نشریه تایم، ۱۰۰ شهر اول «سلفی‌بگیر» دنیا را مشخص کرد
محسن آزاده خبر ۱۳۹۲/۱۲/۲۴

نشریه تایم، ۱۰۰ شهر اول «سلفی‌بگیر» دنیا را مشخص کرد

وقتی نقاشان رنساس، سلف‌پرتره‌هایشان را می‌کشیدند تا چیره‌دستی‌شان را در چهره‌پردازی نشان دهند، و بعدها وقتی عکاسان قرن ۱۹ و ۲۰ پتانسیل‌های این مدیوم را محک می‌زدند، پیش‌بینی چنین جایگاهی برای عکاسی پرتره سخت به نظر می‌رسید. این روزها که خبرگزاری‌ها حرف از شهروند- خبرنگاری می‌زنند و گوشی‌های هوشمند دریچه‌ی جدیدی را به عکاسی دیجیتال باز کرده‌اند، سلفی (Selfie)، این شکل بدیع سلف‌پرتره، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است.

در بررسی‌ها و آنالیزهای اخیر خود، نشریه تایم، ۱۰۰ شهر اول دنیا را در سلفی گرفتن مشخص کرده است. بر اساس این تحقیق، شهر ماکاتی در فلیپین با ۲۵۸ سلفی‌بگیر در ۱۰۰۰۰۰ نفر، با اختلاف، پایتخت سلفی‌انداختن دنیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید ماکاتی به مرکز اقتصادی فلیپین مشهور است.

بعد از ماکاتی، منهتن نیویورک و میامی فلوریدا به‌ترتیب با ۲۰۲ و ۱۵۵ سلفی‌بگیر در ۱۰۰۰۰۰ نفر، دوم و سوم هستند. جالب است که براساس این نتایج، تهران با کمتر از ۰/۵ سلفی‌بگیر در ۱۰۰۰۰۰ نفر، تقریباً در انتهای فهرست قرار دارد.

در این بررسی، تایم تمام عکس‌هایی را که از تاریخ ۲۸ ژانویه تا ۲ فوریه و یا از ۳ مارس تا ۷ مارس ۲۰۱۴ گرفته شده‌اند و از هش‌تگ سلفی #selfie استفاده کرده‌اند بررسی کرده است. سپس عکس‌هایی که از تگ جغرافیایی (geotag) استفاده نکرده‌اند حذف شده‌اند. نهایتاً شهرهایی که جمعیتی بیش از ۲۵۰هزار نفر دارند تا محدوده‌ی ۵ مایلی‌شان به عنوان شهرهای پرجمعیت فهرست شده‌اند.

البته خود تایم هم اذعان دارد که این روش نقایصی هم دارد. چون اگر کسی از تگ جغرافیایی (geotag) یا هاش‌تگ #selfie استفاده نکرده باشد از این جامعه‌ی آماری حذف شده است. البته بعید است با بررسی دقیق‌تر هم نتایج تغییرات چندانی بکند.

منابع: + +