ورلد پرس فتو اتاق فکر عکاسی می‌شود
الیور لورنت گفتگو ۱۳۹۳/۱۱/۱۸

ورلد پرس فتو اتاق فکر عکاسی می‌شود

لارس بورینگ (Lars Boering) مدیر جدید ورلد پرس فتو درباره‌ی آینده‌ی این بنیاد که در حوزه‌ی فتوژورنالیسم فعالیت می‌کند، با وبلاگ لایت‌باکس تایم گفتگو کرده است. این گفتگو در ادامه آمده است.

ماه گذشته، لارنس بورینگ زمام اموربنیاد غیرانتفاعی ورلدپرس فتو که مدیریت مهم‌ترین مسابقه عکاسی مطبوعاتی دنیا را برعهده‌ دارد، را به دست گرفت. او پیش از این مدیریت فدراسیون عکاسان هلندی را برعهده داشته و همچنین مالک گالری عکس لوکس (Lux Gallery) در آمستردام بوده است. بورینگ دو دهه اخیر را به ارتقای کار عکاسان و موقعیت آنها در چشم‌انداز همیشه در حال رشد رسانه‌ها معطوف کرده بود. وی در مصاحبه‌ای با الیور لورنت ادیتور لایت‌باکس تایم  از برنامه‌های خود برای تبدیل ورلد پرس فتو به اتاق فکری بی‌نظر برای فتوژورنالیسم می‌گوید.

لایت‌باکس تایم: طی سال‌های اخیر، ورلدپرس‌فتودر این صنعت [عکاسی] مورد انتقادهای زیادی واقع شده، به خصوص در سال ۲۰۱۳ و زمانی‌که اعتبار یکی از عکس‌های برگزیده به اشتباه سوالات بسیاری را ایجاد کرد. برنامه شما برای تغییر این پیش‌فرض که ورلدپرس‌فتو بنیادی است که اعلام موضع نمی‌کند، چیست؟

لارس بورینگ: به باور من، بنیاد ورلد پرس‌ فتو از لحاظ توجهی که به آن می‌شود، شگفت‌انگیز است. نقشی اساسی در جوامع بین‌المللی عکاسی ایفا می‌کند. مردم بسیار به آن توجه می‌کنند. اما در گذشته، خنثی عمل کرده و نظرات قاطعی نداشته است.[درباره‌ی مسائلی که بر عکاسان تاثیر داشته است.] در سال ۲۰۱۵،‌ امکان‌پذیر نیست.[که به این شکل ادامه دهیم.] مردم از ما انتظار دارند تا نظر داشته باشیم و به بحث و مناظره درباره آن‌چه در جریان است بپردازیم و در پیداکردن راه‌حل برای عکاسان و روایت‌گران تصویری در مسائلی که پیرامون آینده عکاسی، سانسور و آزادی بیان و دیگر مسائل وجود دارد، سهیم باشیم. ما باید بخشی از این گفتگو باشیم و باید قادر باشیم تا با تعداد بی‌شماری موسسه در این صنعت کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم در مسیری قرار گرفته‌ایم که به سمت درست حرکت می‌کند. نمی‌توانیم کنترل امور را در دست داشته باشیم، اما می‌توانیم بخشی از آینده باشیم.

لایت‌باکس تایم: این همان چیزی است که خود را مامور انجام آن می‌دانید؟

لارس بورینگ: در واقع خودم را مامور آن کرده‌ام. در این باره با هیات‌مدیره صحبت کرده‌ایم. این تصمیم بسیار مهمی است که با یکدیگر گرفته‌ایم چراکه اطمینان حاصل کردیم که مدیریت و تیم همگی هم‌سو برای تحقق آن هستند. به طور ویژه، قرار است تا الگوهای اقتصادی برای بنیاد داشته باشیم. کارهای بسیاری است که می‌توان انجام داد. ما یک بنیاد هستیم، بنابراین نیازی به این‌که به فکر سوددهی باشیم  نداریم. اما می‌توانیم مدلی از الگوی کسب و کار را پیاده کنیم و کسب درآمد کنیم و آن را صرف برنامه‌های [آموزشی] و گرنت‌ها بکنیم.

لایت‌باکس تایم: به چه شکل خواهد بود؟

لارس بورینگ: البته، این تغییری نیست که یک‌روزه رخ دهد. ورلدپرس‌فتو بِرَند مهمی است، بنابراین باید با دقت عمل کرد و به آرامی آن را هدایت کرد. به عنوان مثال ما یک مقاله‌ی پژوهشی درباره‌ی دست‌کاری تصویر در فتوژورنالیسم منتشر کردیم. حال، باید به سراسر دنیا سفر کنیم و درباره‌ی این تحقیق گفتگو کنیم و درباره‌ی آن توضیح بدهیم. باید آن را رواج دهیم. سازمان‌های بسیاری درباره‌ی این گزارش به من ایمیل‌ زده‌اند و گفته‌اند که از این گزارش در سازمان خود استفاده می‌کنند، اما آنها همچنین از ما خواسته‌اند که بیشتر به این مساله بپردازیم.

در آینده صریح‌تر خواهیم بود. به عنوان مثال، زمانی‌که تیراندازی‌ها در شارلی‌ابدو پاریس اتفاق می‌افتد، پیامی در محکومیت این حملات منتشر می‌کنیم و نگرانیمان را از آزادی مطبوعات و اطلاعات اعلام می‌کنیم. این کاری است که ورلدپرس فتو پیش از این انجام نداده است. این تنها یک مثال است، اما به باور من می‌توان انتظار بیشتری در این‌باره در آینده داشت.

لایت‌باکس تایم: با نگاه به مساله‌ی دست‌کاری‌کردن عکس و قوانین متفاوتی که ورلدپرس‌فتو طی چند سال گذشته درنظرگرفته است،‌ برنامه بعدی شما چیست؟ آیا رهبری تعریف این‌که چه چیز در این تغییرات قابل پذیرش است و چه چیز نیست و همینطور موارد دیگر را برعهده خواهید گرفت؟

لارس بورینگ: تصور نمی‌کنم که ما باید به دنیا بگویم که چه کار می‌بایست انجام بدهد. به نظرم ما باید به تحقیقات خود ادامه داده و به دنبال پیداکردن زمینه‌های مشترک برای کار با موسسات مهم در فتوژورنالیسم باشیم. این مساله‌ای در حال انجام و سیال است و ما باید همراه با یکدیگر به این قضیه نگاه کنیم و تصمیم بگیریم، با هم، که آیا [استانداردهای ما] نیاز است که هر سال تغییر بکند یا خیر.

لایت‌باکس تایم: چه نوع سازمان‌هایی؟

لارس بورینگ: ما باید با همه صحبت کنیم. واقعا تمایل دارم که ورلد پرس‌ فتو به اتاق فکر این صنعت تبدیل شود. و یک اتاق فکر باید از هرکسی که از حوزه‌ی فتوژورنالیسم و ژورنالیسم است و همچنین افرادی که به تحقیق داده و حوزه‌های تصویری مشغول است، دعوت کند تا سر میز گفتگو بنشیند و بحث کند. باید ترکیبی از موسسات سنتی و نوآورانه باشد. این نقطه‌ای است که تغییرات به وقوع می‌پیوندد. ما باید حرکت داشته باشیم و اجازه بدهیم که مباحثه ادامه داشته باشد.

لایت‌باکس تایم: به نظر می‌رسد این همان چیزی باشد که در این صنعت کم باشد: اینکه افراد گرد هم آیند تا درخصوص مسائل گفتگو کنند و به راه‌حل‌های مشخص برسند.

لارس بورینگ: افراد از من می‌پرسند که الگوی تجاری جدید برای عکاسی چیست؟ چه باید بکنیم؟ بعضی از افراد تمایل به بازگشت به مسیری را دارند که پیش از این در جریان بوده است. اما اگر به تاریخ عکاسی بنگرید، هرکس که تلاش داشته جلوی وقوع این تغییرات را بگیرد همیشه راه خود را گم کرده است. باید با این تغییرات حرکت کرد، البته این به این معنا نیست که باید قربانی آن باشید.

لایت‌باکس تایم: در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد که همه در تحول عکاسی سهیم هستند به غیر از خود عکاسان.

لارس بورینگ: بله، من این را محافظه‌کاری خلاق می‌نامم. این خیلی برای عکاسان خطرناک است. محافظه‌کاری خلاق بخش زیادی از این صنعت را شامل می‌شود و مشکلی هم ندارد، اما نباید غالب شود. مردم همیشه وقتی که می‌گویم که بسیار خوش‌بین هستم از فرصت‌ها و شانس‌هایی که برای عکاسان و روایت‌گران تصویری این روزها بهره می‌برند، تعجب می‌کنند. اما من واقا این‌طور گمان می‌کنم. اگر به این تغییرات به شکلی محافظه‌کارانه بنگرید، هیچ‌گاه راه جدیدی نمی‌یابید و شما را از تحول باز می‌دارد.

لایت‌باکس تایم: بسیاری از موسساتی که امروزه در عکاسی تغییر ایجاد می‌کنند از اپل گرفته تا فیس‌بوک و بسیاری از موارد دیگر از کمپانی‌های فناوری هستند. آیا باید ورلدپرس فتو با این کمپانی‌ها ارتباط برقرار کند؟

لارس بورینگ: به باور من آن‌چه جالب خواهد بود این است که آنها با ما ارتباط برقرار کنند، و این امر نشان‌دهنده‌ی آن خواهد بود که آنها چطور درباره‌ی عکاسی می‌اندیشند. تعجب نخواهم کرد اگردر آینده همکاری میان کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری و ما شکل بگیرد. فکر می‌کنم آن‌چه آنها انجام می‌دهند بسیار جالب است و آنها ما را به درک این نکته که جای بسیاری برای فتوژورنالیسم در دنیای آنها وجود دارد، وادار می‌کنند.

آن‌چه من را جذب می‌کند این بهمن عظیمی از تصاویر است که وجود دارد، البته این کمپانی‌ها به نظر می‌رسد که به دنبال محتوای اصیل هم هستند. اگر این محتوا هوشمندانه یا جذاب نباشند، این احتمال وجود دارد که آنها به سرعت ناپدید شوند. و این نقطه‌ای است که ورلد پرس فتو با آرشیو تصاویر برگزیده آن که به ۱۲۰۰۰ تصویر می‌رسد می‌تواند نقش اساسی ایفا کند.

لایت‌باکس تایم: شما اشاره کردید که می‌خواهید برنامه گرنت را توسعه بدهید. به چه شکل؟

لارس بورینگ: می‌توان به مسابقه‌ی ورلد پرس‌فتو و شاخه‌های مختلف آن نگاه کرد. به عنوان مثال، امسال ما شاخه‌ی پروژه‌های طولانی مدت را برای اولین بار معرفی کردیم. تعداد زیادی از عکاسان هستند که به این سبک کار می‌کنند. و میزان محبوبیت این شاخه به ما می‌گوید که شاخه‌ای اضافه شده که بسیار به کسب و کار روزمره‌ی عکاسان مرتبط است.

ما می‌توانستیم مسابقه‌ای برای کتاب‌های عکس ترتیب دهیم اما تعداد زیادی از این دست مسابقات وجود دارند. اگر می‌خواستیم به سمت آن برویم باید ویژه و متفاوت برگزار می‌شد.

مورد دیگر در فهرست من جستجو به دنبال راه‌حل‌هایی است که می‌توانیم به عکاسان کمک کنیم تا داستان‌های خودشان را بگویند و مجموعه کارهای خودشان را تولید کنند. گرنت هترینگتون را داریم که بسیار عالی است چرا که می‌تواند به عکاس برای تکمیل داستانش کمک کند. به همین خاطر ما باید به آن بیشتر توجه کنیم.

عکس کاور: Marieke van der Velden ©

منبع: +