تصویر هولناک ترور سفیر روسیه در ترکیه
کارل ویک مقاله ۱۳۹۵/۰۹/۳۰

تصویر هولناک ترور سفیر روسیه در ترکیه

برهان اوزبیلیچی، عکاس اسوشیتدپرس که لنز دوربینش را به سمت صحنه‌ای گرفته‌بود که در آن جوان سیاه‌پوش به سفیر روسیه شلیک کرد به خبرگزاری متبوعش می‌گوید: «ابتدا تصور کردم که یک برنامه نمایشی است.» اما بعد از تیراندازی «مهمانان شروع به دویدن کردند، پشت ستون‌ها و زیر میزها پناه گرفتند. من خودم را تا حدی مستقر کردم که بتوانم عکس‌هایم را بگیرم.»

مرد جوان باریک‌اندام با کت و شلوار سیاه رنگ و کراوات باریک با یک سنجاق یقه که یونیفرم غیررسمی نیروهای لباس شخصی امنیتی دولت ترکیه محسوب می‌شود، پشت سر سفیر روسیه ایستاده‌است. افرادی با این تیپ و قیافه معمولا در دسته‌های چند نفری در اطراف هر آدمی که در جمهوری ترکیه مهم به حساب بیاید دیده‌می‌شوند. آندری جی کارلف، سفیر روسیه در ترکیه هم قطعا از همین آدم‌های مهم به حساب می‌آید. عصر روز دوشنبه حضور یک نیروی امنیتی هیچ چیز غیرعادی و عجیب به نظر نمی‌رسید، تا لحظه‌ای که مامور امنیتی هفت‌تیرش را از جیبش بیرون کشید.

برهان اوزبیلیچی، عکاس اسوشیتدپرس که لنز دوربینش را به سمت صحنه‌ای گرفته‌بود که در آن جوان سیاه‌پوش به سفیر روسیه شلیک کرد به خبرگزاری متبوعش می‌گوید: «ابتدا تصور کردم که یک برنامه نمایشی است.» اما بعد از تیراندازی «مهمانان شروع به دویدن کردند، پشت ستون‌ها و زیر میزها پناه گرفتند. من خودم را تا حدی مستقر کردم که بتوانم عکس‌هایم را بگیرم.» نتیجه کار او بلافاصله به یک عکس نمادین تبدیل شد. این عکس یک تروریست خشمگین را نشان می‌دهد که یونیفرم غیررسمی ماموران امنیتی دولت سکولار ترکیه را پوشیده‌است، دست راستش یک هفت‌تیر است و دست چپش رو به بهشت گرفته‌است و فریاد می‌زند «الله اکبر» او به عربی می‌گوید: «آنان که پیرو محمد (ص) برای جهاد هستند، الله اکبر.» سپس به ترکی می‌گوید: «حلب را فراموش نکنید.»  او در حالی‌که نام شهری را می‌برد که با کمک نیروی هوایی روسیه همین چند روز پیش در اختیار نیروهای دولت بشار اسد در سوریه قرار گرفت، فریاد می‌زد: «سوریه را فراموش نکنید! عقب بروید! عقب بروید! فقط مرگ است که مرا از اینجا بیرون می‌برد.»

سفیر روسیه در ترکیه روز دوشنبه ترور شد و دیپلماسی ملایمی را که در مورد بحران جاری در سوریه جریان داشت مختل کرد.

جوان تروریست بعد از ۱۵ دقیقه نبرد مسلحانه توسط نیروهای امنیتی ترکیه کشته‌شد. بعد از تفتیش از طریق یک کارت شناسایی پلیس در جیب او مشخص شد که او یکی از نیروهای رسمی پلیس است.  به گزارش رویترز او در هنگام واقعه خارج از انجام وظیفه و بدون ماموریت بوده‌است. هیچ فرد دیگری در این حادثه مجروح نشد. هنوز نتایج سیاسی این ترور مشخص نیست به جز اینک‌ه نشان دهنده‌ی منطق پیچیده شرایط منطقه است: روسیه و ترکیه از جبهه‌های مخالف هم در جنگ سوریه پشتیبانی می‌کنند، و در عین حال رابطه دوگانه دوستانه‌شان را بایک‌دیگر حفظ کرده‌اند. آن نمایشگاهی که کارلف در حال افتتاح آن بود «روسیه در چشم ترک‌ها» بود.

اما یک گزارش خبری گاهی پیام بسیار بزرگی را می‌رساند. اولین جرقه از این عکس که از آنکارا ارسال شد یک حقیقت اساسی بزرگ را در مورد جنگی مشخص کرد که هر روز خطوط مقدمش به سمت کشورهای همسایه میل می‌کند: هیچ چیز به آن سادگی که فکر می‌کنیم نیست و همه چیز روز به روز غیر قابل اعتمادتر می‌شوند.

عکس یک: مرد مسلح بدون نام بعد از شلیک به سفیر روسیه در ترکیه، آندری کارلوف، در نمایشگاه عکسی در آنکارا به آسمان اشاره می‌کند – ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ - برهان اوزبیلیچی – اسوشیتدپرس

منبع: +