مرگ عکاسی: آیا موبایل‌های دوربین‌دار، نابودکننده‌ی یکی از فرم‌های هنری هستند؟
جویدت سول ۱۳۹۲/۰۹/۲۹

مرگ عکاسی: آیا موبایل‌های دوربین‌دار، نابودکننده‌ی یکی از فرم‌های هنری هستند؟

از عکس‌های سِلفی شخصیت‌های ریاست‌جمهوری گرفته تا عکس‌های بی‌شمار اینستاگرام، دنیا این‌ روزها غرق در تصاویر شده است. در ادامه تعدادی از عکاسان نام‌دار به تاثیر این دموکراتیزه‌شدن در حرفه خود می‌پردازند.

  • تکمله‌ای بر بحث‌های اخیر درگرفته پیرامون مجموعه‌ای از حسین فاطمی
    زانیار بلوری ۱۳۹۲/۰۹/۲۷

    تکمله‌ای بر بحث‌های اخیر درگرفته پیرامون مجموعه‌ای از حسین فاطمی

    نیوشا توکلیان (البته بدون اشاره به اینکه این متن را در واکنش به عکس‌های حسین فاطمی گفته) در صفحه‌ی خود نوشته است: «اخيراً با افزايش تعداد عكس‌هاي درواقع "صحنه‌سازي شده‌اي" روبه رو هستيم كه به نام "عكس مستند/خبري" به خورد مخاطب داده مي‌شوند. هركجاي ديگري از دنيا كه باشيد، چنين عكاس‌هايي بايكوت خواهند شد اما در اينجا به خاطر مسائل پيچيده‌اي كه با آن‌ها مواجهيم، در چنين مواردي عمدتاً سكوت اختيار مي‌شود و به اين ترتيب افراد ناآگاه فرصت مي‌كنند رويه ي غلط خود را با خاطري جمع ادامه دهند. اما بعد از يك هفته كلنجار رفتن با خود به اين نتيجه رسيدم كه سكوت من خيانت به نسل بعدي عكاس‌هاي خبري/مستند است.»

  • ترکیب‌بندی در عکاسی خیابانی: تئوری رنگ
    اریک کیم ۱۳۹۲/۰۹/۲۶

    ترکیب‌بندی در عکاسی خیابانی: تئوری رنگ

    در این یادداشت درباره‌ی تئوری رنگ صحبت می‌کنیم تا با استفاده‌ی آگاهانه‌تر از رنگ‌ها، عکس‌های بهتری ثبت کنیم.

  • نمایشگاه عکس ابوالفضل جهان مهین در کاشان
    عکسخانه ۱۳۹۲/۰۹/۲۵

    نمایشگاه عکس ابوالفضل جهان مهین در کاشان

    نمایشگاهی ار آثار عکاسی ابوالفضل جهان مهین با موضوع ماهی های خانه های تاریخی از ظهر روز شنبه بیست و سوم آذرماه در نگارخانه دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان گشایش یافته است.

  • نمایشگاه «۱۰ تا ۱۰» محمد حسین نیکوپور در شیراز
    عکسخانه ۱۳۹۲/۰۹/۲۴

    نمایشگاه «۱۰ تا ۱۰» محمد حسین نیکوپور در شیراز

    نمایشگاه عکس ۱۰ تا ۱۰ محمدحسین نیکوپور، که در جریان عاشورا در بندر دیلم استان بوشهر گرفته شده در موسسه آموزش عالی ارم شیراز به نمایش در می‌آید.

  • عکس مستند همیشه دروغ می‌گوید
    سیامک حاجی محمد ۱۳۹۲/۰۹/۲۴

    عکس مستند همیشه دروغ می‌گوید

    مسئله مجموعه فاطمی نه گفتن واقعیت و نه فرار از آن است. این معیاری است که خواسته یا ناخواسته، هر بار که به سراغ مجموعه ای می‌رویم که نام مستند بر خورد دارد، گریبانگیرمان می‌شود.

  • همه آنچه باید درباره اینستاگرام دایرکت دانست
    مشبل ۱۳۹۲/۰۹/۲۳

    همه آنچه باید درباره اینستاگرام دایرکت دانست

    اینستاگرام دایرکت، گزینه جدید اپلیکیشن اینستاگرام است که به کاربران این شبکه اجتماعی امکان می‌دهد تا عکس‌های خود را برای افراد مشخص به صورت خصوصی ارسال کنند. این بخش تازه، در حال حاضر برای اندروید و آی‌او‌اس در دسترس است. در ادامه به چگونگی کارکرد این سرویس و موارد استفاده آن پرداخته می‌شود.

  • اسامی هنرمندان شرکت‌کننده در دومین اکسپو عکس تهران
    عکسخانه ۱۳۹۲/۰۹/۲۳

    اسامی هنرمندان شرکت‌کننده در دومین اکسپو عکس تهران

    گالری شمس، دومین اکسپوی عکس تهران را با حضور ۲۳۸ عکاس، روز جمعه ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۲ ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌کند.

  • فراخوان یازدهمین «جشن تصویر سال»
    عکسخانه ۱۳۹۲/۰۹/۲۳

    فراخوان یازدهمین «جشن تصویر سال»

    یازدهمین دوره‌ی «جشن تصویرسال» و «جشنواره فیلم تصویر» از اول تا بیستم اسفندماه سال‌جاری همچون دوره‌های گذشته، با در اختیار داشتن کلیه‌ی نگارخانه‌ها و تالارهای خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

  • نقدی بر یک رویکرد؛ جامعه‌شناسی خودمانی
    رضا وهمی ۱۳۹۲/۰۹/۲۲

    نقدی بر یک رویکرد؛ جامعه‌شناسی خودمانی

    وقتی صحبت از یک جامعه فرهنگی می شود در کنار انواع تقسیم بندی‌های علمی و تخصصی، دو گروه کاملا متمایز شکل می گیرند؛ عامه متوسط مردم و قشر نخبگان و روشنفکران فرهنگی جامعه. خطاهای گروه اول، معمولا حاصل واکنشهایی هیجانی است. به عنوان نمونه می توان از رفتار سایبری بعضی از هموطنان در صفحه مسی وفرناندا لیما نام برد. رفتارهایی که بسیار ساده شکل می گیرند و در پس هیچ نقاب اجتماعی پنهان نمی مانند و اغلب با واکنش بخش بزرگتری از عامه جامعه عقب رانده می شوند. اما خطاهای گروه دوم از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و در زیر پوشش نامها و عنوانها، علیرغم تحقیرهای رنج آور آن، همچنان پویا باقی می ماند و واکنش انتقادی خاصی را به دنبال نخواهد داشت.