انتشار کتاب «عکاسی مستند» با تالیف علی‌ اکبر شیرژیان
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۰۹/۱۸

انتشار کتاب «عکاسی مستند» با تالیف علی‌ اکبر شیرژیان

کتاب عکاسی مستند (آموزش، تحلیل و نقد عکاسی مستند ایران و جهان) نوشته‌ی علی اکبر شیر ژیان توسط نشر شورآفرین روانه بازار نشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است:

«این کتاب معطوف به عکاسی مستند می باشد و در آن تلاش می شود تصویری روشن از واقعیات عکاسی مستند در مقوله فراگیری، نقد و تحلیل ارائه شود. برگزاری کارگاه های عکاسی مستند و ارتباط مستقیم با عکاسان، نگارنده را به این مسئله رهنمون نمود که پراکندگی محتویات آموزشی، سد محکم در راه تبدیل محتوا به معناست. مطالب پراکنده به خاطر نداشتن فصل مشترک، ذهن را به " فرهنگ لغت" تبدیل می کند که علیرغم برخورداری کلمات از فقدان معنا رنج می برد و در راه بیان خاستگاه فکر دچار اشکال می گردد. مسئله نور، مسئله ترکیب بندی، موضوع استفاده از لنزها و مقوله تک عکس و مجموعه عکس و چگونگی نحوه ارائه آن و تماس با حوزه بین الملل هر کدام جدا در کتاب یا کارگاه های عکاسی بررسی می شوند اما " روش" ربط این مقولات در جهت بازیابی نقش " عکاس" مورد غفلت واقع می گردد، در حالی که بهره وری از محتویات وقتی امکان پذیر است که بتوان از طریق "روش" این مقولات را بهم متصل و در یک روند از آن نتیجه گرفت. این کتاب برای ارائه روش است، روندی که نقطه آغاز تا پایان مرحله عکاسی را به شکل جریان بهم پیوسته ترسیم می نماید و این امکان را در اختیار خواننده قرار می دهد مقولات ذهنش را در روند آن مورد ارزیابی مجدد قرار داده و ضمن این مشارکت از " کجا بودگی" نقاط ضعف و قوت خود اطمینان حاصل نماید. از طرفی نگارنده مدعی نیست روند پیشنهادی این کتاب شکل کامل و ایده آل آموزش عکاسی مستند است اما از آنجا که این روند و محتویات وابسته به آن در کارگاه عکاسی مستند برای عکاسان حرفه ای در طول سه سال و در نقاط مختلف ایران ارائه شد و نتایج آن در نحوه عملکرد و اندیشه عکاسان شرکت کننده مثبت ارزیابی گردید می توان آن را به عنوان اولین قدم در این راه قلمداد نمود. آموزش در این کتاب از طریق مطالعه عکاسی مستند جهان و تحلیل و آنالیز آنچه" هست" به سوی آنچه "باید" متمرکز است و تلاش میشود فرد از طریق روند و محتویات آن واقعیت موجود عکاسی مستند را صحیح درک نماید و به اندازه مشارکت و پرسش از آن، صاحب معنا و جهان بینی شخصی شود.»

برای تهیه این کتاب‌ها می‌توانید به مراکز زیر مراجعه کنید:

کتاب‌فروشی هاشمی خیابان ولیعصر پایین تر از میدان ولیعصر روبروی وزارت بازرگانی تلفن: ۸۸۹۳۸۸۳۸

شهر کتاب ساعی خیابان ولی عصر نرسیده به پارک ساعی تلفن: ۸۸۷۲۸۰۲۰ شهرکتاب مرکزی خیابان شریعتی بالا‌تر از خیابان مطهری نبش کوچه کلاته ۸۸۴۵۴۳۳۱ شهرکتاب ابن سینا شهرک قدس خیابان ایران زمین جنب فرهنگسرای ابن سینا تلفن: ۸۸۰۸۹۵۹۴

کتاب‌فروشی ققنوس خیابان انقلاب خیابان منیر جاوید نبش بازارچه کتاب تلفن: ۶۶۴۰۸۶۴۰ کتاب‌فروشی مولی خیابان انقلاب تقاطع ابوریحان تلفن: ۶۶۴۰۹۲۴۳

علاقه‌مندان در دیگر شهرها می‌توانند برای آگاهی از مراکز فروش در شهرستان مورد نظر و یا خرید پستی با شماره ۰۹۱۰۱۴۸۵۱۶۶ تماس حاصل کنند. همچنین برای خرید تلفنی در تهران نیز با شماره‌ی بالا تماس بگیرید.

علی‌ اکبر شیرژیان در سال ۱۳۸۸ ﻳﻜﻲ از دوازده ﻋﻜﺎس زﻳﺮ سی ﺳﺎل ﺟﻬﺎن ﺑﻪ انتخاب بنیاد ورلد پرس فتو بوده برای شرکت در مسترکلاس جوپ‌سوارت بوده است.