«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ دیوید داگلاس دانکن - پیکاسو در خانه
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۰۸

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ دیوید داگلاس دانکن - پیکاسو در خانه

دیوید داگلاس دانکن در تابستان ۱۹۵۶ با پیکاسو دیدار کرد. این عکاس ۳۰ ساله جنگ ناگهانی و بی‌خبر جلوی در خانه معروف‌ترین نقاش جهان رفت، تنها ابزاری که برای معرفی خودش داشت، دوستی به‌نام رابرت کاپا بود.

«چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

ترجمه: شهاب شهسواری

۱۹۵۸

دیوید داگلاس دانکن

پیکاسو در خانه

پاری مچ 

دیوید داگلاس دانکن در تابستان ۱۹۵۶ با پیکاسو دیدار کرد. این عکاس ۳۰ ساله جنگ ناگهانی و بی‌خبر جلوی در خانه معروف‌ترین نقاش جهان رفت، تنها ابزاری که برای معرفی خودش داشت، دوستی به‌نام رابرت کاپا بود. از آن لحظه تا زمان مرگ پیکاسو، دانکن به عنوان عکاس شخصی پیکاسو لقب گرفت. او از نقاشی‌ها تصویربرداری می‌کرد، عکس‌های خانوادگی از ژاکلین و دو فرزندشان می‌گرفت و لحظات خانوادگی را در خانه‌ای در جنوب فرانسه ثبت و ضبط می‌کرد. حتی پیکاسو این امتیاز و اجازه بسیار فوق‌العاده و بی‌نظیر را صادر کرده‌بود تا گاهی از اون در استودیویش در حال نقاشی عکس بگیرد.

«پیکاسو: خانه شماره ۲۱» یک سال پس از اولین ملاقات آنها در پاری مچ منتشر شد. گزارش تصویری صمیمی و با انضباط که پیکاسو را تنها در کنار ژاکلین، تنها در حال رقصیدن، در حال بازی با کلود و پالوما در استودیویی مملو از آثارش، نشان می‌دهد. این گزارش تصویری تقریبا به استانداردی برای همه گزارش‌های تصویری تبدیل شد که پس از این در مورد این هنرمند منتشر می‌شدند و مدلی ارائه داد که داستان‌های ستاره‌های ممتاز دوران گذشته را در نشریات روایت کند.

تا پیش از مرگ پیکاسو دانکن نزدیک به ۱۰ هزار قطعه نگاتیو از او عکاسی کرد. این دو نفر یعنی نقاش و عکاس در کنار هم، یکی از دوست‌داشتنی‌ترین افسانه‌های مدرن را رقم زدند: پیکاسو به عنوان نقاش قدرتمند و خلاق که برای همیشه جاودان می‌ماند در کنار یک عکاس به عنوان معتمدترین دوستش. (۱۲ آوریل ۱۹۵۸)