عدم درج اخبار روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران در وب‌سایت عکسخانه
عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۰۷/۰۵

عدم درج اخبار روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران در وب‌سایت عکسخانه

به دنبال وجود ابهامات فراوان در انتشار خبری که هفته‌ی گذشته از سوی روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران منتشر شد و در ادامه عدم پاسخ‌گویی این انجمن در خصوص دلیل ادعاهای مطرح‌شده در خبر تنظیمی، سایت عکسخانه تا اطلاع ثانوی، به منظور پیش‌گیری از بازنشر اخبار نامعتبر، از درج مطالبی که از سوی انجمن عکاسان ایران منتشر می‌شود، صرف‌نظر می‌کند. همچنین همکاری‌های بیشتر با انجمن عکاسان ایران را مشروط به تجدید نظر در نگرش این انجمن که هم‌صدا با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اتهاماتی را متوجه رسانه‌ها کرده‌، می‌داند.

شنبه بیست و نهم شهریور ماه، مطلبی بر روی سایت انجمن عکاسان ایران قرار گرفت که از ختم‌به‌خیر شدن پرونده عکاسان قزوینی در راستای «میانجیگری و وساطت مشفقانه» انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و مجله عکس خبر داده بود. موارد مطرح‌شده در این خبر از سوی دو عکاس قزوینی مورد اعتراض قرار گرفت و در سایت عکسخانه هم در مطلبی به این موضوع پرداخته شد. در نهایت با گذشت ۲۴ ساعت این مطلب از روی سایت انجمن عکاسان ایران برداشته شد.

در پی انتشار مطلبی در عکسخانه که به حذف خبر انجمن عکاسان ایران از سایت رسمی این انجمن پرداخته بود، در ساعات اولیه صبح دوشنبه سی و یکم شهریور ماه، ایمیلی از طرف آقای رحیمیان مدیر روابط عمومی انجمن عکاسان ایران و از اعضای هیات‌مدیره برای عکسخانه، تعدادی از رسانه‌ها، عکاسان قزوینی و اعضای هیات‌مدیره انجمن عکاسان ایران ارسال شد که خبر از حذف مطلب از سایت انجمن با توجه به درخواست آقای امامی می‌داد. عکسخانه در پاسخ به این ایمیل بار دیگر ابهاماتی که درباره‌ی‌ عملکرد انجمن وجود دارد و محدود به دلیل حذف آن خبر نیست، را یادآور شد. در همان روز آقای رحیمیان طی گفتگویی تلفنی که با عکسخانه داشتند بارها اعلام کردند که توضیحاتی را در خصوص اتفاقات رخ داده در همان روز منتشر خواهند کرد که متاسفانه بر خلاف وعده‌ای که از طرف مدیر روابط عمومی انجمن عکاسان داده شد این یادداشت تا به این لحظه منتشر نشده است.

در نهایت به دنبال وجود ابهامات فراوان در انتشار خبری که هفته‌ی گذشته از سوی روابط‌عمومی انجمن عکاسان ایران منتشر شد و در ادامه عدم پاسخ‌گویی این انجمن در خصوص دلیل ادعاهای مطرح‌شده در خبر تنظیمی، سایت عکسخانه تا اطلاع ثانوی، به منظور پیش‌گیری از بازنشر اخبار نامعتبر، از درج مطالبی که از سوی انجمن عکاسان ایران منتشر می‌شود، صرف‌نظر می‌کند. همچنین همکاری‌های بیشتر با انجمن عکاسان ایران را مشروط به تجدید نظر در نگرش این انجمن که هم‌صدا با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران اتهاماتی را متوجه رسانه‌ها کرده‌، می‌داند.

سایت عکسخانه از آغاز فعالیت خود همواره تلاش داشته با انجمن‌های عکاسی تعامل داشته باشد و طی ماه‌های گذشته هم در تدارک ایجاد صفحه‌ای ویژه برای دوسالانه‌ی عکس ایران بود که پیشنهادات گسترده‌ای را هم در همین خصوص در اختیار روابط عمومی انجمن عکاسان قرار داد. باور عکسخانه بر این است که علاوه بر همکاری رسانه‌های عکاسی با انجمن عکاسان ایران که می‌تواند به تقویت این انجمن کمک کند، رسانه‌ها می‌بایست امکان نظارت بر فعالیت این انجمن که با تلاش بسیاری از عکاسان کشور شکل گرفته را داشته باشند. حتی اگر بخشی از عکاسان از روند مدیریت انجمن دل‌سرد شوند، این رسانه‌های عکاسی هستند که باید همواره ناظر بر فعالیت انجمن باشند. با توجه به آن‌چه طی این مدت از انجمن عکاسان ایران دیده‌ایم، شاهدیم که بر خلاف تعارفات رایج نسبت به قبول نقش نظارتی رسانه‌ها، در عمل رسانه‌ها از سوی انجمن‌های عکاسی، در بررسی مصائب عکاسان و نظارت بر نحوه‌ی رسیدگی به مشکلات آنها در انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و انجمن عکاسان ایران نامحرم شناخته‌شده‌اند. امیدواریم که آن‌چه عنوان شد تنها سوء تفاهم باشد و طی روزهای آینده انجمن عکاسان ایران به دور از کلی‌گویی، به پاسخ کامل و دقیق پرسش‌های مطرح شده بپردازد و علاوه بر این در جهت رفع ابهاماتی که طی سال‌های گذشته در خصوص چگونگی واکنش این انجمن به مسائل صنفی عکاسان وجود داشته، گام بردارد.

مطالب مرتبط:

اظهارات قابل تامل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان ایران در خصوص دو پرونده‌ی صنفی

درآمدی بر یک رفتار غیرحرفه‌ای

خبری که از سایت انجمن عکاسان ایران ناپدید شد