ضرب و شتم عکاسان در مراسم بازگشایی ارکستر ملی
به گفتهی خبرگزاری ایلنا، محافظ علی جنتی وزیر ارشاد درمیان کنسرت درحالی که ارکستر مشغول نواختن بود، فریاد میزد و عکاسان را تهدید میکرد.
-
حامد دهقان ویژه ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
یادداشتی بر مجموعهی «از میان حروف سیاه» مریم سعیدپور
مجموعهی «از میان حروف سیاه» تصاویریست از داستانهای معاصر ایرانی، داستانهایی که از میان انبوهی از داستانهای هم دورهی خود با انتخاب عکاس جدا شدهاند تا با استفاده از رسانهی عکاسی از متن به تصویر در آیند، تصاویری که به زعم هنرمند از درون متن به پردهی ذهن او راه پیدا کردهاند.
-
شکوفه معینی ویژه ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
یادداشتی بر نمایشگاه «موقعیت منجمد» صمد قربان زاده در گالری محسن
عکسهای صمد قربانزاده فضایی را شکل میدهد که بیرحمانه نسبت به انسانهای بیرمق و منفعل واکنش نشان میدهد، انسانهایی که به نظر میرسد بی رمق بودنشان به دلیل درگیریهای شخصی خودشان باشد، آنها انگار دچار نوعی بی حسی و کرختی شدهاند که قادر به درک مسائل بیرونی نیستند و این بی حسی باعث قطع هر گونه ارتباطی با دنیای خارج شده است.
-
عکسخانه ویژه ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
انتشار پنجمین شمارهی فصلنامه سینماحقیقت
پنجمین شمارهی سینما حقیقت، فصلنامهی تخصصی سینمای مستند در ۱۹۲ صفحه و با قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شد.
-
افشین آذریان ویژه ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
بحران داوری یا داوران بحران ساز
استفاده از داوران غیر متخصص و غیرمرتبط با موضوع مسابقه، بکارگیری الگو یا دیدگاهی خاص از طرف تعدادی از داوران، حضور افراد تاثیرگذار برنتیجه نهایی در جلسات داوری -افرادی غیر از هیئت داوران- و یا انتخاب آثار برتر پس از برگزاری نمایشگاه و رویت اسامی عکاسان، و حتی حذف آثار برتر از نمایشگاه یا تغییر رتبهها بدون توافق داوران از جمله این معضلات هستند.
-
رضا نیازی ویژه ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
معاصریت در عکاسی ایران (۶)؛ پارادایم دوم: احیای زیباییشناسی عکاسانه
خصلت دموکراتیک عکاسی در عبور از مرزهای رسانهای خود و همدستی با هنر سیاسی و فرهنگیگشتهی معاصر (پارادایم نخست)، آن را با وضعیت توسعیافتهای رویارو ساخت، بهگونهایکه تحولات رخداده در «هنر پس از ۱۹۶۰» میرفت تا در بزنگاه تاریخیِ همسنگگشتن عکاسی با مدیومهای هنری دیگر و منزلتیافتن تجربیات هنری مستقل و خودبسندهی عکاسی در حوزهی هنر، ، بخش وسیعی از تولیدات هنری درون-رسانهای عکاسی را منزوی کرده و به دست فراموشی سپارد.
-
پریسا کشتکار ویژه ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
حال، در تعلیقِ گذشتن؛ نگاهی به نمایشگاه حالِ گذشتهی مهران مهاجر
آنچه لازم است پیش از هرچیز دربارهی نمایشگاه «حال گذشته» مهران مهاجر مطرح شود، بذل توجه به این نکته است که عکسهای این مجموعه از انتقال معنای سرراست و خوانش سطحی و بیتأمل میگریزند و بدین ترتیب، مخاطب برای دریافت معنا ناگزیر است به سمت دلالت های ضمنی عکس حرکت کند.
-
عکسخانه ویژه ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
حذف مجموعه عکس بحثبرانگیز از فهرست برگزیدگان ورلد پرس فتو ۲۰۱۵
ورلد پرس فتو مجموعه عکس «شهر سیاه - قلب تاریک اروپا» جووانی ترویلو که پیش از این به عنوان برگزیدهی نخست بخش مسائل معاصر انتخاب شده بود را به دلیل انتقال اطلاعات غلط، از فهرست برگزیدگان حذف کرد.
-
پریسا کشتکار ویژه ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
برای آخرین و اولین بار؛ نگاهی به دو مجموعهی متأخر «سوفی کل»
موزهی هنر معاصر مونترال از تاریخ پنجم فوریه تا دهم می سال جاری، دو مجموعهی متأخر هنرمند مفهومی معاصر «سوفی کل - Sophie Calle» را با عنوان «برای آخرین و اولینبار» در معرض تماشای عموم قرار داده است. این دو مجموعه که معنای یکدیگر را تکمیل میکنند «تصویر آخر - The last image» و «دیدن دریا - Voir la mer» نام دارند.
-
شرق ویژه ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
روایت یک اشتباه ناخواسته
شرق: روز پنجشنبهای که گذشت عکسی از هنگامه گلستان که مربوط به راهپیمایی هشتممارس۱۳۵۷ در تهران بود بدون دانستن نام ایشان به اندازه یکستون در همین صفحه منتشر شد. سعی کردیم از این فرصت برای بررسی مسایلی نظیر این که گاهوبیگاه پیش میآید، استفاده کنیم. به سراغ ایشان رفتهایم و این نکتهها را مطرح کردیم.