مرگ عکاسی: آیا موبایل‌های دوربین‌دار، نابودکننده‌ی یکی از فرم‌های هنری هستند؟
جویدت سول مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۲۹

مرگ عکاسی: آیا موبایل‌های دوربین‌دار، نابودکننده‌ی یکی از فرم‌های هنری هستند؟

از عکس‌های سِلفی شخصیت‌های ریاست‌جمهوری گرفته تا عکس‌های بی‌شمار اینستاگرام، دنیا این‌ روزها غرق در تصاویر شده است. در ادامه تعدادی از عکاسان نام‌دار به تاثیر این دموکراتیزه‌شدن در حرفه خود می‌پردازند.

  • تکمله‌ای بر بحث‌های اخیر درگرفته پیرامون مجموعه‌ای از حسین فاطمی
    زانیار بلوری مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۲۷

    تکمله‌ای بر بحث‌های اخیر درگرفته پیرامون مجموعه‌ای از حسین فاطمی

    نیوشا توکلیان (البته بدون اشاره به اینکه این متن را در واکنش به عکس‌های حسین فاطمی گفته) در صفحه‌ی خود نوشته است: «اخيراً با افزايش تعداد عكس‌هاي درواقع "صحنه‌سازي شده‌اي" روبه رو هستيم كه به نام "عكس مستند/خبري" به خورد مخاطب داده مي‌شوند. هركجاي ديگري از دنيا كه باشيد، چنين عكاس‌هايي بايكوت خواهند شد اما در اينجا به خاطر مسائل پيچيده‌اي كه با آن‌ها مواجهيم، در چنين مواردي عمدتاً سكوت اختيار مي‌شود و به اين ترتيب افراد ناآگاه فرصت مي‌كنند رويه ي غلط خود را با خاطري جمع ادامه دهند. اما بعد از يك هفته كلنجار رفتن با خود به اين نتيجه رسيدم كه سكوت من خيانت به نسل بعدي عكاس‌هاي خبري/مستند است.»

  • عکس مستند همیشه دروغ می‌گوید
    سیامک حاجی محمد مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۲۴

    عکس مستند همیشه دروغ می‌گوید

    مسئله مجموعه فاطمی نه گفتن واقعیت و نه فرار از آن است. این معیاری است که خواسته یا ناخواسته، هر بار که به سراغ مجموعه ای می‌رویم که نام مستند بر خورد دارد، گریبانگیرمان می‌شود.

  • نقدی بر یک رویکرد؛ جامعه‌شناسی خودمانی
    رضا وهمی مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۲۲

    نقدی بر یک رویکرد؛ جامعه‌شناسی خودمانی

    وقتی صحبت از یک جامعه فرهنگی می شود در کنار انواع تقسیم بندی‌های علمی و تخصصی، دو گروه کاملا متمایز شکل می گیرند؛ عامه متوسط مردم و قشر نخبگان و روشنفکران فرهنگی جامعه. خطاهای گروه اول، معمولا حاصل واکنشهایی هیجانی است. به عنوان نمونه می توان از رفتار سایبری بعضی از هموطنان در صفحه مسی وفرناندا لیما نام برد. رفتارهایی که بسیار ساده شکل می گیرند و در پس هیچ نقاب اجتماعی پنهان نمی مانند و اغلب با واکنش بخش بزرگتری از عامه جامعه عقب رانده می شوند. اما خطاهای گروه دوم از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و در زیر پوشش نامها و عنوانها، علیرغم تحقیرهای رنج آور آن، همچنان پویا باقی می ماند و واکنش انتقادی خاصی را به دنبال نخواهد داشت.

  • معرفی وب‌سایت: فتو مَتِرز
    امیر کردونی مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۱۶

    معرفی وب‌سایت: فتو مَتِرز

    وب سایت Photomatters یک منبع آموزشی کاملا کاربردی است درباره متغییر های تکنیکی و موضوعی که یک عکاس ممکن است با آن روبرو شود.

  • خاطرات عکاس ماندلا و مبارزات ضد آپارتاید از آزادی ماندلا
    دیوید ترنلی مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۱۵

    خاطرات عکاس ماندلا و مبارزات ضد آپارتاید از آزادی ماندلا

    دیوید ترنلی David Turnley عکاس برنده جایزه پولیتزر که در طول ۲۸ سال حضورش در آفریقای جنوبی، مبارزه مردم این کشور با آپارتاید را به تصویر می‌کشید و از زندگی نلسون ماندلا و هوادارانش مستندسازی می‌کرد، در روز درگذشت این رهبر مبارزات ضدآپارتاید از خاطرات خودش در روز آزادی ماندلا از زندان می‌نویسد.

  • سال لایتر: عکاسی که جعبه رنگ نیویورک را به تصویر کشید
    مارگالیت فاکس مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۱۲

    سال لایتر: عکاسی که جعبه رنگ نیویورک را به تصویر کشید

    آقای لایتر به عنوان یکی از اولین عکاسانی که به صورت حرفه‌ای عکاسی رنگی از شهر نیویورک را آغاز کرد، سه‌شنبه هفته گذشته در سن ۸۹ سالگی درگذشت. مردی که با وجود اینکه بخش اعظم آثارش برای عموم مردم ناشناخته مانده‌است، یکی از پیشروان عکاسی هنری دوران خود بود.

  • برترین کتاب‌های عکس سال به انتخاب مارتین پار
    مارتین پار مقاله ۱۳۹۲/۰۹/۰۵

    برترین کتاب‌های عکس سال به انتخاب مارتین پار

    مارتین پار عکاس آزانس مگنوم و محقق در حوزه کتاب‌های عکس، ۱۰ کتاب را به عنوان برترین کتا‌ب‌های عکس سال ۲۰۱۳ انتخاب کرده است.

  • و جایزه کلمه سال تقدیم می‌شود به ...
    سیلویا کیلینگزورت مقاله ۱۳۹۲/۰۸/۳۰

    و جایزه کلمه سال تقدیم می‌شود به ...

    بر اساس نوشته آکسفورد سِلفی یک «اسم غیر رسمی» است و جمع آن Selfies است که به این شکل معنی می‌شود: عکسی که یک نفر از خودش بگیرد. معمولا این عکس توسط یک گوشی تلفن همراه یا وب‌کم گرفته می‌شود و بر روی وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بارگذاری می‌شود.

  • «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ فریتز گُرو: پیش از پیدایش
    ماری پنزر مقاله ۱۳۹۲/۰۸/۲۸

    «چیزها آن‌گونه که هستند»؛ فریتز گُرو: پیش از پیدایش

    استفان جِی گولد نویسنده مطالب عملی از فریتز گورو به عنوان تاثیرگذارترین عکاسی که روزنامه‌نگاری مطبوعاتی علمی (و به طور کلی علوم) به خود دیده، نام می‌برد.