آن عکس که عکاسم کرد؛ کریستوفر موریس، پاناما ۱۹۸۹
کریستوفر موریس مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۲۰

آن عکس که عکاسم کرد؛ کریستوفر موریس، پاناما ۱۹۸۹

«آن عکسی که عکاسم کرد» مجموعه‌ مطالبی در وبلاگ لایت‌باکس تایم است که در آن عکاسان شناخته‌شده درباره عکسی صحبت می‌کنند که نقطه‌عطفی در زندگی حرفه‌ای آنها بوده و توجه بین‌المللی را به دست آورده‌ و یا علاقه‌ آنها به عکاسی را برافروخته است. برای شروع این مجموعه مطالب، تایم به سراغ کریستوفر موریس رفته است. موریس درباره عکس قدرتمندی که در پاناما در سال ۱۹۸۹ گرفته، صحبت می‌کند.

  • وب‌سایت «خاطره و عکس» پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری خاطرات تصویری
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۱۷

    وب‌سایت «خاطره و عکس» پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری خاطرات تصویری

    وب‌سایت «خاطره و عکس» پروژه‌ای برای به اشتراک‌گذاری خاطرات تصویری، توسط جمعی از عکاسان راه‌اندازی شده است.

  • کنون پلتفرم رایانش ابری «Irista» را معرفی کرد
    عکسخانه مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۱۷

    کنون پلتفرم رایانش ابری «Irista» را معرفی کرد

    این پلتفرم حرفه‌ای کنون مبتی بر رایانش ابری است و به کاربران امکان دسترسی و مدیریت کتاب‌خانه‌های عکس را متفاوت با آن‌چه پیش از این تجربه کرده‌اند، می‌دهد.

  • عکس به مثابه رسانه
    هادی خانیکی مقاله ۱۳۹۳/۰۳/۱۰

    عکس به مثابه رسانه

    هادی خانیکی مشاور امور رسانه و مطبوعات محمد خاتمی در زمان ریاست‌جمهوری او بوده است. وی یادداشتی برای نمایشگاه گروهی عکس «تداوم ۳» نوشته که در ادامه می‌آید.

  • استانداردهای فعلی در باب دست‌كاری عكس‌ها چيست؟ مباحثه‌ای در مراسم ويژه‌ی جشن اهدای جوايز ورلدپرس فتو
    دیوید کمبل مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۲۳

    استانداردهای فعلی در باب دست‌كاری عكس‌ها چيست؟ مباحثه‌ای در مراسم ويژه‌ی جشن اهدای جوايز ورلدپرس فتو

    دست‌كاری تصاوير چالشی را روانه‌ی اعتبار فتوژورناليسم كرده كه به‌دنبال مستندسازی وقايع و رويدادهاست. از آنجا كه در حيطه‌ی وظايف‌ام به عنوان دبير هيأت داوران ورلد پرس فتو می‌گنجيد، شيوه‌های جديدی را نسبت به مقابله با اين موضوع در داوری امسال اعمال كرديم.

  • استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژه‌ی واقع‌نمایی‌های مهدی مقیم‌نژاد
    رضا نیازی مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۷

    استمرار عکاسانه؛ نقدی بر پروژه‌ی واقع‌نمایی‌های مهدی مقیم‌نژاد

    پروژه‌ی «واقع‌نمایی‌ها»ی مهدی مقیم‌نژاد در مدت شکل‌گیری و حضوری نزدیک به یک دهه، عکاسی ایران را با تجربه‌‌ای جدید و ویژه مواجه ساخته است.

  • ده عکاس ژاپنی که باید شناخت
    ارت اسپیس مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۵

    ده عکاس ژاپنی که باید شناخت

    از وقتی جان سارکوفسکی (تاریخ‌نگار نام‌دار عکاسی) در سال ۱۹۷۴ در موزه‌ی هنر مدرن ، عکاس ژاپنی جدیدی را به مخاطبان غربی معرفی کرد، منتقدان، آثار این گروه از هنرمندان را -از شومی توماتسو و کن دومون گرفته تا نوبویوشی اراکی و دایدو موریاما- به این دلیل که به گونه‌ای استثنائی از همتایان غربیشان متمایز بودند مورد ستایش قرار دادند.

  • اینستاگرام، پلتفورمی برای حرفه‌ای‌ها؟
    راسل بویس مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۳

    اینستاگرام، پلتفورمی برای حرفه‌ای‌ها؟

    در چند روز گذشته دو تصویر جالب روی صفحه من نمایش داده شد. اولین تصویر از میانمار، جایی که زن مسلمان روهینجیایی (Rohingya)، دوقلوهایش را که دچار سوءتغذیه بودند در آغوش داشت. تصویر دوم انفجار مرگباری را در عراق نشان می‌داد.

  • انزوای مفاهیم اجتماعی
    رضا سیفی مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۱۱

    انزوای مفاهیم اجتماعی

    مفاهیم همواره به توصیف شان شباهت پیدا می کنند، آن چنان که به تبعیت از زبان شناسی سوسور هیچ رابطه الزامی میان واقعیت و تداعی های معنایی نمادین سازی آن وجود ندارد. واژه هایی چون آزادی، قضاوت، امید، ایثار و ... همچون دال های سیالی در دل نظام های اجتماعی، تنها توسط صورت بندی شان با سایر عناصر در یک زنجیره تبیین می گردند و دلالت تحت الفظی شان بر مازاد دلالت استعاری شان متکی است.

  • اول و آخر مردان عالم ختم به خیر
    افسانه کامران مقاله ۱۳۹۳/۰۲/۰۹

    اول و آخر مردان عالم ختم به خیر

    پهلوون دات آی آر ( pahlevoon.ir) همانگونه که خود را معرفی کرده است دغدغه جمع آوری، آرشیو و معرفی تصویر پهلوانی را در حوزه‌هایی چون عکاسی ، نقاشی ، نگارگری و ادبیات در سر دارد. پیوند میان هنر و زورخانه که از دیر باز در معماری، فضای داخلی، پوشش و در روح و روان پهلوان جاری بود و این روزها تنها ردی از آن را می‌توان بر روی دیوار زورخانه ها دید.