نشست «مردمان از ارزش‌افتاده» با حضور مارکو استامنکویچ
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۳/۲۴

نشست «مردمان از ارزش‌افتاده» با حضور مارکو استامنکویچ

دوشنبه ۲۵ خرداد، چهارمین نشست نیو مدیا با عنوان «مردمان از ارزش‌افتاده - به استعمارکشاندن مرگ و در برگیری اجتماعی از طریق مرگ در موقعیت طرد شدگی» با حضور مارکو استامنکویچ در مجموعه لاجوردی برگزار می‌شود.
مفهوم «مردمان از ارزش-افتاده» به چه معنی است؟ اگر گروه اجتماعی خاصی وجود داشته باشد که بتوان آنها را فاقد ارزش یا کاربرد دانست -شامل سوژه‌های بی ارزش انسانی دنیا- چه نوع طبقه‌بندی‌ای این عنوان را به آنان اطلاق کرده است؟ و سرانجام، چگونه می‌توان یک انسان بی بهره از ارزش که با او به عنوان «پس‌مانده‌ی زندگی» برخورد می‌شود، را دریافت؟

ژائو بیل، انسان‌شناس، درپژوهش تاثیرگذارش «حیات. زندگی درموقعیت طرد شدگی اجتماعی» در سال ۲۰۰۱، به این سوالات می پردازد و به پیچیدگی های قدرت و شهروندی در نیمه ی تاریک دموکراسی آمریکای لاتین در دهه ی نود اشاره می‌کند. او مفهوم «طرد شدگان» را تا اجتماع خاصی از رانده‌شدگان بسط می‌دهد، اجتماع معتادان مواد مخدر، الکلی‌ها، بی خانمان‌ها، بیماران روانی و بیماران محتضری که بیشتر آن ها بدون نام و مدارک شناسایی هستند و در مکانی در جنوب برزیل رها شده‌اند. از دیدگاه ژائو ادامه ی حیات «زندگان رها شده در ویرانی مطلق» تنها یک معنا دارد: چنین اجتماعی فردیتی در انتظار مرگ قلمداد شود؛ «زمانی‌که فردی کشته شده اما هنوز نمرده یا فردی مرده اما هنوز به قتل نرسیده است.» (کازیدین ۲۰۱۲). این گفتار با اشاره به پرونده‌ی پارادایمی بی‌ یل به وضعیتی از زندگی می‌پردازد که تا حدی تقلیل یافته است که خود بی یل از آن به «بدن‌های حرام شده» یاد می‌کند، ممبه آنرا «مرده متحرک» می‌نامد و کازیدین این وضعیت را، با عبارت «از قبل مردن» توصیف می‌کند.

با این وجود این گفتار به فرآیند تبدیل گروههای اجتماعی دور افتاده و اقلیت به موجوداتی فاقد صفات انسانی و مقوله‌ی به حاشیه راندن و حیوانی قلمداد کردن طبقاتی از جوامع بشری می‌پردازد و راه‌های بیشمار خشونت را که از طریق قانون، دین آموزش و اقتصاد اعمال و نهادینه شده است ، نمایان می سازد. در این راستا می بایست به بحث در تقابل با ساختارهای اجباری بی ارزش سازی انسانی و تعمقی پایا و دراز مدت در قدرت مرگ، تبعیض نژادی و منطق زیربنای جداسازی مردمان متهم به بی ارزشی و رهاشده تا مرگ پرداخت.

محل برگزاری نشست: مجموعه لاجوردی

آدرس: تهران/ كريمخان/ ويلا/سپند شرقي/ پلاك20 / ساختمان 32 88921745

زمان برگزاری: دوشنبه ۲۵ خرداد ساعت هفت عصر