قواعد باحال بودن در عکاسی
نکته ی قابل توجه در نمایشگاه «کول» نمایش یکسان احساس اضطراب و لذت است در نتیجه این نمایشگاه میتواند انسانها را هم به سمت جلال و جبروت و هم بیعلاقگی ببرد.
-
دیوید گنزالس یادداشت ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
بزرگداشت مغازهای که گالری بزرگان بود
زمانی که لری سیگل به عنوان یک عکاسی خیابانی جوان به نیویورک آمد، در این شهر محلهای زیادی به نمایش عکس اختصاص نداشت. فقط موزه هنر مدرن بود و گالری لایملایت و تعدادی قهوهخانهها که عکسها را به نمایش میگذاشتند. اما همین که آقای سیگل در موزه هنر مدرن نیویورک نمایشگاه «خانواده انسان» را دید، کافی بود تا اقدامی شگرف به ذهنش خطور کند. او گالری خودش را گشود.
-
لیتر براون ماشروم یادداشت ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
نامههای سرجیو لارین
چرا دو تن از افسانهایترین عکاسان قرن بیستم عکاسی را رها کردند؟ این پرسش زمانی در ذهنم ایجاد شد که کتاب زیبای مرور آثار سرجیو لارین که انتشارات اپرچر آن را منتشر کرده، تماشا میکردم.
-
عکسخانه یادداشت ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
کشتهشدن عکاس ۱۷ ساله سوری و سهلانگاری رویترز در به کارگیری این عکاس بومی
کمیته حمایت از حقوق روزنامهنگاران طبق آماری که در سایت خود منتشر کرده، از سال ۱۹۹۲، شصت و یک روزنامهنگار در سوریه کشته شدهاند،البته مرگ تمامی این افراد طی سه سال اخیر بوده است. با این حال مرگ برکات از جهات دیگری بحثبرانگیز است.
-
جویدت سول یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
مرگ عکاسی: آیا موبایلهای دوربیندار، نابودکنندهی یکی از فرمهای هنری هستند؟
از عکسهای سِلفی شخصیتهای ریاستجمهوری گرفته تا عکسهای بیشمار اینستاگرام، دنیا این روزها غرق در تصاویر شده است. در ادامه تعدادی از عکاسان نامدار به تاثیر این دموکراتیزهشدن در حرفه خود میپردازند.
-
زانیار بلوری یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
تکملهای بر بحثهای اخیر درگرفته پیرامون مجموعهای از حسین فاطمی
نیوشا توکلیان (البته بدون اشاره به اینکه این متن را در واکنش به عکسهای حسین فاطمی گفته) در صفحهی خود نوشته است: «اخيراً با افزايش تعداد عكسهاي درواقع "صحنهسازي شدهاي" روبه رو هستيم كه به نام "عكس مستند/خبري" به خورد مخاطب داده ميشوند. هركجاي ديگري از دنيا كه باشيد، چنين عكاسهايي بايكوت خواهند شد اما در اينجا به خاطر مسائل پيچيدهاي كه با آنها مواجهيم، در چنين مواردي عمدتاً سكوت اختيار ميشود و به اين ترتيب افراد ناآگاه فرصت ميكنند رويه ي غلط خود را با خاطري جمع ادامه دهند. اما بعد از يك هفته كلنجار رفتن با خود به اين نتيجه رسيدم كه سكوت من خيانت به نسل بعدي عكاسهاي خبري/مستند است.»
-
سیامک حاجی محمد یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
عکس مستند همیشه دروغ میگوید
مسئله مجموعه فاطمی نه گفتن واقعیت و نه فرار از آن است. این معیاری است که خواسته یا ناخواسته، هر بار که به سراغ مجموعه ای میرویم که نام مستند بر خورد دارد، گریبانگیرمان میشود.
-
رضا وهمی یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
نقدی بر یک رویکرد؛ جامعهشناسی خودمانی
وقتی صحبت از یک جامعه فرهنگی می شود در کنار انواع تقسیم بندیهای علمی و تخصصی، دو گروه کاملا متمایز شکل می گیرند؛ عامه متوسط مردم و قشر نخبگان و روشنفکران فرهنگی جامعه. خطاهای گروه اول، معمولا حاصل واکنشهایی هیجانی است. به عنوان نمونه می توان از رفتار سایبری بعضی از هموطنان در صفحه مسی وفرناندا لیما نام برد. رفتارهایی که بسیار ساده شکل می گیرند و در پس هیچ نقاب اجتماعی پنهان نمی مانند و اغلب با واکنش بخش بزرگتری از عامه جامعه عقب رانده می شوند. اما خطاهای گروه دوم از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و در زیر پوشش نامها و عنوانها، علیرغم تحقیرهای رنج آور آن، همچنان پویا باقی می ماند و واکنش انتقادی خاصی را به دنبال نخواهد داشت.
-
دیوید ترنلی یادداشت ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
خاطرات عکاس ماندلا و مبارزات ضد آپارتاید از آزادی ماندلا
دیوید ترنلی David Turnley عکاس برنده جایزه پولیتزر که در طول ۲۸ سال حضورش در آفریقای جنوبی، مبارزه مردم این کشور با آپارتاید را به تصویر میکشید و از زندگی نلسون ماندلا و هوادارانش مستندسازی میکرد، در روز درگذشت این رهبر مبارزات ضدآپارتاید از خاطرات خودش در روز آزادی ماندلا از زندان مینویسد.
-
سیلویا کیلینگزورت یادداشت ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
و جایزه کلمه سال تقدیم میشود به ...
بر اساس نوشته آکسفورد سِلفی یک «اسم غیر رسمی» است و جمع آن Selfies است که به این شکل معنی میشود: عکسی که یک نفر از خودش بگیرد. معمولا این عکس توسط یک گوشی تلفن همراه یا وبکم گرفته میشود و بر روی وبسایتهای شبکههای اجتماعی بارگذاری میشود.