«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ گوردون پارکس: فلاویو
ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۶/۰۵

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ گوردون پارکس: فلاویو

یکی از به یادماندنی‌ترین گزارش‌های مجله لایف در دهه ۱۹۶۰، گزارش گوردون پارکس عکاس و خوزه گالوی خبرنگار (José Gallo) از سفرشان به میان جمعی از بیقوله نشینان حاشیه شهر ریو در برزیل بود که به عنوان بخشی از یک گزارش ویژه مفصل در مورد آمریکای لاتین و «فقرای پر جنب و جوش» به عنوان «زمینی مرغوب برای رشد کاسترو گرایی و استثمار سیاسی کمونیستی» منتشر شده بود.

۱۹۶۱

پارکس بر روی خانواده خوزه و نائیر داسیلوا و هشت فرزندشان، به خصوص فلاویوی ۱۲ ساله که بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود، تمرکز کرده بود و از برادران و خواهرانش زمانی که پدر و مادر به جستجوی لقمه‌ای نان می‌رفتند نگهداری می‌کرد. فلاویو بیمار بود و تنگی نفس مزمن در حال پیشرفت او در عرض چند سال او را از بین می‌برد.

با الهام از لحن اضطراری نوشته مجله لایف و عکس‌های احساسی پارکس، خوانندگان مجله لایف بلافاصله پس از انتشار گزارش برای کمک به فلاویو و خانواده‌اش مسابقه گذاشتند. در طول یک ماه کمک‌های خوانندگان کمک کرد تا خانواده داسیلوا بیقوله‌های (Favela) ریو را ترک کنند و پارکس توانست فلاویو را به یک کلینیک درمان تنگی نفس در شهر دنور بیاورد.

مورخان امروز گزارش تصویری فلاویو را به عنوان مثالی از توانایی عکاسی در الهام بخش شدن برای کنشی می‌داند که می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد. اما همان روزگار هم مجله لاف به خوانندگانش هشدار داده‌بود که به سرعت قضاوت نکنند، چرا که به قول نویسندگان لایف فلاویو تنها یکی از بی‌شمار کسانی است که نیاز به کمک دارند. (۱۶ ژوئن ۱۹۶۱)

* گوردون پارکس (Gordon Parks)؛ فلاویو (Flavio): لایف (Life)

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو

* ترجمه: شهاب شهسواری