اعلام برگزیدگان بورسیه یان پری ۲۰۱۵
عکسخانه خبر ۱۳۹۴/۰۵/۰۹

اعلام برگزیدگان بورسیه یان پری ۲۰۱۵

یویانگ لیو(ِYuyang Liu) برگزیده نهایی بورسیه ۳۵۰۰ یورویی یان پری و هاشم شاکری، ایزادورا کسوفسکی(Isadora Kosofsky)، صلاح‌الدین احمد(Salahuddin Ahmed) و حسام کتان (Hosam Katan) شایسته تقدیر شناخته شدند و جایزه ۵۰۰ یورویی را دریافت خواهند کرد.

گفتنی‌ست علاوه بر جوایز نقدی، امسال نمایشگاهی از تمام عکس‌های راه‌یافته به دور نهایی از اوایل مهرماه در گالری «مادر» لندن برپا خواهد شد و مجموعه عکس‌های هر پنج نفر راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی در مجله‌ی ساندی‌تایمز بریتانیا به چاپ می‌رسد. همچنین موسسه‌ی خیریه‌ی نجات کودکان تعهد کرده است که تمام هزینه‌‌های انجام یک پروژه‌ی عکاسی حرفه‌ای را برای یکی از این پنج عکاس تقبل می‌کند.

مجموعه عکس هاشم شاکری با عنوان «ایران، هویت چندپاره» سرگشتگی و بی قراری انسان معاصر را به تصویر می‌کشد. عکاس توضیح مجموعه عکسش را با این جمله از گوته آغاز می‌کند: «آن‌کس که یک زبان می‌داند در واقع زبان نمی‌داند.» و سپس در ادامه با تعمیم این جمله می‌گوید : «آن‌کس که فقط یک چیز را می‌شناسد  در واقع آن‌چیز را نمی‌شناسد.» یا «آن‌کس که فقط خود را می‌شناسد در واقع خود را نمی‌شناسد.» وی این آخرین جمله را مبنای بررسی مساله ی هویت انسان معاصر قرار داده و تصریح می‌کند: دریغ‌شدن مفهوم «دیگری» در ایران ، به  محروم شدن افراد جامعه به درجات مختلف از شناخت "خود" منجر می‌شود و بدین ترتیب روح سرگشتگی و از خودبیگانگی به آهستگی در کالبد جامعه ی معاصر رخنه می‌کند.

این بورسیه که به عنوان یکی از معتبرترین بورسیه‌های عکاسی جهان در حوزه ی فتوژورنالیسم  وعکاسی مستند اجتماعی شناخته می‌شود و بورسیه یان پری در سال ۲۰۱۵ با داوری چند تن  از بزرگان عکاسی جهان از جمله دان مک‌کالین، تام استادارت، هریت لوگان و.. برگزار شده است.

جایزه‌ی عکاسی «یان پری» هر سال توسط بنیاد «یان پری» و با حمایت مجله‌ی ساندی‌تایمز، آژانس گتی‌ایمجز، موسسه‌ی خیریه‌ی نجات کودکان و شرکت کانن به یاد «یان پری» فتوژورنالیست بریتانیایی برپا می‌شود که وقتی در ۲۴ سالگی برای عکاسی از رویدادهای انقلاب ۱۹۸۹ رومانی برای مجله‌ی ساندی‌تایمز به آن کشور رفته بود در راه بازگشت به لندن در سانحه‌ی سقوط هواپیما کشته شد.

مجموعه عکس‌های برگزیده‌ی یان پری ۲۰۱۵  را از این آدرس می‌توانید مشاهده کنید.

عکس کاور: هاشم شاکری