«زوایایی در زمان» در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد
عکسخانه خبر ۱۳۹۲/۱۲/۰۷

«زوایایی در زمان» در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد

دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش عکاسی پایه از جمله مهم‌ترین مراحل ورود جدی هنرجویان و علاقه‌مندان عکاسی به این حوزه هستند. در این میان آن دسته از دوره‌ها که منجر به اجرای یک نمایشگاه گروهی از ماحصل تجربیات دوره می‌شود از آن جهت قابل تامل‌اند که اتفاقات و سطح علمی کلاس را می‌توان در آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه ها به خوبی دید.

کیارنگ علایی سال‌ها است در مشهد و شهرهای دیگر ایران به تدریس عکاسی و برگزاری ورکشاپ‌های نظری می‌پردازد. رسمی که به تازگی در کلاس‌های آموزشی کیارنگ علایی می‌توان دید دعوت از عکاسان با تجربه و پیشکسوت برای انتخاب آثار پایان ترم هنرجویان است. در حقیقت او با این کار، فضای جدید آموزشی را در اختیار هنرجویانش قرار می‌دهد تا نظرات و دیدگاه های جدی تری را نیز بر آثار خود دریافت کنند.

بدون شک برگزاری نمایشگاه گروهی با چنین اسلوبی، کار طولانی مدت فرهنگی است و صبر و حوصله و انگیزه می‌خواهد.

علایی خود در این زمینه به سایت عکسخانه گفت: «مسیری که با بچه ها پیش می‌گیریم قبل از هرچیز عشقی بی بدیل می‌خواهد. این مسیر خلاف قواعد منطقی زندگی روزمره است. آن‌ها باید به راستی وقت بگذارند و در جریان مراحل مختلف نمایشگاه یاد بگیرند که چطور باید به صورت حرفه‌ای به عکاسی نگاه کنند. چطور باید ایده‌هایشان را از کلمه و تخیل به تصویر تبدیل کنند. چطور باید عکاسانه فکر کنند، چطور باید محدودیت‌ها و توانمندی‌های رسانه عکس را بشناسند و از آن ها استفاده درست ببرند. برگزاری نمایشگاه های کلاسی، برای من یک دوره طولانی سیر و سفر در احوالات بچه ها است. احوالاتی که در عکس‌هایشان نیز مشهود است. حقظ وحدت ساختاری و تصویری نمایشگاه، خلاقانه دیدن، پرهیز کردن از کلیشه‌هایی که در وهله اول به سرعت به سراغ ذهن هنرجو می آید و تمرین عکاسی مستند از جمله مواردی است که بیشترین تاکید را درباره آن به بچه‌ها داشته ام.

 

برای اینکه نگاه خودم به تنهایی بر نمایشگاه سایه نیفکند، از دو استاد عزیز: علی قلم‌ سیاه و پیمان هوشمند زاده درخواست کردم که در انتخاب آثار مرا یاری کنند. حضور متواضعانه و بزرگ‌منشانه این عزیزان، کلاس ما را کامل کرد. بچه ها با روند انتخاب و داوری آشنا شدند و به خیلی از سوالاتشان پاسخ داده شد. از این اتفاق بسیار خوشحالم و می‌دانم که ثمره نمایشگاه برای بچه‌ها حداقل این است که که هنرجویان در فضای غیر ایزوله‌ای جز کلاس درس، مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند و غالبا تحلیل ها و بازخوردهای فضاهای عمومی نمایشگاهی، سخت‌گیرانه و بدون ملاحظات آموزشی است. این بازخورد مهم‌ترین ره‌آورد یک نمایشگاه گروهی هنرجویی است تا هنرجو بتواند میزان توفیق خود را در انتقال ایده، احساس، اجرا و نوع به کارگیری تکنیک ارزیابی کند، انتظارات مخاطبان نمایشگاه های عکس را در شهر خود بازشناسد و برای ادامه راه طویل و بی انتهای تجربه، مسیر خود را ترسیم کند...»

 

مسعود میرشجاعیان
مسعود میرشجاعیان

نمایشگاه «زوایایی در زمان» مشتمل بر چهل اثر (تک عکس و مجموعه عکس) در موضوعات مختلف کلاس عکاسی پایه موسسه سروش مشهد است.

عکاسان این نمایشگاه عبارتند از: محمد آسیایی، سعید بختیارنیا، محمد شهروز، مصطفی فراهی، تینا فرید، مسعود میرشجاعیان و نرجس نادری نژاد.

همچنین آثار این نمایشگاه در قالب کتابی توسط انتشارات آهنگ قلم مشهد به چاپ رسیده و در افتتاحیه نمایشگاه رونمایی و عرضه خواهد شد.

مراسم گشایش این نمایشگاه: جمعه 9 اسفند 1392، ساعت 17 در نگارخانه فردوسی فرهنگ سرای جهاد دانشگاهی مشهد خواهد بود.

تینا فرید
تینا فرید

عکس کاور: برشی از عکس محمد شهروز

سلام ..من زهرا 25 ساله ديپلم گرافيك رايانه اي دارم ..براي ورود به حرفه عكاسي و تحصيل در دانشگاه بايد چكار كنم لطفا راهنمايي كنيد ..ممنون

--
عکسخانه: یک پیشنهاد این است که اصلا عکاسی را از دانشگاه یاد نگیرید و هزینه آن را خرج اینترنت پرسرعت، زبان انگلیسی و تجهیزات عکاسی کنید. اینترنت و تجربه بهترین معلم برای یادگیری واقعی عکاسی هستند.
در مورد نحوه ورود به دانشگاه هم باید از اساتیدی که به آموزش عکاسی مشغول هستند سوال کنید و متاسفانه از تخصص ما خارج است.

زهرا

سلام. خسته نباشید. من 34 سال سن دارم و به عکاسی بسیار علاقه مندم. لطفا راهنمایی بفرمائید جهت دوره های آموزشی ابتدایی در مشهد به کجا مراجعه نمایم. درضمن ترجیحم رفتن به کلاسهای آموزشیست، نه استفاده از اینترنت.... باتشکر

فائزه

سلام.خسته نباشید.من26سال دارم.درزمینه عکاسی تجربه ندارم ولی علاقه زیادی به یادگیری آن دارم ومیخواهم درزمینه عکاسی آتلیه آموزش ببینم.لطفا راهنمایی کنید در مشهد به کدام مراکز باید مراجعه کنم.ممنون

نسرین

باسلام من علاقه زیادی ب رشته عکاسی دارم و هیچ تجربه ای در این زمینه ندارم.لطفا راهنماییم کنید درمشهد باید به کجا مراجعه کنم.ممنون

حانیه شایسته

سلام
اطلاعات لازم براي كلاسهاي آموزشي مقدماتي استاد كيارنگ علايي براي بهار و تابستان 94 در مشهد از چه طريقي ميتونم دريافت كنم؟! آيا ايشون جهت آموزش تهران هستند؟ كلاسهاي آموزشي مقدماتي عكاسي در تهران يا اساتيد حرفه اي در تهران رو هم معرفي كنيد ممنون ميشم grin

--
سلام. آقای علایی را در جریان کامنت شما قرار دادیم.
متاسفانه شناخت کافی نسبت به کلاس‌هایی که در تهران برگزار می شوند نداریم.

من يك دخترم!

سلام من دوره عکاسی دیدم تاحدی ازعکاسی اطلاعات دارم. میخواستم ببینم چطوری میتونم وارد بازار کاربشم.

سیدمهدی

سلام .ببخشید.من13 سالمه و به عکاسی علاقه دارم.من میخواهم در کلاس های مقدماتی شرکت کنم.به چه آدرسی باید مراجه کنم.

mina

سلام کلاسهای آقای علایی کجا و کی برگزار میشه؟طریقه ثبت نام در کلاسهاشون به چه شکلی هست؟

زینب

سلام لطفا ادرس وتلفن محل برگزاری کلاسهای اقای عطایی رو برای من بگذارید با تشکر از وقتی که خواهید گذاشت ممنون

سمانه

سلام خسته نباشید.من 28 سال دارم.و علاقه زیادی به عکاسی دارم.لطفا راهنمایی کنید جهت اموزش عکاسی اتلیه به کجا باید مراجعه کنم.
---

سمانه

با عرض سلام خسته و خسته نباشید
من 25 سال دارم و علاقه زیادی به عکاسی و آتیلیه دارم لطفا مرا راهنمایی کنید

الهه

سلام
من هم بسیار به عکاسی علاقه دارم
لطفا یگین برای آموزش در مشهد باید چکار کنم؟
ممنون

مسعود

با سلام من خانومی 33 ساله هستمرای اموزش عکاسی به کجا مراجعه کنم علاقه زادی دارملی هیچ اشنایی ندارم با تشکر

نوشین

سلام من به عکاسی خیلی علاقه مندم و میخوام دوره های آموزشی رو در مشهد بگذرونم پیشنهاد شما چه آموزشگاهی هست؟

عسل

سلام شما از دوره های تابستانی جهاد دانشگاهی مشهد اطلاعی دارید؟

الیاس