گالری زیرزمین دستان +۲
آدرس: الهیه - خیابان فیاضی (فرشته) - خیابان بیدار - پلاک ۶تلفن: ۰۲۱۲۲۰۲۳۱۱۴
ایمیل - وبسایت
ساعت کار: ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰
چه سیاه
دستان برگزاری نمایشگاه آثار حبیب فرجآبادی با عنوان «چهسیاه» در دستان+۲ را اعلام میکند. این نمایشگاه در روز۳۰ مهرماه ۱۳۹۵ افتتاح میشود و تا تاریخ ۱۶ آبان ادامه خواهد داشت. این اولین نمایشگاه انفرادی حبیب فرجآبادی در دستان است. آثار او تاکنون در هشت نمایشگاه انفرادی، شامل یک نمایشگاه در پروژههای متحدان دوبی، و پنج نمایشگاه انفرادی دیگر در گالری هما، و همچنین دهها نمایشگاه گروهی بهنمایش درآمدهاند.
حبیب فرجآبادی (م. ۱۳۶۱، شاهرود) یکی از پرکارترین هنرمندان نسل خود است. او هنرمندی خودآموخته است که در طول سالها تمرین و تجربه، به شیوهی شخصی خود دست یافته. تمرکز بر هنر غیرفیگوراتیو و رویکرد جستوجوگر از جمله ویژگیهای بدنهی آثار این هنرمند هستند. او روش خود را «تعمّقی» میداند و مینویسد: «نقاشیِ غیرفیگوراتیو… هنوز زنده است، و دلیلش کنشِ نقاشانهای است که نه محتوایش و نه حتی ریختش به هیچ چیز وابسته نیست.»
شیوهی کارِ حبیب فرجآبادی را میتوان به عنوان مطالعهای مستمر در فرم، با استفاده از گسترهی وسیعی از رسانهها و تکنیکها، وصف کرد. رویکرد او ترکیبی از فرآیند و تکرار است. شهروز نظری (گالری هما) که سالها گالریست این هنرمند بود، کارهای او را «خلاف گفتمان عمومی» دانسته و در مورد آنها نوشته: «…اکنون که نگرههای نوفیگوراتیو بر فضای تجسمی حاکم است، پرداختن به انتزاع قمار محسوب میشود و جذابیت کار نقاشان انتزاعی دوران ما در همین رفتار مخاطرهآمیز است…»
مجموعهی «چه سیاه» که شامل طراحی، نقاشی و مجسمه است، از آثار متعددی تشکیل شده که عموماً در یک سال اخیر اجرا شدهاند. در این مجموعه، هنرمند با عاریکردن کارها از تنوع رنگی (نسبت به مجموعههای قبلی)، رویکردی مهیّج پیش گرفته است. تقریباً همهی آثار سیاه و سفید هستند.
طراحیهای مجموعهی «چهسیاه» که همگی با تکنیک خاص این هنرمند با پاستل روغنی روی مقوا اجرا شدهاند، سیر مطالعات بصری و ماهیت تداوم
یافتهی روش کار او را نمایش میدهند. در نقاشیهای این مجموعه، با وجود استفاده از مونوپرینت، این تکنیک کنترلشده بهنظر نمیرسد، بلکه آزادانه جریان یافته است. حبیب فرجآبادی با استفاده از چندین لایه مونوپرینت همراه با تکنیکهای شخصیاش، سطحی یکتا اما نه با نظمی سازمانیافته ایجاد کرده است. مجسمههای این مجموعه، با وجود خویشاوندی با آثار سهبعدی این هنرمند از مجموعهی «نامناپذیر»، نوعی اجتماع (اسمبلاژ) از اشیاءِ جمعآوریشده، تکنیکهای طراحی هنرمند، و رویکرد حداکثریِ او به انتزاع هستند.
«پروژههای متحدان» که در سال ۱۳۹۳ یک نمایشگاه انفرادی از تعدادی از آثار حبیب فرجآبادی از مجموعهی «جستوجو» برگزار کرد، در کاتالوگ این نمایشگاه نوشت: «آثار فرجآبادی در تغزل غنی هستند، و با تأکید بر فضاهای «خالیِ» مرموز، بیننده را در خاصیتِ شاعرانهی خود رها میکنند —دقیقاً کیفیتی که فیلسوف آلمانی، تئودور آدورنو، در آثار نهاییِ بتهوون مشخص میکند، که در آن «اکنون» بهشکلی بیسابقه آزاد میشود.