده فرهنگ‌های متفاوت که از شمال تا جنوب، میزبان کار و زندگی مردم است.

در دل این شهر، شاه‌راه‌هایی وجود دارد که بی‌تردید بخش مهمی از هویت آن را تشکیل داده است. خیایان‌هایی که در طول تاریخ، اتفاقات ریز و درشت فراوانی را به خود دیده‌اند. نوستالژی‌ها و خاطرات به جا مانده در ذهن جمعی، همه و همه در بستر آن شکل گرفته‌اند.

نگارخانه آریا در نظر دارد با همکاری هنرمندان در حوزه عکس و ویدیو شریان‌های اصلی و مهم شهر تهران را بر اساس اهمیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن در سه پوشه و در سه دوره زمانی مختلف، در قالب برگزاری دوره‌های کارگاهی معرفی و بازنمایی کند. در پایان این دوره، نمایشگاهی از آثار منتخب شرکت کنندگان در این دوره‌ها برگزار خواهد شد.

پوشه اول : خیابان ولیعصر از میدان راه آهن تا تجریش

پوشه دوم : خیابان شریعتی از پیچ شمیران تا میدان قدس

پوشه سوم : خیابان آزادی و انقلاب حدفاصل میدان آزادی تا میدان امام حسین

 

 

خیابان ولیعصر، شاه‌راه حیاتی برای عبور و مرور از شمال به جنوب تهران است. خطی عمود بر تهران با حد فاصل 18 کیلومتری که میدان قدس را به میدان راه‌آهن وصل می‌کند. خیابانی با چنارهای بلند در‌هم‌فرورفته فراوان که مراکز خرید بزرگ، پارک‌های عمومی، رستوران‌های معروف، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و شرکت‌های متفاوتی را از دیرباز تا‌کنون در خود جای داده است. این خیابان در دوران پهلوی اول با عنوان خیابان پهلوی، با شروع انقلاب با عنوان مصدق و امروزه به نام ولیعصر شناخته شده است و در طول تاریخ یکصد ساله‌ی خود میزبان اتفاقات مهمی بوده و سند به‌جای مانده از دوران معاصر شهرنشینی در تهران است.

این دوره‌ی کارگاهی تلاش دارد تا هربار بخش مهمی از مناظر شهری تهران را به عنوان بستری جذاب برای خلق آثار هنری معاصر در قالب عکاسی و ویدئوآرت فراهم کند.

این دوره از کارگاه در دو ترم مجزا برگزار می گردد. در ترم اول پس از گزینش هنرمندان با‌توجه به استیتمنت آنها (موضوع انتخابی) دوره‌ای ده جلسه‌ای با مدیریت و کیوریتوری رامیار منوچهرزاده برگزار خواهد شد. هر جلسه با حضور و همراهی اساتید و هنرمندان شاخص که به نوعی پیوندی با موضوع مشخص شده (از منظر معماری و شهرسازی، تاریخ، ادبیات، هنر و گرافیک) دارند، خواهد بود و ضمن طرح موضوع و به چالش کشیدن آن امکان بسط و دریافت درستی از آن داده خواهد شد. هم‌زمان با این دوره، بررسی آثار شرکت کنندگان انجام خواهد گرفت و بهترین آثار خلق شده در طول دوره انتخاب و امکان ورود هنرمند به ترم دوم فراهم خواهد شد.

اساتید مدعو:

خسرو سینایی – فیلمساز

  • یحیی دهقان‌پور عکاس

  • ترانه یلدا معمار و شهرساز

  • حمید خاکی معمار

  • سینا دادخواه نویسنده

  • فرهاد فزونی گرافیست

  • هادی آفریده فیلمساز مستند

  • فرزانه ابراهیم‌زاده تاریخ‌‌پژوه

  • علیرضا محمودی روزنامه‌نگار

  • رامیار منوچهرزاده هنرمند

علاقمندان می توانند در اولین مرحله از شکل گیری این پروژه در این فراخوان شرکت کنند.

    شرکت در فراخوان:

    هنرمندان لازم است برای شرکت در این دوره به موارد زیر توجه کنند.

    - طرح اصلی یا ایده هنرمند با توجه به موضوع این پوشه که خیابان ولیعصر می باشد درقالب 500 کلمه در نرم افزار WORD تشریح گردد. شرکت کنندگان مجازند برای انتقال مفهوم کار خود به صورت آزادانه از شیوه‌های رایج در هنر معاصر بهره ببرند.

    -  سوابق هنری هنرمند در یک فایل به صورت دقیق درج شود.

    - یکی از پروژه‌های متاخر هنرمند که بیانگر شیوه فعالیت و توانایی اوست، به همراه دیگر مدارک به شیوه PDF ارسال گردد. لازم است هر پروژه (درصورت تصویری بودن) شامل حداقل 5 اثر باشد.

    * گالری آریا مجاز به انتخاب افراد واجد شرایط بر اساس رزومه و توانایی هنری آنان جهت حضور در کلاس خواهد بود.

    * دوره در دو ترم مجزا ارائه می گردد و ترم اول پیش نیاز ورود به ترم دوم خواهد بود. در پایان ترم اول، تعداد مشخصی از پروژه‌های درحال‌انجام هنرمندان حاضر در دوره انتخاب شده و صاحبان آثار مجوز ورود به ترم دوم و مرحله نهایی را کسب خواهند کرد. در این مرحله، اهم فعالیت ها برای برپایی نمایشگاه و کیوریت کردن آن توسط استاد مربوطه خواهد بود.

    * هر دوره متشکل از ده جلسه، در ده هفته پیاپی خواهد بود و هر جلسه در دو بخش برگزار خواهد شد. یک بخش آن اختصاص به اساتید دعوت شده خواهد داشت و در بخش دیگر کلاس به طور اختصاصی به نمایش و تحلیل پروژه های انجام شده توسط هنرمندان حاضر در دوره (با موضوع  ولیعصر) در قالب کلاس تحلیلی پرداخته خواهد شد.