انزوای مفاهیم اجتماعی
رضا سیفی مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۱

انزوای مفاهیم اجتماعی

مفاهیم همواره به توصیف شان شباهت پیدا می کنند، آن چنان که به تبعیت از زبان شناسی سوسور هیچ رابطه الزامی میان واقعیت و تداعی های معنایی نمادین سازی آن وجود ندارد. واژه هایی چون آزادی، قضاوت، امید، ایثار و ... همچون دال های سیالی در دل نظام های اجتماعی، تنها توسط صورت بندی شان با سایر عناصر در یک زنجیره تبیین می گردند و دلالت تحت الفظی شان بر مازاد دلالت استعاری شان متکی است.

  • اول و آخر مردان عالم ختم به خیر
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۰۹

    اول و آخر مردان عالم ختم به خیر

    پهلوون دات آی آر ( pahlevoon.ir) همانگونه که خود را معرفی کرده است دغدغه جمع آوری، آرشیو و معرفی تصویر پهلوانی را در حوزه‌هایی چون عکاسی ، نقاشی ، نگارگری و ادبیات در سر دارد. پیوند میان هنر و زورخانه که از دیر باز در معماری، فضای داخلی، پوشش و در روح و روان پهلوان جاری بود و این روزها تنها ردی از آن را می‌توان بر روی دیوار زورخانه ها دید.

  • نن گلدین؛ در میان دوستان - ۱۹۹۲
    کارول نیگر مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۰۸

    نن گلدین؛ در میان دوستان - ۱۹۹۲

    اسراری در اعماق کار او وجود دارد. نن گلدین اعتقاد دارد نباید اسرارمان را نگهداریم، زیرا همانند دملی سربرخواهند آورد و ما و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را آلوده خواهند کرد.

  • بحران واقعیت در عکاسی مستند
    رضا نیازی مقاله ۱۳۹۳/۰۱/۳۱

    بحران واقعیت در عکاسی مستند

    رابطه‌مندی عکاسی با «واقعیت» در تاریخ این رسانه، همواره دستخوش دیدگاه‌های انتقادی و مناقشات فراوانی بوده است. کثرت وگستردگی نظریه‌های موجود در این باب، کارِ تحلیل و تدقیق در آنها را بدون تعیین محدوده‌ی عکاسی از میان شکل‌های مختلف آن، ما را به سردرگمی و تناقضات حل‌ناشدنی دچار می‌سازد. در نوشتار پیش‌رو این رابطه‌مندی در مناسبات «عکاسی مستند» مورد مداقه قرار گرفته است.

  • ابژه‌های تزئينی كيارنگ علايی؛ درباره‌‌ی نمايشگاه «پرده دوم اتفاق»
    محسن بایرام‌‌نژاد مقاله ۱۳۹۳/۰۱/۲۶

    ابژه‌های تزئينی كيارنگ علايی؛ درباره‌‌ی نمايشگاه «پرده دوم اتفاق»

    مجموعه‌ي 11 عكسي و اخيرِ كيارنگ علايي همچون اثر ارائه‌شده‌ي پيشين، ايده‌محور و ساخته‌شده است. خالق اثر راه سختي را در پيش گرفته كه به مدد آن، بيانيه‌هاي بصري‌اي را منتقل كند.

  • استحاله‌ی عکاسی در هنر معاصر
    رضا نیازی مقاله ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

    استحاله‌ی عکاسی در هنر معاصر

    رابطه‌ی هنر و عکاسی در طول تاریخ عکاسی، همواره با پرسشی بنیادی و چالش‌برانگیز همراه بوده است: «آیا عکاسی هنر است؟» اگرچه به زعم بسیاری از منتقدین و اهالی هنر، طرح پرسش فوق در شرایط هنر معاصر، دیگر توجیه‌پذیر نیست، اما خصلت پرسش مورد نظر به‌گونه‌ای است که خود را همواره از میان تمامی پاسخ‌های احتمالی به آن، مجددا مطرح و احیا می‌کند.

  • قواعد باحال بودن در عکاسی
    جان للند مقاله ۱۳۹۳/۰۱/۱۶

    قواعد باحال بودن در عکاسی

    نکته ی قابل توجه در نمایشگاه «کول» نمایش یکسان احساس اضطراب و لذت است در نتیجه این نمایشگاه می‌تواند انسان‌ها را هم به سمت جلال و جبروت و هم بی‌علاقگی ببرد.

  • ملاک عکس خوب چیست؟ آیا شما عکاس هستید؟
    جولیان استالابراس مقاله ۱۳۹۲/۱۲/۲۷

    ملاک عکس خوب چیست؟ آیا شما عکاس هستید؟

    این سوالی است که اغلب از من پرسیده می‌شود و پاسخ به آن را بسیار مشکل می‌دانم. در گذشته بی‌درنگ در پاسخ می‌گفتم "بله"، و هنوز هم بسیار عکس می‌گیرم. پس علت دشواری پاسخ به این سوال چیست؟

  • تارین سیمون و نگاهی به مجموعه بی‌گناهان
    تارین سیمون مقاله ۱۳۹۲/۱۱/۱۹

    تارین سیمون و نگاهی به مجموعه بی‌گناهان

    سیمون در این مجموعه عکس‌ها که بعدها در قالب یک کتاب چاپ شد، افرادی را به نمایش می گذارد که به اشتباه محکوم و در نهایت با مدرک آزمایش دی‌ان‌ای تبرئه شده‌اند.

  • المپیک رویایی ولادیمیر پوتین را فراموش کن و نگاهی به سوچی واقعی بیانداز
    جرمی لیبارگر مقاله ۱۳۹۲/۱۱/۱۲

    المپیک رویایی ولادیمیر پوتین را فراموش کن و نگاهی به سوچی واقعی بیانداز

    تا حالا ممکن است که شنیده باشید، المپیک زمستانی سال جاری در سوچی روسیه یک نمایش وحشتناک است. گزارش‌ها در مورد هزینه‌های ۵۱ میلیارد دلاری برگزاری المپیک زمستانی سوچی، سرکوب دگرباشان جنسی در روسیه، خبرهای اخراج اجباری ساکنان، بازداشت غیرقانونی کارگران مهاجر، رواج اختلاس و فساد مالی در پروژه‌های مربوط به المپیک و ایجاد مشکلات محیط زیستی همه نشان‌ دهنده وضعیت سوچی قبل از برگزاری المپیک هستند. گزارش‌هایی که از لحاظ روابط عمومی انگار در مورد بیماری تب‌خال هستند. آنچه ممکن است شما در مورد سوچی ندانید، این است که این منطقه در آستانه دروازه‌های درگیری‌های نژادی و سرزمینی بلندمدت و قدیمی قرار گرفته‌است.