انتشار دویست و نود وهشتمین شماره‌ی تندیس
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۲/۲۸

انتشار دویست و نود وهشتمین شماره‌ی تندیس

در این شماره فرید امین‌اسلام نقدی را در رابطه با «جشنواره‌ی شید» هفته‌ی عکاسی مستند اجتماعی نوشته است.

مهرنوش علی‌مددی درباره‌ی نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری عتیقی و نمایش آثار پژمان رحیمی‌زاده در نگارخانه‌ی مریم نقد نوشته است. 

فرید امین‌الاسلام به نمایش آثار محمدابراهیم یغمایی در گالری طراحان آزاد پرداخته است. جواد حسنجانی به نمایش آثار ارسیا مقدم در گالری هما پرداخته است.

در بخش نقد مخاطب، داریوش طلایی درباره نمایش آثار محمدمهدی طباطبایی در گالری اعتماد نوشته است.

هادی محیط نقدی را درباره‌ی بازار هنر و حراج‌های بین‌المللی و تاثیرات متقابل آن را در اقتصاد و فرهنگ ایران نوشته است.

علیرضا محمودی در بخش نقد مخاطب به نمایشگاه عکس‌های مریم سعید‌پور در گالری راه‌ابریشم می‌پردازد. 

مهدی احمدیان‌شیجانی در نقد کتاب این شماره به کتاب «زیباشناسی اگزیستانسیالیستی» اشاره کرده است. این کتاب نوشته‌ی ژان فیلیپ‌درانتی و توسط هدی ندایی‌فر ترجمه و توسط انتشارات « ققنوس» چاپ و انتشار یافت. 

علیرضا بهارلو در صفحه‌ی نقد درباره‌ی کیفیت نقد هنر از منظر لئو‌استاینبرگ نوشته است. پروفسور لئو‌استاینبرگ از مورخین هنریِ سرکش و خودمدار اما بانفوذ و تاثیرگذار همین مقطع از تاریخ است که نقطه نظراتی ویژه در باب دوره‌های مختلف تاریخ هنر از رنسانس تا جاسپر جونز و رابرت راشنبرگ دارد.

علی گلستانه و شکوفه غفاری ترجمه‌ی متنی از جولیان استالابراس را با عنوان تأملی غم‌بار در دنیای هنر ارائه کرده‌اند. 

نرگس فرشی، برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت اِکو نوگروهو «مردِ رخپوش‌ِ خرده جزیره‌های داغ» را معرفی کرده است. یکی از حاشیه‌ای‌ترین گفتمان‌های هنر وارد یکی از تجاری‌ترین زمینه‌های هنری شده و معرفی او در این شماره از تندیس اشاره‌ای است به هنرمندانی که با اینکه جزئی از جریان هنری نیستند از راه تفرعن زیبایی‌شناسی مورد توجه قرار می‌گیرند. 

مهسا فرهادی‌کیا برای بخش فمنیسم و هنر به نمایشگاه بزرگ آثار هنرمندان فمنیست آوانگارد در کونستاله هامبورگ می‌پردازد. 

در بخش گرافیک این شماره با انتخاب و ویراش آریا کسایی و ترجمه‌‌ای از پگاه خدادی متنی درباره‌ی موزه هنر مدرن نیویورک (مُوما) را در بخش اول می‌خوانید. 

مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی در چند بخش نمایشگاهی از آثار هایپررئالیست‌های اهل شوروی سابق در آمریکا، نمایشگاه بزرگ کلود کائون و سارا پوسیل در گالری نانری لندن، جدیدترین کارهای ریموند پتیبون در رِگِن پراجکتز در لس‌آنجلس و بازگشایی نمایشگاه بردن در پاریس پرداخته‌اند.

در بخش مجسمه مونا شاهی‌آشتیانی، متنی را با عنوان مجسمه‌های شهری، روایتگر فرهنگ نوشته است. 

نگاه این شماره به آخرین روزهای زندگی استاد کمال‌الملک و میشا شهبازیان اشاره کرده است. 

صفحه تصویر این شماره به انتخاب ژینوس تقی‌زاده است.