طرح پرسش پیرامون اصول اخلاقی عکاسی
جیمز استرن ویژه ۱۳۹۴/۰۳/۳۱

طرح پرسش پیرامون اصول اخلاقی عکاسی

این نمایشگاه که بیش از ۴۰ تصویر در آن به نمایش درآمده، تعدادی از لحظات تیره‌‌‌ی تاریخ فتوژورنالیسم را فهرست کرده است.

اغلب نمایشگاه‌گردان‌ها به هنگام برگزاری نمایشگاه امیدوارند نقد و بررسی‌های درخشان [بر نمایشگاه آنها منتشر شود] و مورد اقبال عمومی قرار گیرند. در این میان مایکل کمبرMichael Kamber به دنبال یک اثر انفجاری پیش‌بینی‌نشده برای آخرین نمایشگاهی که با عنوان «تصاویر تحریف‌شده: ۱۵۰ سال عکاسی مستند صحنه‌سازی شده و دست‌کاری شده» این هفته در «مرکز مستند برونکس Bronx Documentary Center» برگزار می‌کند، می‌گردد. او کاملا از این اتفاق رضایت دارد. آفای کمبر فتوژورنالیست و موسس این مرکز، می‌گوید: «فکر کنم تعدادی از افراد راضی نباشند. این خوب است. اگر افراد دست از جعل عکس‌ها برداند، دیگر از به چالش‌کشیده‌شدن نگرانی نخواهند داشت.»

این نمایشگاه که مجموعه‌ای از مشهورترین عکس‌های دست‌کاری‌شده، صحنه‌سازی شده یا ساختگی را شامل می‌شود، کیفرخواستی برآمده از شیوه‌های مدرن و متخصصان حوزه‌ی فتوژورنالیسم است. در زمانه‌ای که عکاسان کارآزموده جای خود را به تازه‌کاران و «شهروند-خبرنگاران» غیرمتخصص می‌دهند پرسش‌های مهمی درباره‌ی آینده‌ی این حرفه‌ در بحبوحه‌ی شک‌های رو به فزونی درباره‌ی صحت تصویر مطرح می‌شود.

آقای کَمبِر که جنگ‌های عراق و افغانستان و درگیری‌های آفریقا را برای نیویورک تایمز پوشش داده هرگاه که عکاسان را هنگام عکاسی مشغول صحنه‌سازی دیده یا دست‌کاری عکس را در هنگام ویرایش تصویر مشاهده کرده به خشم آمده است.

آقای کمبر از نزدیکان تیم هترینگتون و کریس هندروس که در لیبی کشته‌شده‌اند، می‌گوید: «دوستانی را از دست داده‌ام که برای گام ‌برداشتن در مسیر صحیح خطرات زیادی را پذیرفتند. این یک خیانت است. کارها را درست انجام بدهید. چیزها را تغییر ندهید، سوژه‌ی خود را هدایت نکنید، در توضیحات عکس‌ها دروغ نگویید، پیکسل‌ها را جابه‌جا نکنید. کارها را درست انجام بدهید. این همان کاری‌ست که به خاطرش اینجاییم.»

این نمایشگاه که بیش از ۴۰ تصویر در آن به نمایش درآمده، تعدادی از لحظات تیره‌‌‌ی تاریخ فتوژورنالیسم را فهرست کرده و مصالح کافی برای شرمساری بسیاری از موسسات خبری را در خود جای داده است. نشنال جئوگرافیک برای جابه‌جایی دیجیتال اهرام مصر، مجله‌ی تایم برای تاریک‌کردن رنگ پوست O.J.Simpson. مگنوم و Pictures of the Year International برای تصویر برگزیده‌ی دراماتیک پائلو پلگرین که همراه با کپشنی با اطلاعات غلط ارائه شده، اسوشیتدپرس و رویترز برای جابه‌جایی دیجیتالی صحنه‌هایی از خاورمیانه و نیویورک‌تایمز برای انتشار عکسی صحنه‌سازی شده در سال ۲۰۰۲ که پسری حامل تفنگ اسباب‌بازی در بیرون یک خواربارفروشی غذاهای عربی است.

 

اسکرین‌شات عکس پائلو پلگرین در مسابقه Picture of the Year International
اسکرین‌شات عکس پائلو پلگرین ازShane Keller در مسابقه Picture of the Year International. آقای پلگرین عنوان نخست عکاس سال را در بخش آزاد/آژانستصاحب کرد. این عکس در بیش از یک مسابقه‌ی عکس شرکت داده شد.

 

این اواخر، طی تظاهراتی که در بالتیمور و در پی مرگ فردی گری کسی‌که در بازداشت پلیس آسیب دیده بود شکل گرفت، تصویری در ابعاد کسترده در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که نشان‌دهنده‌ی آتش‌سوزی در شهر بود. این عکس در واقع در ونزوئلا گرفته شده بود.

در دوره‌ی اخیر مسابقه‌ی عکس ورلدپرس‌فتو حدود ۲۰ درصد عکس‌های شرکت‌کنندگان به دلیل تغییرات قابل‌ ملاحظه‌ای که در آنها صورت گرفته بود، رد صلاحیت شدند و از جووانی ترویلو به اتهام ارائه اطلاعات تادرست و صحنه‌سازی تصاویر جایزه‌ی نخست گرفته شد. (این عکاس به ارتکاب اشتباه خود اذعان کرده اما گفته که قصد فریب نداشته است.)

در بحث‌های شدیدی که درگرفت عده‌ای مفهوم «فتوژورنالیسم عینی» را به سخره گرفتند و آن را در دنیای پست‌مدرن از نظر فلسفی کم‌اهمیت دانستند.

آقای کامبر می‌گوید که فیل لئونین عکاسی قدیمی که در استودیویی در نیویورک کار می‌کند در پی بحث‌هایی که پیرامون عکس‌های دست‌کاری‌شده ورلدپرس‌فتو درگرفت به او پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را داد و هزینه‌های آن را متقبل شد.

این نمایشگاه نشان‌دهنده‌ی وجود مسائل اخلاقی از همان اوایل تاریخ فتوژورنالیسم است. عکس راجر فنتون - Roger Fenton با عنوان «دره‌ی سایه‌ی مرگ» که در سال ۱۸۵۵ طی جنگ کریمه ثبت شد اولین عکس شناخته‌شده‌ی جنگ و به عنوان پیشگام فتوژورنالیسم مدرن شناخته می‌شود. اما دو نگاتیو از آقای فنتون وجود دارد که در یک محل ثبت شده‌اند.  در یکی از آنها جاده با گلوله‌های توپ به هم ریخته و در درگیری گلوله‌های توپ در کنار جاده هستند که به معنای آن است که کسی آنها را جابه‌جا کرده است.

در این نمایشگاه همچنین اشاره‌ای به عکس کلاسیک رابرت کاپا با عنوان «افتادن سرباز» که طی جنگ داخلی اسپانیا گرفته شده و در حجم وسیعی از نظر صحنه‌سازی‌بودن به چالش کشیده شده اشاره شده است.

آرایش صحنه در عکس‌های درگیری قرن نوزدهمی آقای فنتون و عکاسان جنگ داخلی متیو بریدی Mathew Brady و الکساندر گاردنر Alexander Gardner رایج بوده است. دوربین‌های کوچک‌تر و فیلم‌های سریع‌تر در دهه‌ی ۱۹۳۰ به عکاسان اجازه داد تا حرکات را به سکون درآورده و لحظاتی که صحنه‌سازی نشده‌اند را ثبت کنند و در مقابل مجموعه استانداردهای اخلاقی که خواستار دقت در عکس‌های زورنالیستی بودند را موجب شد.

اما هرچند فناوری قرن بیستمی امکان ایجاد تصاویر «صادقانه»تر را فراهم کرد، ظهور عکاسی دیجیتال تولید تصاویر گمراه‌کننده را آسان‌تر کرد. آقای کمبر با اشاره به اینکه امروزه بیش از هرزمانی موارد قابل ذکر درخصوص تصاویر صحنه‌سازی‌شده یا دست‌کاری شده وجود دارد می‌گوید: «فکر می‌کنم دلیل اصلی این باشد که امروزه عکاسی بسیار بیش از پیش دموکراتیک شده است و به نظرم این فوق‌العاده است.» آقای کمبر پنجاه و یک ساله ادامه می‌دهد: «اما بیست سال پیش تعداد افرادی که به شکل ثابت برای جایی مشغول به عکاسی باشند بیشتر بود و آگاهی کامل داشتند که تغییر در یک عکس جرمی است که می‌توانست به اخراج آنها ختم شود. روزنامه‌ها عکاسان را در نعداد زیاد اخراج کردند و جای آنها تمام این عکاسان آزاد جوان آمده‌اند که به شکل درستی آموزش ندیده‌اند و نمی‌دانند که چه چیز مجاز یا اخلاقی است.»

در جوانی که آقای کمبر عکاس آزاد بود، ادیتورهایی که با او کار می‌کردند کانتکت‌شیت او را می‌دیدند و با مطالعه‌ی فریم‌های پیش و پس از آن عکس آسان‌تر امکان قضاوت درخصوص صحنه‌سازی بودن یا نبودن یک عکس را داشتند. امروزه فتوژورنالیست‌ها تک‌عکس‌هایی را از صحنه می‌فرستند و امکان این را دارند که همان عکس‌ها را به آسانی در لپ‌تاپ یا گوشی‌های هوشمند خود تغییر دهند.

آقای کمبر با افتخار اذعان می‌کند که او از «مدرسه‌ی قدیمی» است و عکاسی ژورنالیسم را در خط مقدم دموکراسی می‌بیند. او با اشاره به این‌که عموم مردم باید به درستی فتوژورنالیسم باور داشته باشند، می‌گوید: «مردم می‌گویند که استفاده از لنزهای مختلف یا دو فیت به سمت چپ پرسپکتیو را تغییر می‌دهد. قطعا، اما باید صداقت هم وجود داشته باشد. باید بدانم آن‌چه در صفحه می‌بینم دقیقا همان چیزی است که به هنگام فشاردادن شاتر روبروی شما بوده و شما آن را صحنه‌سازی یا دستکاری نکرده‌اید.»

این نمایشگاه که بیانسا فراو Bianca Farrow یکی دیگر از کیوریتورهای آن است قصد تحمیل دیدگاهی را ندارد اما می‌خواهد به بحث‌هایی پیرامون اینکه چه چیز در فتوژورنالیسم و عکاسی مستند مجاز هستند دامن بزند.

آقای کمبر می‌گوید: «موسسات خبری مختلف استاندارهای متفاوت و مسابقات مختلف استاندارهای متفاوتی دارند. این گفتگویی‌ست که می‌بایست پیش از آن‌که تمامی اعتبار عکاسی را از بین ببریم، داشته باشیم.»

  

۳۱ مارس ۲۰۱۳، لس آنجلس تایمز عکسی مغایر با سیاست‌های روزنامه در صفحه یک خود منتشر کرد.موضوع اصلی عکس سربازی بریتانیایی‌ست که از شهروندان عراقی حومه‌ی بصره در برابر تیراندازی عراقی‌ها محافظت می‌کند. پس از انتشار این عکس یکی از خوانندگان متوجه شد که تعدادی از شهروندان که در پس‌زمینه دیده می‌شوند دوبار حضور دارند. ‌Brian Walski تلفنی از عراق تصدیق کرد که که از کامپیوتر خود برای ترکیب دو عکس استفاده کرده از لحظاتی متفاوت برای بهبود ترکیب‌بندی استفاده کرده است. (عکس سوم تصویر تحریف‌شده است.) سیاست تایمز تغییر در محتوای عکس‌های خبری را ممنوع کرده است. به دلیل نقص قوانین آقای والسکی از کار برکنار شد.</p>


<p>
۳۱ مارس ۲۰۱۳، لس آنجلس تایمز عکسی مغایر با سیاست‌های روزنامه در صفحه یک خود منتشر کرد. موضوع اصلی عکس سربازی بریتانیایی‌ست که از شهروندان عراقی حومه‌ی بصره در برابر تیراندازی عراقی‌ها محافظت می‌کند. پس از انتشار این عکس یکی از خوانندگان متوجه شد که تعدادی از شهروندان که در پس‌زمینه دیده می‌شوند دوبار در تصویر حضور دارند. ‌Brian Walski تلفنی از عراق ترکیب دو عکس به‌وسیله‌ی کامیپوتر خود  تصدیق کرد و گفت از لحظاتی متفاوت برای بهبود ترکیب‌بندی استفاده کرده است. (عکس سوم تصویر تحریف‌شده است.) سیاست تایمز تغییر در محتوای عکس‌های خبری را ممنوع کرده است. به دلیل نقص قوانین آقای والسکی از کار برکنار شد.
جلد نشریه نشنال جئوگرافیک در تاریخ فوریه ۱۹۸۲ یکی از اولین موارد دستکاری عکس در سطح بالا را به نمایش می‌گذارد. تصویر افقی که از هرم بزرگ جیزه گرفته شده برای اینکه برای جلد عمودی نشریه مناسب شود دست‌کاری شده و دو هرم به هم نزدیک‌تر شده است. وقتی نشریه به شکل عمومی منتشر ش، عکاس آن، Gordon Gahan پس از مشاهده‌ی جلد شکایت کرد.</p>


<p>
جلد نشریه نشنال جئوگرافیک در تاریخ فوریه ۱۹۸۲ یکی از اولین موارد دستکاری عکس در سطوح بالا را به نمایش می‌گذارد. تصویر افقی که از هرم بزرگ جیزه گرفته شده برای اینکه برای جلد عمودی نشریه مناسب شود دست‌کاری شده و دو هرم به هم نزدیک‌تر شده است. وقتی نشریه به شکل عمومی منتشر شد، عکاس آن، Gordon Gahan پس از مشاهده‌ی جلد شکایت کرد.
 
در ژوئن ۱۹۹۴، نشریه تایم و نیوزویک تصویر O.J Simpson را بر روی جلد خود منتشر کردند. دو جلد در کیوسک روزنامه‌فروشی در کنار یک‌دیگر قرار گرفتند و مشخص شد نشریه تایم پوس آقای سیمسون را تیره‌تر کرده است. این قضیه منجر به یک اعتراض عمومی شد.</p>


<p>
در ژوئن ۱۹۹۴، نشریه تایم و نیوزویک تصویر O.J Simpson را بر روی جلد خود منتشر کردند. دو جلد در کیوسک روزنامه‌فروشی در کنار یک‌دیگر قرار گرفتند و مشخص شد نشریه تایم، پوست آقای سیمسون را تیره‌تر کرده است. این قضیه منجر به یک اعتراض عمومی شد.
 
در ۲۷ آوریل ۲۰۱۵، FOX13 Memphis عکسی را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرد با این عنوان که بالتیمور پس از مرگ فردی گری که پیش از آن در بازداشت پلیس آسیب دیده بود، غرق در آتش است. بالتیمور آن شب مملو از اعتراضات خیابانی بود اما آن عکس یک سال قبل‌تر در ونزوئلا گرفته شده بود.</p>


<p>
در ۲۷ آوریل ۲۰۱۵، FOX13 Memphis عکسی را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرد با این عنوان که بالتیمور پس از مرگ فردی گری که پیش از آن در بازداشت پلیس آسیب دیده بود، غرق در آتش است. بالتیمور آن شب مملو از اعتراضات خیابانی بود اما آن عکس یک سال قبل‌تر در ونزوئلا گرفته شده بود.
 
در عکسی که ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده یک جنگ‌جوی مخالف دولت سوریه در تبادل آتش با نیروهای حکومت سوریه در روستای Telata خط مقدمی در روستای ادلب. در عکس اصلی (عکس اول) دوربین ویدئوی یکی از همکاران در گوشه‌ی سمت چپ قاب دیده می‌شود. Narciso Contreras عکاس آزاد پیش از اینکه این عکس را برای دفتر اسوشیتدپرس بفرستد با حذف دوربین و جایگزین‌کردن بخش‌های دیگری از پس‌زمینه تغییراتی در عکس ایجاد کرد. اسوشیتدپرس رابطه‌ی خود را با Narciso Contreras که استانداردهای اخلاقی را نقض کرده بود، قطع کرد.</p>


<p>
در عکسی که ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده یک جنگ‌جوی مخالف دولت سوریه در تبادل آتش با نیروهای حکومت سوریه در روستای Telata خط مقدم جنگ ادلب. در عکس اصلی (عکس اول) دوربین ویدئوی یکی از همکاران در گوشه‌ی سمت چپ قاب دیده می‌شود. Narciso Contreras عکاس آزاد پیش از ارسال عکس برای دفتر اسوشیتدپرس، با حذف دوربین و جایگزین‌کردن بخش‌های دیگری از پس‌زمینه تغییراتی در عکس ایجاد کرد. اسوشیتدپرس رابطه‌ی خود را با Narciso Contreras که استانداردهای اخلاقی را نقض کرده بود، قطع کرد.
 
رویترز پس از آنکه شواهد کافی درخصوص دستکاری‌شدن عکسی از دودهای حاصل از بمباران حمله‌ی هوایی اسرائیل در حومه‌ی بیروت که در ۵ آگوست ۲۰۰۶ گرفته شده بود به دست آورد، عکس را حذف کرد. عکس‌ دست‌کاری‌شده در سمت چپ و عکس تحریف‌نشده در سمت راست قرار دارد. رویترز اعلام کرد که از هیچ‌یک از عکس‌های عکاس آزاد Adnan Hajj استفاده نخواهد کرد.</p>


<p>
رویترز پس از آنکه شواهد کافی درخصوص دستکاری‌شدن عکسی از دودهای حاصل از بمباران حمله‌ی هوایی اسرائیل در حومه‌ی بیروت که در ۵ آگوست ۲۰۰۶ گرفته شده بود به دست آورد، عکس را حذف کرد. عکس‌ دست‌کاری‌شده در سمت چپ و عکس تحریف‌نشده در سمت راست قرار دارد. رویترز اعلام کرد که از هیچ‌یک از عکس‌های عکاس آزاد Adnan Hajj استفاده نخواهد کرد.
 
این نمایشگاه که در مرکز مستند برونکس برگزار شده عکسی از پسری با تفنگ اسباب‌بازی در بیرون فروشگاهی در لاکاوانا نیویورک به نمایش گذاشته است که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۲ در نیویورک تایمز منتشر شده را به نمایش گذاشته است. این عکس پس از این‌که هشت مرد از این شهر متهم به عضویت در گروه تروریستی القاعده اعلام شدند گرفته شده است. عکاس‌های بی‌شماری شاهد این بودند که Edward Keating این عکس را ساخته و سوژه را هدایت کرده است. یک توضیح اضافی یک ماه بعد به این عکس الحاق شد که ژست پسر در این عکس خودانگیخته نبوده است.</p>


<p>
این نمایشگاه که در مرکز مستند برونکس برگزار شده عکسی از پسری با تفنگ اسباب‌بازی در بیرون فروشگاهی در لاکاوانا نیویورک به نمایش گذاشته که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۲ در نیویورک تایمز منتشر شده است. این عکس پس از این‌که هشت مرد از این شهر متهم به عضویت در گروه تروریستی القاعده شناخته شدند، گرفته شده است. چندین عکاس شاهد ساخته‌شدن عکس و هدایت سوژه توسط Edward Keating بودند. در توضیحی که یک ماه بعد به این عکس اضافه شد ذکر شد که ژست پسر در این عکس خودانگیخته نبوده است.
 
عکس راجر فنتون با عنوان «دره‌ی سایه‌ی مرگ» در سال ۱۸۵۵ طی جنگ کریمه گرفته شده اولین عکس درگیری شناخته‌شده و پیشگام فتوژورنالیسم مدرن است. اما دو نگاتیو از آقای فنتون وجود دارد که در یک مکان گرفته شده‌اند. در یکی از آنها جاده با گلوله‌های توپ به هم ریخته و در درگیری گلوله‌های توپ در کنار جاده هستند. کسی آنها را بین دو عکس‌برداری جا‌به‌جا کرده است. </p>


<p>
عکس راجر فنتون با عنوان «دره‌ی سایه‌ی مرگ» در سال ۱۸۵۵ طی جنگ کریمه گرفته شده و به عنوان اولین عکس جنگ و پیشگام فتوژورنالیسم مدرن شناخته می‌شود. اما دو نگاتیو از آقای فنتون وجود دارد که در یک محل گرفته شده‌اند. در یکی از آنها جاده با گلوله‌های توپ به هم ریخته و در دیگری گلوله‌های توپ در کنار جاده هستند. کسی گلوله‌ها را در فاصله‌ی زمانی میان ثبت دو عکس‌  جا‌به‌جا کرده است.

  

عکس کاور: ۱۰ جولای ۲۰۰۸ / ایران 

منبع: +

واقعا ممنونم
مقاله قشنگی بود و کلی استفاده بردم و امیدوارم بتونم یه روزی یه عکاس ژورنالیست حرفه ای یا عکاس هنری تو این سبک بشم البته نه با جعل و صحنه سازی ؛)

بابک