مرثیه‌ای برای یک رویا؛ نگاهی به فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس ایران
هادی آذری - حسام‌الدین رضایی مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۲۲

مرثیه‌ای برای یک رویا؛ نگاهی به فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس ایران

خواندن فراخوان سیزدهمین دوسالانه عکس با افسوسی بزرگ همراه بود. این‌که چگونه یک رخداد جدی در حوزه‌ی عکاسی و شاید حتی جدی‌ترین رخداد عکاسی در سال‌های پیش از این، یکباره به رخدادی در حد یک جشنواره عکس معمولی تنزل کرده است.

  • اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۱)
    یورگ ام گُلبِرگ مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۱۵

    اَشکال و کارکردهای کتاب عکس (بخش ۱)

    شکل و سیمای فیزیکی یک کتاب عکس، اهمیت زیادی دارد. کتاب عکس، شیئی‌ست که برای تماشا شدن، دست گرفتن، و در جایی نگهداری‌ شدن، طراحی شده است. این یک بیانیه آشکار است. اما در عین اینکه فرایند تولید ممکن است در بر گیرنده شیوه های مفصلی برای تهیه خود کتاب باشد، اغلب این جنبه فراموش می‌شود که کتاب چطور باید در دست قرار گیرد یا چطور در کتابخانه قرار داده شود که بهترین جا را اشغال کند.

  • وقتی عکاسان آماتور «صفحات اول» را شکل می‌دهند
    الیویه لوران مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

    وقتی عکاسان آماتور «صفحات اول» را شکل می‌دهند

    باور گسترده‌ای در میان جامعه‌ی عکاسان حرفه‌ای وجود دارد که عکاسان آماتوری که مجهز به دوربین‌ گوشی‌های ارزان‌قیمت و یا دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر هستند و از حمایت موسسات رسانه‌ای جدید و سرویس‌های اجتماعی به‌اشتراک‌گذاری برخوردار هستند، را رقبای همه‌جانبه‌ی اقتصادی می‌دانند.

  • ۱۴ موسسه‌ای که شما را در پروژه‌های عکاسی‌تان پشتیبانی می‌کنند
    دبوراک بلک مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۰۸

    ۱۴ موسسه‌ای که شما را در پروژه‌های عکاسی‌تان پشتیبانی می‌کنند

    در این فهرست کوتاه که از وب‌سایت photoshelter انتخاب شده است، ۱۴ سازمان گزینش و معرفی شده‌اند. اما تعداد این سازمان‌ها بسیار بیشتر است و این فهرست می‌تواند آغازی باشد برای آشنایی با آن‌ها.

  • فراتر از دوران خشکسالی آمریکا با دوروتی لانگ
    روث فرمسون مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۰۷

    فراتر از دوران خشکسالی آمریکا با دوروتی لانگ

    برای این‌که دیانا تیلور فیلمی تاثیر‌گذار بسازد تنها نیاز داشت که نگاهی به خانواده خود داشته باشد، چرا که عکس مادربزرگش از فلورنس تامپسون با عنوان «مادر مهاجر» تاثیر عمیقی روی افکار عمومی آمریکا داشت، مادری که در دوران خشکسالی بزرگ آمریکا توسط دوروتی لانگ تا حد تقدس ارج نهاده شد.

  • عکس‌های گرفته‌نشده
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۳/۰۶/۰۳

    عکس‌های گرفته‌نشده

    کتاب «عکس‌های گرفته نشده» مجموعه‌ای از یادداشت‌های ۶۲ عکاس است. این یادداشت‌ها درباره‌ی لحظاتی از زندگی این عکاسان هستند که به دلایل گوناگون فرصت ثبت آن را نداشته‌اند.

  • این تصویر اثر من است
    آرش عاشوری‌نیا مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۳۱

    این تصویر اثر من است

    حالا چرا می‌گویم این تصویر اثر من است؟ چون عکس خانم سیمین بهبانی از این‌جا کپی شده و عکس تبدیل به طرح و یا نقاشی شده و به نام دیگری چاپ شده.

  • دوپارگی هویت
    مینا فلاح مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۲۰

    دوپارگی هویت

    موضوع این نوشتار، در رابطه با مجموعه عکسی به نام «یک تجربه» است که اخیرا در سایت خبرگزاری مهر منتشر شده است.

  • تجربه‌ی تصّورِ تسکین
    میلاد عسکری گوهری مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۱۰

    تجربه‌ی تصّورِ تسکین

    موضوع این نوشتار انتشار عکس‌های جنگ و یا قربانیانِ جنگ درشبکه‌های اجتماعی و توسط افرادِ عادی و نه نهاد‌های خبری است. این مورد توسط کاربرانِ این شبکه‌ها به دو صورت موافقت و مخالفت ارزیابی می‌شود. این نوشتار با تاکید بر فاجعه‌ی جنگِ اخیرِ غزه سامان یافته است. (نقش نهاد‌های خبری به علت تثبیت شدن در گفتمانِ غالب هدف این نوشتار نیست، اما تفکیک نقش افراد، شهروندانِ عادی شبکه‌های اجتماعی، و نهاد‌های خبری ضرورت دارد.)

  • عکاسی طبیعت و طبیعت عکاسی
    سمن صارمی مقاله ۱۳۹۳/۰۵/۰۹

    عکاسی طبیعت و طبیعت عکاسی

    «ژوان فونکوبرتا Juan Fontcuberta»هنرمند کاتالونیایی متولد ۱۹۵۵ است. گرچه آثار او همه در قالب عکس هستند در حقیقت وی کانسپچوال آرتیستی است که از عکس و عکاسی استفاده می‌کند وموضوع آثارش به چالش‌کشیدن صداقت دوربین است.