«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ نبرد برای هوء: داان مک‌کالین - ساندی‌تایمز
ماری پنزر ویژه ۱۳۹۳/۰۵/۲۶

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ نبرد برای هوء: داان مک‌کالین - ساندی‌تایمز

دان مک‌کالین گزارشی درباره ضدحمله آمریکا به شهر هوء که توسط ویتنام شمالی و عملیات تت [یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نظامی که توسط نیروهای ویت‌کنگ و ویتنام شمالی ترتیب داده شده بود] تهیه کرد که علاوه بر عکس‌ها متن این گزارش را هم او نوشته بود.

این دومین ماموریت او در ویتنام بود و مک‌ کالین از این فرصت که به نیروی پنجم تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ملحق بشود و با این شهر خوش‌منظره‌ی قدیمی مواجه بشود، استقبال کرد.

زیبایی و قدمت این شهر برای او یادآور اورشیلم بود در زمان عکاسی از جنگ ۶ روزه. گزارش او از اورشلیم بود که این حس را در او زنده کرد که تمایل دارد تا هر روز هفته را به عکاسی از جنگ مشغول باشد.

انتظار می‌رفت که این درگیری ۲۴ ساعت به طول بینجامد اما بازپس‌گیری این قلعه ۱۱ روز طول کشید. تصاویری که مک‌کالین به ثبت رساند به طرز چشم‌گیری میدان جنگ را دل‌خراش نشان داده بودو همچنین تعهدات سربازان را به شکلی دردآور به تصویر کشیده بود.

این گزارش همچنین نشان‌دهنده‌ی سرخوردگی‌ در حال ظهوری که خود مک‌کالین احساسش کرده بود و در میان سربازان هم مشاهده می‌کرد، بود. زمانه از دو سال پیش که گزارشش را کار کرده بود عوض شده بود :«آنها آن زمان درباره حنگ اطمینان داشتند و یقین داشتند که حق آنجا بودن را دارند. اما حالا دیگر شک دارند.»

(۲۴ مارس ۱۹۶۸)

* دان مک‌کالین Don McCullin

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو