سخت‌گیری بیشتر ورلد‌پرس‌فوتو درخصوص ویرایش عکس‌ها
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۷/۱۳

سخت‌گیری بیشتر ورلد‌پرس‌فوتو درخصوص ویرایش عکس‌ها

به دلیل بحث‌ و جدل‌های داغی که پیرامون ویرایش عکس برگزیده ورلدپرس‌فوتو ۲۰۱۲ در گرفت، موسسه ورلدپرس‌فوتو تصمیم گرفته تا تغییراتی را در قوانین مسابقه اعمال کند.

سال گذشته پس از آنکه پل هانسن سوئدی توانست عنوان نخست این مسابقه معتبر عکاسی را برای عکسی از مراسم تشییع جنازه در غزه به‌دست بیاورد، اعتراض‌های زیادی به سمت این عکاس به خاطر شدت ویرایشی که بر روی عکس صورت گرفته بود، روانه شد. البته این اعتراض‌ها محدود بر عکاس نبود و انتقادهایی هم بر ورلد‌پرس‌فوتو وارد شد که چرا عکس‌های برگزیده این مسابقه بیشتر شبیه پوستر فیلم‌ها شده‌اند. در آن زمان کار به جایی رسید که این موسسه تحقیقاتی رسمی را به کمک متخصصان پزشکی قانونی در حوزه تصویر شروع کرد. این متخصصان در نهایت اعلام کردند که در ویرایش این تصویر، قانونی زیر پا گذاشته نشده و یک عکس ترکیبی نیست، هر چند آنها تایید کردند که عکس هانسن مقدار قابل توجهی ویرایش شده‌ و بخش‌هایی از تصویر روشن‌تر و بخش‌هایی تیره‌تر شده است.

به دلیل زیاد بودن نظرات این‌چنینی، میشل مانکه، مدیر بنیاد ورلدپرس‌فوتو اعلام کرده که آنها قوانین مسابقه و پروتوکل‌ها را مورد ارزیابی و چگونگی شفاف‌سازی بیشتر را مورد بررسی قرار داده‌اند و تغییراتی را در روش بررسی فایل‌ها در طی داوری لحاظ کرده‌اند. مونکه اطلاعات بیشتر در این خصوص را به زمان آغاز دریافت آثار از متقاضیان شرکت در رقابت ورلدپرس‌فوتو ۲۰۱۴ موکول کرده است. رقابت سال ۲۰۱۴ ورلد‌پرس‌فوتو به ریاست داوری گری نایت، از بنیان‌گذاران آژانس عکس ۷ برگزار خواهد شد.