«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ پیتر ماگوبانه: تشییع جنازه شارپ‌ویل
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۵/۲۰

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ پیتر ماگوبانه: تشییع جنازه شارپ‌ویل

پیتر ماگوبانه سال ۱۹۵۴، اولین ماموریتش را برای پوشش جلسه سالانه کنگره ملی آفریقا که هنوز فعالیت آن ممنوع نشده‌بود، زمانی که تازه ۲۰ سالش را تمام کرده‌بود و در نشریه درام به عنوان راننده کار می‌کرد، قبول کرد.

۱۹۶۰

۲۱ آوریل سال ۱۹۶۰ ماگوبانه برای پوشش یک تظاهرات به منطقه شارپ‌ویل رفت که امروز به عنوان یک کشتار وحشتناک معروف است، اما سردبیر مجله حاضر نشد عکس‌های ماگوبانه را در نشریه چاپ کند.

ماگوبانه می‌گوید: «سردبیر به من گفت 'هیچ کلوزآپی بین عکس‌ها نیست، هیچ عکسی که فروش مجله را بالا ببرد، بین آنها نیست.' برایش توضیح دادم که من شوکه شده‌بودم. جواب داد: 'اول باید عکس‌ها را می‌گرفتی، بعد شوکه می‌شدی.' فکر می‌کنم حق داشت!» ماگوبانه اعتقاد دارد این داستان باعث شد که زندگی حرفه‌ای او، در واقع تازه آغاز شود.

«از آن روز به بعد بود که با خودم کنار آمدم اول از همه باید به عکس‌ها پیش از هر چیز دیگر فکر کنم. دیگر غافلگیر و حیرت‌زده نمی‌شوم. من زمانی که عکس می‌گیرم یک دیو بی‌احساس هستم.» چند هفته بعد، زمانی که ماگوبانه از مراسم تشییع جنازه ۳۵ کشته کشتار شارپ‌ویل عکس می‌گرفت، موفق شد یک گزارش تصویری تیره و گویا پدید بیاورد که به عنوان یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های عکس از یکی از کلیدی‌ترین شاهدان مستندساز سال‌های آپارتاید ثبت شد. (مه ۱۹۶۰)

* پیتر ماگوبانه (Peter Magubane)؛ تشییع جنازه شارپ‌ویل (Sharpeville Funeral) - درام (Drum)

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری