دویست و شصت‌ و نهمین شماره تندیس با هنگامه گلستان
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۱۲/۱۰

دویست و شصت‌ و نهمین شماره تندیس با هنگامه گلستان

دویست و شصت و هفتمین شماره تندیس با تصویری از هنگامه گلستان بر روی جلد کاری از کوروش ادیم منتشر شد.

صفحه تندیسِ تندیس این شماره نیز به گفتگو با هنگامه‌ گلستان اختصاص یافته است.

یکی از انواع هنری که امروزه بسیار شایع و در دسترس قرار دارد پدیده‌ای است به نام سلفی (Selfie). علیرضا بهارلو در صفحه عکس به تاریخچه و جایگاه این هنر در دنیای امروز می‌پردازد.

تری ریچاردسون عکاس متولد نیویورک فرزند باب ریچاردسون، عکاس مد است. وی از نوجوانی با هنجارهایی چون بیماری اسکیزوفرنی و مصرف مواد مخدر پدر مواجه بود که به شکلی بر روند شکل‌گیری بیان هنری او نقش داشته است، او یکی از هنرمندانی‌ست که روش خاص او، در بیان هنر در جامعه‌ی آمریکا برای او شهرت به همراه داشته است. سید علی میرعمادی با نگاهی به آثار این هنرمند مقاله‌ی خود را تنظیم کرده است. 

طی دو دهه‌ی گذشته نوع جدید و خلاقی از عکاسی آنالوگ به نام لوموگرافی رواج پیدا کرده است که طبق آن قوانین عکاسی قراردادی و سنتی دیگر کاربرد ندارد. مهران دانایی لوموگرافی و آینده عکاسی آنالوگ را بررسی کرده است. 

سه مقاله‌ی این شماره به واژه نقد و کاربرد آن در هنرهای تجسمی می‌پردازد. بخش سیزدهم «نقد به از نسیه» به قلم شهروز نظری با عنوان «عبدالکریم سروش تا فرهاد مشیری» را در این شماره می‌خوانید.

آخرین نمایشگاه برپا شده در موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران به مرور نقاشی‌های ایرج اسکندری و کاظم چلیپا اختصاص یافته، جواد حسنجانی با نگاهی به این نمایشگاه و توجه به سه عنصر چیدمان، عنوان‌بندی و کاتالوگ مقاله‌ی خود را تنظیم نموده است. 

صفحه گالری‌گردی این شماره به نمایشگاه‌های برگزار شده در گالری‌های والی، آتبین، شیلا، خاک، اعتماد و مهروا می‌پردازد. مهسا فرهادی‌کیا درباره‌ی مجموعه‌ی اخیر نقاشی‌های سعید رفیعی‌منفرد در گالری والی با عنوان "مخاطره"، نقاشی‌های یاسمن خورسندی در گالری آتبین و مجموعه نقاشی "زنان سترون" مریم صلاحی می‌نویسد و جواد حسنجانی نقد خود را به نمایشگاه‌ نقاشی‌های مهران علمی‌نیا، اجرای نوسان در گالری اعتماد کار ندا رضوی‌پور و نمایشگاه گروهی" عاشقانه‌های ایرانی" در گالری مهروا اختصاص داده است. 

امیرحسین بیانی به بهانه‌ی نمایش آثار امیر نصر کم‌گویان در گالری شیرین یادداشتی نوشته است با این عنوان "امر ساده‌ای به نام آستانه‌ی پیچیدگی جهان" 

سئو یانگ دئوک هنرمندی کره‌ای است که دغدغه‌های درونی‌اش را با بیانی متفاوت با حجم‌سازی‌هایش بروز داده است. سید علی میرعمادی نگاهی به آثار این هنرمند داشته که یادداشت او را در صفحه مجسمه می‌خوانید. سمیرا علیخانزاده از هنرمندان خوش‌فکر و فعالی است که در طی ۱۵ سال کار هنری موفقیت‌های زیادی بدست آورده است. مانند خرید اثری از او توسط موزه‌ی لاکما در لس‌آنجلس. مهرنوش علی‌مددی گفتگوی صمیمانه‌ی خود را با این هنرمند به صفحه‌ آتلیه‌گردی این شماره آورده است. طبق روال شماره‌های پیشین، جدیدترین اخبار هنرهای تجسمی جهان در صفحه‌ی دنیاگردی مخابره می‌شود، از همه مهم‌ترین این اخبار نمایشگاه ینکا شونیبر در برلین است. 

همزمان با هشتادو پنجمین سالگرد تولد مهدی اخوان‌ثالث در گالری آرت‌سنتر به استقبال نمایشگاه متفاوت در نوع خود رفت. نمایشگاه "زمستان است" مریم آموسا گزارشی از این نمایشگاه ارائه داده است.

مهدی خانکه نیز نگاهی به نمایشگاه یازده نقاش تحت تأثیر نصرت‌اله مسلمیان تحت عنوان "روح مذاب"‌در گالری افرند انداخته که نقد آن را در صفحه" نقد مخاطب" می‌خوانید.