«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ گروه بیتلز: لوک
ماری پنزر ویژه ۱۳۹۳/۰۵/۱۹

«چیزها آن‌گونه که هستند»؛ گروه بیتلز: لوک

گروه بیتلز در سال ۱۹۶۷ حق بازنشر ۵ پرتره‌ای که ریچارد اودون از آنها ثبت کرده بود را در اختیار سه نشریه از سه بازار جدا از یکدیگر قرار داد. مجله لوک در آمریکا، دیلی اکسپرس در انگلستان و اشترن در آلمان.

با وجود پسندیده‌نبودن اعمال کنترل این گروه موسیقی راک بر انتشار تصویری از آنها که به شکل عمومی منتشر می‌شد، انتشار این تصاویر چند ملیتی سبب اتحاد فرهنگ توده و پادفرهنگ شد.

آگاهانه، بیتلز تصمیم به توزیع این عکس‌ها -که برای عموم مردم جهان جذاب بودند- در میان صفحات مجلاتی کرد که مورد توجه عموم مردم بودند. مطبوعاتی که به نوبه خود کاملا بلد بودند چه‌طور باید این عکس‌ها را عرضه کنند تا تبلیغات و وجهه و فروششان افزایش پیدا کند.

هنگامی‌که گروه بیتلز از یک عکاس درجه یک فشن و پرتره را به خدمت گرفت، به این معنا بود که به زبان تصویری مجلات آماتوری که تنها برای طرفداران منتشر می‌شود پشت کرده‌اند.

پرتره‌های وهم‌آلودیی که حاصل شد نشان از آثار هنری فصیح و پرجنب و جوش دهه ۱۹۶۰ دارد. این عکس‌ها ترکیب تمام‌عیاری از پرتره‌هایی که از سلبریتی‌ها گرفته می‌شود، ژورنالیسم با تمرکز به موسیقی راک، تبلیغات و پاپ آرت است.

(۹ ژانویه ۱۹۶۸)

 

 

 

 

 

* ریچارد اودون Richard Avedon

* «چیز‌ها آن‌گونه که هستند» - ورلدپرس‌فوتو